Gå til innhold

Sony ikke konkurs allikevel?


Nimrad

Anbefalte innlegg

Det hele avhenger av PS3 salget og da er jo prisen det store hinderet. Spørsmålet er jo om de må kutte prisen for å få fart på salget, eller om det bare må noen stortitler til. De må jo iallefall kutte kostnadene på produksjon såpass kraftig at de ikke taper store summer på salget, men vil det skje tidsnok?

 

MS taper jo også store penger på X360, så jeg tror ikke det er noe mer dramatisk når Sony gjør det så lenge ikke selskapet totalt taper så mye. Hvis selskapet taper penger i flere år på rad blir såklart situasjonen en annen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis vi skriver f.eks 2009 og PS3 enda ikke selger noe særlig og ikke går med overskudd så skal du ikke se bort ifra at Sony skroter hele spillsatsingen. Dette er selvsagt kun spekulasjoner, men det er vel lov på ett diskusjonsforum?

8660601[/snapback]

Jeg quoter samme setning som i stad:

Shares of the electronics giant hit a five-year high on a soaring profit forecast thanks in part to shrinking PlayStation 3 losses.

De har allerede kuttet veldig. Virker som de har klart å kutte mer enn de trodde de skulle klare. Det er greit nok å spekulere, men spekulasjoner sånn som det er så usannsynlige at jeg syns rett og slett ikke at det er mye vits. Hva oppnår du med å spekulere i om at PS3 kanskje muligens er så dårlig at det er viktig å påpeke den prosentsjansen at spillavdelingen kanskje blir lagt ned? Sony's enorme investeringer og tap på PS3 tror jeg viser hvor mye de satser på dette og at de tar PS3 seriøst. Jeg tror neppe at det blir lagt ned. De har som sagt kun inntekter å se fram mot. Det ER mange gode spill på vei og sony er et oppdatert selskap med erfaring.

Lenke til kommentar

Alle som investerer så mye penger tar det veldig seriøst og vil selvfølgelig at dette skal gå bra. Men det avhenger av en veldig viktig faktor, nemlig 3dje parts utviklere.

 

Om de skroter PS3 til fordel for X360 og Wii, og PS3 får mer eller mindre bare porter av X360 spill (og eventuelt Wii spill), blir vel salget til PS3 å gå nedover.

 

Alt balanserer på 3dje parts utviklere. Om så Sony dundrer inn med kanonene fra Navarone og Adolfskanonen samtidig som storbongotromme jomer i hia, har det lite å si hvis 3dje parts utviklere stapper vatt i ørene.

 

Det er her spekuleringen kommer, med pengeboka til MS som er ute overalt og populariteten til Wii som overgår alle antagelser, hvor er det plass til PS3?

Lenke til kommentar

Vatt i ørene hjelper lite om de dundrer skikkelig til. Tredje parts utviklere har allerede nå klart å lage flotte spill til PS3 hvor de overgår Xbox 360. Microsoft er etter det jeg vet litt mer avhengig av tredje parts utviklere enn det sony og nintendo er. Nintendo har veldig mange kjente og store spillserier og sony har også en del gode spillstudioer. Det at PS3 selger tilnærmet det samme som 360 med litt pluss/minus alt etter med det labre spillutvalget og dårlige tredjepartsstøtten tror jeg sier litt. Den selger ikke veldig bra, men det vil også si at det er den konsollen med størst forbedringsmuligheter. Jeg ser på sjansen for nedlegging av spilldelen i sony som 0,1 %.

Lenke til kommentar
Tredje parts utviklere har allerede nå klart å lage flotte spill til PS3 hvor de overgår Xbox 360.

8660923[/snapback]

Host hark...

 

Med fare for å starte full krig her :D

Hvilke spill er dette?

8660942[/snapback]

Setningen ble skrevet litt fort, men jeg snakker om Oblivion f.eks.

For å understreke det er grunnen at utviklerne har hatt lenger tid på seg, har ikke noe med de forskjellige konsollene. Men det er et klart eksempel på en tredjeparts utvikler som har tatt PS3 seriøst.

Lenke til kommentar
Vatt i ørene hjelper lite om de dundrer skikkelig til. Tredje parts utviklere har allerede nå klart å lage flotte spill til PS3 hvor de overgår Xbox 360. Microsoft er etter det jeg vet litt mer avhengig av tredje parts utviklere enn det sony og nintendo er. Nintendo har veldig mange kjente og store spillserier og sony har også en del gode spillstudioer. Det at PS3 selger tilnærmet det samme som 360 med litt pluss/minus alt etter med det labre spillutvalget og dårlige tredjepartsstøtten tror jeg sier litt. Den selger ikke veldig bra, men det vil også si at det er den konsollen med størst forbedringsmuligheter. Jeg ser på sjansen for nedlegging av spilldelen i sony som 0,1 %.

