Gå til innhold

Db sperre på mp3 spillere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stemmer det, min iPod har ei volumsperre. Om eg ikkje hugsar feil er det på grunn av EU-reglement at sperra er lagt inn. Til iPod kan du fikse dette ved å bruke programmet GoPod, det er greit å ha litt ekstra guff tilgjengeleg om du for eksempel skal drive eit tungt headset.

Når det gjeld iRiver veit eg ikkje. ;)

Lenke til kommentar

Det husker jeg var svært irriterende når jeg fløy en del til og fra Nord-Norge når jeg var i miliæret. På grunn av støy og trykk i kabinen så fikk mann jo dotter i ørene og nedsatt hørsel under flyvning, så da var det mye bedre å høre på iPod etter å booste opp volumet litt.

Om det er helt sunt for øra vet jeg ikke. Kanskje ikke over tid :p

Lenke til kommentar

Det er klart at sperra er lagt inn for å beskytte øyrene våre. Det er viktig å bruke vet når du låser opp ein mp3-spelar, du har kun to øyrer, blir dei skada får du ikkje nye på forsikringen.

Om du er utsatt for støy er hørselsvern eit must. Det finnes øyrepluggar som du putter i øyret med støydemping, har du i tillegg hørselsvern utanpå skulle du være godt utrusta. Det er mykje betre å dempe støyen så du kan ha eit lågare volum enn å øke volumet for å overdøyve støyen, det er rett og slett farleg.

Lenke til kommentar

En slik sperre er jo relativt fånyttes. Ja, om du bruker de proppene som følger med (men hvem gjør det?!) så kan man regulere høyeste volum utfra db-målinger, men med en gang en bruker et uorginalt headset/propper vil de spille høyere/lavere enn det som er intensjonen alt etter hvor lettdrevet de er.

Eventuelt kan man evt bare skaffe seg en liten protabel headsetforsterker å ha ved siden av om en vil ha skikkelig guffe (og, ja, har du et litt ok headset er det et must). På fly vil jeg uansett anbefale enten in-ear propper eller lukkede headset (nei, Koss Porta Pro er ikke å anbefale til dette).

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Skjønner hva begge dere mener, men jeg selv mener at jeg trenger høy lyd.

Har spilt mye i band, så har vell allerede skadet ørene. (Er litt usikker, siden jeg hører veldig gått)

Men får ikke samme følelsen hvis det ikke er høyt nok :)

Er ikke sånn at jeg alltid har på fult, men noen album har så innmari lav lyd - da hadde det vært utrolig fint med høyere lyd.

Lettere det enn å fikse høyere lyd på sangene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Vilumsperre er noe herk, hvis du har åpne hodetelefoner eller hodetelefoner med høyere impendans enn standardimpendansen for portable hodetelefoner på 32 ohm. D2'en min har heldigvis ikke noe sperre, samt at den har høyest ut-effekt på markedet, og ja - det kan definitivt skade hørselen hvis man er "tulling" og ikek bryr seg om advarsler. Med det bør være forbrukerens valg - man kan ikke selge kniver uskarpe som en forhåndsregel, man må bare håpe at de som kjøper dem kan å bruke dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...