Gå til innhold

Sony ikke konkurs allikevel?


Nimrad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det hele avhenger av PS3 salget og da er jo prisen det store hinderet. Spørsmålet er jo om de må kutte prisen for å få fart på salget, eller om det bare må noen stortitler til. De må jo iallefall kutte kostnadene på produksjon såpass kraftig at de ikke taper store summer på salget, men vil det skje tidsnok?

 

MS taper jo også store penger på X360, så jeg tror ikke det er noe mer dramatisk når Sony gjør det så lenge ikke selskapet totalt taper så mye. Hvis selskapet taper penger i flere år på rad blir såklart situasjonen en annen.

8660655[/snapback]

 

 

Men husk at MS er i en mye bedre økonomisk situasjon enn Sony da.

Lenke til kommentar
Men husk at MS er i en mye bedre økonomisk situasjon enn Sony da.

 

Som flere har nevnt er det muligheten for å tjene penger som driver disse selskapene, og da er det ikke slik at aksjonerene i MS sitter å tenker: Har vi tapt noen milliarder dollar på xbox - xbox 360 de siste 4-5 årene? jaja vi har så mye penger fra windows salg at det gjør ingenting. Skulle Ps3/xbox 360 ikke innbringe masse masse penger til selskapene så kan de begge bli lagt ned. Nå er det ikke akkurat sannsynlig at det skjer ;)

Lenke til kommentar

Ja, men MS har råd til at Xbox avdelingen kan gå med tap i årevis (noe den også har gjort) for at de tror de vil tjene på det i det lange løpet. (Noe det er spådd at de vil i.l.a. 08.) Sony derimot, har vel ikke like god råd til å la SCE gå med tap i årevis når de allerede er dårligere stilt enn MS.

Lenke til kommentar

Husk at det aldri har vært snakk om at Sony som selskap skulle gå konkurs, men derimot at Sony skulle trekke seg ut av konsollmarkedet fordi de taper penger. Som et multiselskap med flere avdelinger, kan Sony finne ut at de taper for mye penger på lang sikt på spill avdelingen, og bestemmer seg for å begrense tapene ved å avikle den avdelingen.

 

Dette er dog et skrekkscenarie av værste eksemplarer men det er fult mulig.

Lenke til kommentar
Som flere har nevnt er det muligheten for å tjene penger som driver disse selskapene, og da er det ikke slik at aksjonerene i MS sitter å tenker: Har vi tapt noen milliarder dollar på xbox - xbox 360 de siste 4-5 årene? jaja vi har så mye penger fra windows salg at det gjør ingenting. Skulle Ps3/xbox 360 ikke innbringe masse masse penger til selskapene så kan de begge bli lagt ned. Nå er det ikke akkurat sannsynlig at det skjer ;)

8681427[/snapback]

Husk også at spilldivisjonen er en av grunnpillarene hos Sony. Xbox var for MS først og fremst en forsvarsstrategi til å begynne med (selv om denne har begynt å utvide seg til mer enn det etterhvert).

Lenke til kommentar

Tror nok det ikke er fare for att konsernet Sony går dukken, de tjener penger på de fleste andre områder med untak.

 

Elektronikk, mobiltlf, musikk, film, spillkonsoll er ett veldig stort områder og hvis ikke jeg gaper for høyt nå så er vell Sony japans største bedrift.

 

Men att Sony kanskje kommer til å legge ned konsollavdelingen hvis den fortsetter å tape penger er en mulighet som kan skje men tvilier sterkt.

 

Litt ironisk men kjører min 360 på en Sony full 1080p HD tv.

Lenke til kommentar
Husk at det aldri har vært snakk om at Sony som selskap skulle gå konkurs, men derimot at Sony skulle trekke seg ut av konsollmarkedet fordi de taper penger. Som et multiselskap med flere avdelinger, kan Sony finne ut at de taper for mye penger på lang sikt på spill avdelingen, og bestemmer seg for å begrense tapene ved å avikle den avdelingen.