8660923[/snapback]

 

Sony har noen gode spillstudioer ja, men de er fremdeles avhengig av det store bildet, 3dje parts utviklere. Det er de som bestemmer hvem som får bli og hvem som må gå. Om ikke 3dje parts utviklere ser penger i maskinen, og heller velger konkurenten fremfor deres maskin, er det veldig lite inntærne studioer kan gjøre med det.

 

Det at man og har sett ekslusive PS3 titler som har vandret over til X360 er heller ikke positivt for Sony på noen måter. De må holde på det de kan holde på, slik at de lokker til seg kunder.

 

Men den nest viktigste faktoren er å komme ned i konkurerbar pris. PS3 har priset seg selv totalt ut av markedet, og dette kan være med (og det tror jeg det har og) på å minke lysten etter en PS3.

Lenke til kommentar
Det er jo Sony selv som spår at de vil gå i profit. Selvfølgelig vil de spå det, vil ikke tape ansikt utad.

8660383[/snapback]

 

Clueless ... Du vet at det er noe som heter informasjonsplikt for AS? Og at ledelsen i et selskap ikke fører sine aksjeeiere bak lyset? Sier Sony at de planlegger å gå med overskudd, ja så er det allerede tatt høyde for det basert på forventede salgsinntekter fra siste salgsprognose.

Lenke til kommentar

Sony la vel fram veldig gode 'fiscal' resultater..

Bravia'ene selger veldig bra for tiden i USA spessielt. :)

 

Sony er store og har utrolig masse rare produkter.

Selv fikk jeg lønnslipp i posten, med en sommerhilsen som gikk ut til alle ansatte i bedriften jeg jobber i, med ca. 100 ansatte.

Sommerhilsenen var en Sony digital skritt-teller, jeg har nå festet den i skrittet, men det står null der, så den virker ikke skikkelig tror jeg.

Kanskje like greit, vi skulle skrive opp målet vi fikk oppgitt på ett ark og den med mest skritt eller noe slikt vant 500,- i slutten på mai, noe jeg bare tror er en unnskyldning for at de perverse sekretærene for at de skal få noe å sladre om i lunsj-pausen. :-/

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Sony la vel fram veldig gode 'fiscal' resultater..

Bravia'ene selger veldig bra for tiden i USA spessielt. :)

 

Sony er store og har utrolig masse rare produkter.

Selv fikk jeg lønnslipp i posten, med en sommerhilsen som gikk ut til alle ansatte i bedriften jeg jobber i, med ca. 100 ansatte.

Sommerhilsenen var en Sony digital skritt-teller, jeg har nå festet den i skrittet, men det står null der, så den virker ikke skikkelig tror jeg.

Kanskje like greit, vi skulle skrive opp målet vi fikk oppgitt på ett ark og den med mest skritt eller noe slikt vant 500,- i slutten på mai, noe jeg bare tror er en unnskyldning for at de perverse sekretærene for at de skal få noe å sladre om i lunsj-pausen. :-/

8669648[/snapback]

Hahahahahahahahahahahahahahahahahaha den var dritbra :!:

Lenke til kommentar
Men den nest viktigste faktoren er å komme ned i konkurerbar pris. PS3 har priset seg selv totalt ut av markedet, og dette kan være med (og det tror jeg det har og) på å minke lysten etter en PS3.

8661062[/snapback]

Om Sony kutter prisen på konsoll, så vil de jo tape enda mer?

Det som koster mest, er ikke bare å produsere selve konsollen, men det er all research & development også! Det er jo ikke akkuratt som det er så enkelt å lage en konsoll, som å sette 2 folk til å bygge pc i kina.

 

Jeg tror det er for tidlig å kutte prisen på konsollen med betraktelige summer, da problemet er for få spill. Kutter de prisen, selger de mer konsoller ja, men problemet er fremdeles at primær inntektskilde nok vil være spillsalget.

Lenke til kommentar
Clueless ... Du vet at det er noe som heter informasjonsplikt for AS? Og at ledelsen i et selskap ikke fører sine aksjeeiere bak lyset? Sier Sony at de planlegger å gå med overskudd, ja så er det allerede tatt høyde for det basert på forventede salgsinntekter fra siste salgsprognose.

8661114[/snapback]

 

Det er uansett en forskjell mellom resultatspresentasjon og forecast / budsjett når det kommer til informasjonsplikt vedr AS.

 

Når det kommer til Sony sine forecast hvor de allerede i 2009 tjener penger på PS3 så henger denne i en tynn tråd. Dette basert på at i den samme forecasten som dette gjelder lå det også et prognosisert tall på 6 mill solgte PS3'er i løpet av FY06. Som kjent er tallet nærmere 3.2 mill altså ca halvparten. Om salget ikke øker drastisk (som det ikke virker som) eller de foretar en priskutt forsvinner forutsetningene for å tjene penger i FY09 i en tynn tråd. Bloomberg skrev endel om dette i siste Sony review.

 

Sony går ikke konk pga av PS3 men det er grenser for hvor lenge de kan tåle tap uten å gjøre korrigeringer. Det kan enten være å gi opp spill div (høyst utenkelig) eller lansere PS4 før planlagt (ikke usannsynelig).

 

Kort oppsumert er Sony sin forecast for FY09 ikke til å stole på lenger, selv den revisjonen av FY06 bommet med ca $1.000.000.000.

 

For informasjon om Sony og forecast / resultater er www.sony.net et greit sted.

Lenke til kommentar
Det er uansett en forskjell mellom resultatspresentasjon og forecast / budsjett når det kommer til informasjonsplikt vedr AS.

 

Selvfølgelig, men budsjetter lager man for å planlegge, og om planen slår feil så må man hele tiden gjøre nødvendige korrigeringer. Hvis Sony ikke nådde sine mål for FY06, så har de alt korrigert for dette i fremtidige budsjetter. Mange her inne sitter tydeligvis på mer "sikre" tall enn de Sony selv presenterer overfor sine eiere, og det er denne forum-idiotien jeg vil til livs.

 

Hvis noen er så blåøyd at de tror Sony ikke har kontroll over sin konsollstrategi, og at alternativer som PS4 og å trekke seg ut noen gang har vært reelle alternativer, ja så er du en forumfraggle av ypperste kvalitet.

 

Verken MS, Sony eller Nintendo leker butikk, selv om enkelte stadig vekk ønsker å vinkle det slik.

Lenke til kommentar
Hvis noen er så blåøyd at de tror Sony ikke har kontroll over sin konsollstrategi, og at alternativer som PS4 og å trekke seg ut noen gang har vært reelle alternativer, ja så er du en forumfraggle av ypperste kvalitet.

 

Verken MS, Sony eller Nintendo leker butikk, selv om enkelte stadig vekk ønsker å vinkle det slik.

8670617[/snapback]

Her klarer jeg ikke følge logikken din. Er man en forum-fraggle fordi man tenker tanken på at Sony ikke har full kontroll på konsoll-divisjonen sin?

 

Er jo ikke akkurat slik at ett stort mulinasjonalt selskap aldri har bommet med satsinger på diverse markeder og måtte gjøre endringer i planene opp igjennom historien.

 

Ta Dell som eksempel. Er ikke mange år siden de hadde tilnærmet full kontroll på pc-markedet og mente deres distribusjons-modell var den eneste rette. Idag er situasjonen en helt annen. De mister markesandeler meget raskt og er på vei til å gi opp strategien der de ikke selger produktene sine i butikker. De hadde tilsynelatende full kontroll(les Sony og PS2) og kom i uføre som nå medfører endringer i måten de driver forretningen sin på.

 

Hvorfor er det umulig for Sony å miste kontrollen?

 

Synes det er helt håpløst å si at alle som ikke deler din oppfatning er fraggler. Selv om fragglene er morsomme på tv da.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig, men budsjetter lager man for å planlegge, og om planen slår feil så må man hele tiden gjøre nødvendige korrigeringer. Hvis Sony ikke nådde sine mål for FY06, så har de alt korrigert for dette i fremtidige budsjetter. Mange her inne sitter tydeligvis på mer "sikre" tall enn de Sony selv presenterer overfor sine eiere, og det er denne forum-idiotien jeg vil til livs.

 

Hvis noen er så blåøyd at de tror Sony ikke har kontroll over sin konsollstrategi, og at alternativer som PS4 og å trekke seg ut noen gang har vært reelle alternativer, ja så er du en forumfraggle av ypperste kvalitet.

8670617[/snapback]

 

Selvfølgelig justeres forecast ettersom ting skjer og det er nettopp det jeg påpeker. Sony har ikke sluppet offisiellt forecast for FY09 siden sist sommer og på bakgrunn av hva som skjer (har skjedd) finner jeg det usannsynelig at PS3 kommer til å levere overskudd det året, bloomberg er forresten enige, eller jeg er enig med bloomberg.

 

Langsiktige forecast er ofte optimistiske av den enkle grunn at alle tror det de driver med er gull (ellers hadde de skiftet kurs). Det er INGEN som leverer et langsiktig forecast med underskudd.

 

Jeg tror faktisk IKKE Sony for tiden har kontroll på sin konsollstrategi. Se på uttalelser og selvmotsigelser fra den kanten og man kan lure på hva de driver med. En dag pris kutt neste dag ikke. En dag går salget bra den neste ikke. Sony boss som skryter av at ikke alle konsollene ble solgt på launch dag var en bra ting. Vi trenger ikke spill engang for å selge 5 mill (klarte knapt 3 mill med spill) det første året.