 

Dette er dog et skrekkscenarie av værste eksemplarer men det er fult mulig.

8682061[/snapback]

Kan jeg aldri tenke meg. PS3 er en investering på flere plan. Om PS3 går i underskudd, men hjelper på med innføringen av Blu Ray, samt beholder merkevaren "Playstation" er det penger well spent. I tillegg holdes utviklerrelasjonene ved like.

 

Sony har fått inn store summer på de foregående modellene med samme taktikk (kraft +media) . Om denne generasjonen skal vise seg å være en semiflopp inntektsmessig er de en erfaring rikere og et steg videre i utviklingen til neste generasjon.

 

Så klart er det ønsket å gå i pluss så fort som mulig, men konkurransen er per i dag hard. PS3 skal leve i mange år fremover. Jo flere konsoller solgt, jo mer kan de håve inn. Ingenting er lett i begynnelsen, selv for giganter.

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar
Vet ikke med andre, men jeg har i alle fall ikke spåd at Sony blir å gå konkurs, jeg har derimot spekulert i at Sony kunne komme til å trekke seg fra konsoll markedet for å begrense tapene de har for tiden med PS3 for tiden.

8660478[/snapback]

 

 

Så dårlig går det da ikkje med PS3. Når Blu Ray filmer blir mere vanling og store spill som Gran Turismo kommer så tar det nokk av. Sony vet hva de driver med.

Lenke til kommentar
Kan jeg aldri tenke meg. PS3 er en investering på flere plan. Om PS3 går i underskudd, men hjelper på med innføringen av Blu Ray, samt beholder merkevaren "Playstation" er det penger well spent. I tillegg holdes utviklerrelasjonene ved like.

 

PS3 er en investering som gir 0 profitt for Sony for øyeblikket og fremtidsplanene ser ikke ut som den gir profitt heller vis ikke produksjonskostnandene kan kuttes drastisk slik at prisen går ned og salgstallene går opp. PS3 selger snart dårligere enn Gameboy Advance, det må vel si noe.

 

Sony har fått inn store summer på de foregående modellene med samme taktikk (kraft +media) . Om denne generasjonen skal vise seg å være en semiflopp inntektsmessig er de en erfaring rikere og et steg videre i utviklingen til neste generasjon.

 

Som jeg har forsøkt å si 100000000 (+ noen og millioner ganger til) er Sony's suksess med PS2 ikke synonymt med at PS3 blir suksess. PS2 hadde en helt annen konkuranse i Xbox og Gamecube enn hva PS3 i dag har med Wii og X360. Flere PS3 titler blir nå å finne på X360 og Wii har allerede fått god støtte blant store selskap som Ubisoft og EA, som har åpnet egene divisjoner dedikert til Wii. PS3 har en mye skarpere konkuranse i dag, og om kraft skulle vinne skulle vel Wii solgt 0 enheter, men den har utsolgt kraftpakken til Sony og haler innpå kraftpakken til Microsoft.

 

Så PS2 er i sin tid, PS3 er nå. Begynner å bli smått irriterede at folk ikke klarer å se forskjeller i tidene.

 

Så klart er det ønsket å gå i pluss så fort som mulig, men konkurransen er per i dag hard. PS3 skal leve i mange år fremover. Jo flere konsoller solgt, jo mer kan de håve inn. Ingenting er lett i begynnelsen, selv for giganter.

 

PS3 har ikke den luksussen at de kan levere om 3 til 4 år, de må levere snart eller gå dunken. Utviklerne sitter ikke på gjerdet og venter på å tjene penger, de vil tjene penger asap. Om PS3 ikke selger enheter, gidder heller ikke utviklerne å lage spill til maskinen, for få maskiner gir lite intekter for de som lager spillene. Da er det mer lønnsomt for dem å enten lage multiplatform spill eller sikte seg inn på konsollen som er mest etablert på markedet, og det er ikke PS3 for tiden.

 

Så dårlig går det da ikkje med PS3. Når Blu Ray filmer blir mere vanling og store spill som Gran Turismo kommer så tar det nokk av. Sony vet hva de driver med.

 

PS3 selger ikke akkurat ut enheter kan man vel si. Det skrytes av så og så mange shipped units, men salgstallene er det veldig stille om, og ettersom det er kommet frem selger ikke PS3 i bøtter og spann akkurat. Siste tall var vel 82k solgte enheter i statene, og det er ikke bare labert, men direkte elendige salgstall.

 

Så har man det evinelige maset om Blu-Ray, hva skjer om Blu-Ray taper formatkrigen? Jo da sitter Sony med skjegg i postkassen og en fordyret enhet som har lite nytte i seg. Det er en risikabel satsing av Sony å satse alt sammen på 1 kort som er så usikkert som denne formatkrigen. Med tanke på f.eks UMD filmene kan man tenke seg at det kan gå den veien med Blu-Ray og. Og du ser hvor mye UMD filmer hjalp PSP.

 

Som jeg sa over, utviklerne venter ikke på å tjene penger. Ser selv frem til GT5 og SotC 2 når det kommer (om det kommer) men jeg kan vente, jeg er ikke en utvikler, jeg er en gamer, så for min del kan det gjøre det samme, der er andre enheter jeg kan kose meg med i mellomtiden.

 

Nå kommer sikkert en eller annen luring til å sitere meg så borti skog og mark som det er mulig (klipp og lim FTW :w00t: ) men hold yah old fanboy fraser 2 sekunder. Jeg er værken hater eller misliker av Sony, slik som mange kanskje vil tro, jeg har selv eid 2 enheter til Sony, noen enheter til Sega og noten enheter til Nintendo. Jeg er en gamer, men ikke blind lojal for 1 merke. Jeg spiller på alle enheter og skal over tid både ha X360 og PS3. Men jeg klarer faktisk og å se styrke og svakheter i alle enheter og er ikke redd for å nevne dem heller. Er bare det at enkelte er veldig flinke med ctrl-c ctrl-v metodikken og får ting til å høres værre ut enn jeg egentlig har sagt det. Yeh be warned.

Lenke til kommentar

Vet egentlig ikke om jeg orker å engasjere meg for mye i slike diskusjoner lenger.....blir bare mye spekulasjoner og skrivebords-ekspertise-skråsikkerhet ut av slikt. :D

 

MEN jeg får vel gi et lite bidrag likevel, det jeg kan si som min mening er at det er egentlig ikke så rart at Sony og PS3 sliter litt om dagen. Litt for få gode titler, dårlige ports av multiplattformspill og høy pris setter sine spor.

 

Men det er mye i sikte som kan forbedre situasjonen. Diverse software oppdateringer som legger til ny funksjonalitet, satsningen på onlineverdener, spill som Calling All Cars og Little Big Planet, de spennende førsteparti spillene som kommer senere i år og fremover og MGS4 og FF spillene i 2008.

 

Det skal bli spennende å se det nye Killzone 2 senere i år på E3, forhåpentligvis er det noen spillbare versjoner der. Ratchet & Clank, Lair, Heavenly Sword, Eye Of Judgement, Warhawk og andre titler er også spennende og de vil forhåpentligvis bli gode spill og dermed selge flere konsoller og gi tilbake en viss tro på konsollen.

 

På sikt vil vel også spill som Socom 4 (?) Gran Turismo 5, Jak & Daxter, Folklore, White Knight Story og de sannsynlige men ennå ikke annonserte God Of War 3 og Shadow Of The Colossus 2 også bidra til popularitet og salg av konsoller.

 

Singstar for PS3 vil vel også gi noe omtale og gi et lite boost i salget, men ikke så mye da man kan få PS2 med større Singstar bibliotek langt billigere.

 

Det har vært en del rykter om at på grunn av en del endringer i kostnader ved produksjon av PS3 samt at Sony ser hvilken vei det går, så skal et priskutt på mellom 50-150 USD komme mellom August og Oktober i år, og så langt har Sony valgt å ikke kommentere ryktene noe særlig. Det kan jo være både bra og dårlig. :p

 

Men men, tror Sony vil overleve jeg. Det vil nok ikke ta seg opp skikkelig før i 2008 eller kanskje mest sannsynlig i 2009 dog, og jeg tror ikke den vil klare å bli nummer 1 denne gangen. Og når vi skriver 2010-2012 så ser jeg ikke bort fra at Wii er nummer 1 mens X360 og PS3 deler en andreplass eller humper frem og tilbake mellom andre og tredje.

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

3 000 000 millioner ja... Det blir 3000 milliarder det, eller 3 000 000 000 000

Syntes du ikke det ble litt mange playstation-maskiner... :tease:

Endret av qoutor
Lenke til kommentar
Og du ser hvor mye UMD filmer hjalp PSP.

8705373[/snapback]

 

Faktisk tjener Sony penger på UMD, selv om det ikke er noen standard som blir brukt på noe annet enn PSP, det er lenge siden de har tjent inn utviklingskostnadene på UMD.

Grunnen til dette er at hver gang Electronic Arts f.eks gir ut ett spill, så må de betale penger til Sony for lisens på UMD-teknologien.

De måtte betale for lagringsmediumet uansett, forskjellen er bare at Sony mottar mere av pengene på UMD.

Hvis PSP hadde brukt CD'er (i teorien), hadde Sony fått en mye mindre del av kaka, da CD'teknologien ikke har like stort antall Sony-patenter som UMD-teknologien, som nesten utelukkende består av Sony-patenter.

Så mange sier UMD er en flopp, men for Sony, kan du si at UMD i PSP er en økonomisk suksess, selv om ikke folk har vært like intressert i håndholdt film. :-/

Lenke til kommentar

Ser det spekuleres i salgstall ovenfor, fra han "ps3 sverteren".

På wikipedia står det følgende:

 

Region  Units sold  Units shipped  First available

North America  1,300,000+ as of May 18, 2007[140]  2 million+ as of January 7, 2007[52][53]  17 November 2006

Japan  794,492+ as of March 25, 2007[141]  11 November 2006

Europe  800,000+ as of April 17, 2007[142]  2 million+ as of March 23, 2007

(Including New Zealand)  23 March 2007

Australia  36,000+ as of May 2, 2007[143]  23 March 2007

Total  3.6 million+ as of April 1, 2007[144]  Approx. 5.5 million+[citation needed]

 

I tilfelle dette ser dårlig ut på et forum:

5.5 millioner shipped konsoller, 3.6++ millioner solgte units.

 

Ps. dette var 1. April 2007, altså snart 2 måneder siden!

 

In the worldwide marketplace, PlayStation 3 is currently behind its competitor systems, the Xbox 360 and the Wii, in both overall and monthly sales. As a result, the head of gaming at Sony, Ken Kutaragi, stepped down in April 2007.

 

At han måtte gå av, betyr nok at Sony har planer om å øke salg av konsollen, som er et naturlig ønske.

 

Jeg synest egentlig ikke det er så veldig ille salgstall.

Xbox 360 har solgt mer ja, men 360 har vært på markedet siden år 2005!

 

Vi kan jo dra paraleller til xbox salget:

http://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_360#Sales

 

Se der, høyre kolonnen..

Quarter  Units Shipped

Q4 2005  1.5 million units[86]

Q1 2006  1.7 million units[87]

Q2 2006  1.8 million units[88]

Q3 2006  0.9 million units[2]

Q4 2006  4.4 million units[1]

Q1 2007  0.5 million units

 

Ja, nettop!

360 shipped.. Sony er oppe i 5.5 millioner units shipped, for to måneder siden.

 

xbox 360 kom faktisk ikke opp i 5.5 millioner units, før sent i 2006!

Hvorfor? Hmm, det kan vi spekulere i.. Det var jo ingen konkurranse der fra PS3?? Kan det være at det ikke var så mye bra spill i begynnelsen?

 

Jeg tror ikke prisen har noe å si, da 360 ligger vel på ca samme pris fremdeles?

 

Samme gjelder nok PS3.. Når man nærmer seg 1 år fra release og kremtitlene begynner å havne på hyllene, da tar det av!

 

En liten nedgang har man alltid etter en bølge, de første som kjøper driter egentlig i hvor mye spill som finnes, det er bare "teknologi-geeks", som må ha det siste og beste. Så i ettertid får man en nedgang helt til enten produktet blir billigere eller man får flere spill/muligheter.

Lenke til kommentar
xbox 360 kom faktisk ikke opp i 5.5 millioner units, før sent i 2006!

Hvorfor? Hmm, det kan vi spekulere i.. Det var jo ingen konkurranse der fra PS3?? Kan det være at det ikke var så mye bra spill i begynnelsen?

8732030[/snapback]

Ser vi på tilgjengeligheten etter launch, ser vi tydelig at 360 var vanskelig å få tak i en god periode. PS3 har det vært god tilgjelelighet på siden launch. Sony har vært flinkere med å shippe flere konsoller ja, MS shippet ikke nok.

Lenke til kommentar
xbox 360 kom faktisk ikke opp i 5.5 millioner units, før sent i 2006!

Hvorfor? Hmm, det kan vi spekulere i.. Det var jo ingen konkurranse der fra PS3?? Kan det være at det ikke var så mye bra spill i begynnelsen?

8732030[/snapback]

Ser vi på tilgjengeligheten etter launch, ser vi tydelig at 360 var vanskelig å få tak i en god periode. PS3 har det vært god tilgjelelighet på siden launch. Sony har vært flinkere med å shippe flere konsoller ja, MS shippet ikke nok.

8732156[/snapback]

Nei, her har du litt feil :-)

Sony måtte utsette lansering i fire måneder(!) pga. noe tull med tilgjengelighet til det optiske drevet, samt de slet med et parti som kom for sent pga båtfrakt.

 

Det er ikke å sette under stolen at det ikke er vanskelig nå å kjøpe en PS3 i butikken, de fleste steder, men sony solgte selv 10.000 enheter i løpet av et par dager (I Norge).

 

At det nå dabber av, underbygger mitt forrige utsagn. Neste bølge med kjøpere kommer (spør du meg), når det er flere spill eller noen gode tilbud på konsoll/nåværende spill, evnt lansering av karaokemuligheter, home-tjenesten eller mer "gadgets" i psn.

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar
xbox 360 kom faktisk ikke opp i 5.5 millioner units, før sent i 2006!

Hvorfor? Hmm, det kan vi spekulere i.. Det var jo ingen konkurranse der fra PS3?? Kan det være at det ikke var så mye bra spill i begynnelsen?

8732030[/snapback]

Ser vi på tilgjengeligheten etter launch, ser vi tydelig at 360 var vanskelig å få tak i en god periode. PS3 har det vært god tilgjelelighet på siden launch. Sony har vært flinkere med å shippe flere konsoller ja, MS shippet ikke nok.

8732156[/snapback]

Nei, her har du litt feil :-)

Sony måtte utsette lansering i fire måneder(!) pga. noe tull med tilgjengelighet til det optiske drevet, samt de slet med et parti som kom for sent pga båtfrakt.

 

Det er ikke å sette under stolen at det ikke er vanskelig nå å kjøpe en PS3 i butikken, de fleste steder, men sony solgte selv 10.000 enheter i løpet av et par dager (I Norge).

 

At det nå dabber av, underbygger mitt forrige utsagn. Neste bølge med kjøpere kommer (spør du meg), når det er flere spill eller noen gode tilbud på konsoll/nåværende spill, evnt lansering av karaokemuligheter, home-tjenesten eller mer "gadgets" i psn.

8732526[/snapback]

Jeg klarer ikke å se hvordan jeg har feil, poenget er at uavhenging av salgstall har Sony levert flere konsoller enn MS til det norske markedet. Vet godt at lanseringen av PS3 ble utsatt, det endrer ikke påstanden min på noe vis.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...