 

Bare det faktum at de bommet med ca 10 milliarder kroner på resultat for 2006 i forhold til budsjett forteller meg at de IKKE har kontroll. Men det betyr for all del ikke at de kan klare å snu trenden. Om man tror PS3 går slik som Sony trodde / håpet så er man virkelig fanboy.

Lenke til kommentar
Om Sony kutter prisen på konsoll, så vil de jo tape enda mer?

Det som koster mest, er ikke bare å produsere selve konsollen, men det er all research & development også! Det er jo ikke akkuratt som det er så enkelt å lage en konsoll, som å sette 2 folk til å bygge pc i kina.

 

Jeg tror det er for tidlig å kutte prisen på konsollen med betraktelige summer, da problemet er for få spill. Kutter de prisen, selger de mer konsoller ja, men problemet er fremdeles at primær inntektskilde nok vil være spillsalget.

8669821[/snapback]

 

Sony har allerede priset seg ut av markedet med sin 6k dyre konsoll (Norge). Konsollen er alt for dyr i forhold til hva du får. Ikke har den noen titler som ser ut til å skrike "løp og kjøp" heller, i alle fall ikke ut etter salgstallene.

 

Problemet er hva gjør Sony nå, konsollen koster det den koster å produsere, og når den endelig går i null i forholdet produksjon-salg så må de bedømme, skal de sette ned prisen og gå i negativt igjen, eller skal de vedlikeholde prisen og gå i null, med samme pris som de hadde ved release?

 

Sony er i en meget tricky poisjon for øyeblikket. Konsollen har ingen konkuransedyktig pris i forhold til konkurentene, og når f.eks Komplett klarer å selge X360 premium med Gears of War og Wii med Wii sports i en bundlepakke til samme pris som en PS3, uten spill, da sier det vel sitt om prisen til PS3. Den er regel rett og slett for dyr for at det store markedet skal se mon i den og investere i den. Til nå er det spesielt intereserte som har investert i den, men der ligger ikke pengene. Nintendo Wii har bevist at pengene ligger i casual gamers, og det er derfor den selger så vanvittig bra. Den har et mye større marked og en mye bedre pris i forhold til PS3.

 

Hva Sony må gjøre nå er å sette seg ned i tenkeboksen og se hva de kan gjøre for å effektivisere salgstallene sine. Om de så har en prognosert plan for å gå i pluss i løpet av X år, må de opparbeide en strategi for å dekke tapet de allerede har samt tjene penger og ikke minst vise hva konsollen kan gjøre.

 

Hva er nytten med top edge teknologi vis det er veldig få som intereserer seg i den?

Lenke til kommentar
[Men den nest viktigste faktoren er å komme ned i konkurerbar pris. PS3 har priset seg selv totalt ut av markedet, og dette kan være med (og det tror jeg det har og) på å minke lysten etter en PS3.

8661062[/snapback]

 

 

Det samme sa folk om PS2 også, vi så jo hvordan det gikk til slutt.

Lenke til kommentar

Ja vi så hvordan det har gått med PS2, men som jeg og har presisert, prisen på PS2 var ikke utslagsgivende for PS2 sin suksess. Mangel på god konkuranse i Xbox og NGC var og med på å bidra til PS2 sin suksess, i tillegg til god støtte blant 3dje parts utviklere med mer. Husk at PS3 har en mye større konkuranse i Wii og X360 denne generasjonen.

Lenke til kommentar
Ja vi så hvordan det har gått med PS2, men som jeg og har presisert, prisen på PS2 var ikke utslagsgivende for PS2 sin suksess. Mangel på god konkuranse i Xbox og NGC var og med på å bidra til PS2 sin suksess, i tillegg til god støtte blant 3dje parts utviklere med mer. Husk at PS3 har en mye større konkuranse i Wii og X360 denne generasjonen.

8672531[/snapback]

PS2 tok av etter et par utrolig populære spilltitler.

Du begynner å sammenligne ps3 med xbox ovenfor, men du har vel hørt om nye xbox elite som kommer (eller hva den heter). Den vil havne på samme pris som ps3, om du i tillegg skal ha hd-dvd, blir den faktisk dyrere.

 

Hvorfor tror du ms lager denne dyrere boksen? Tror nok de regner med den selger, selv om man da teknisk sett får mindre enn man får i en PS3.

 

Ps. ps! jeg mener ikke det som en xbox vx ps, jeg mener bare:

Det er spillene som selger konsollen, det er ikke prisen på konsollen (primært).

 

Prisen kan endres etter det har økt omfang i spilltitler, da inntektskilden vil være spill, ikke konsoll-salg.

 

obs obs!! ikke begynn med ps3 vs xbox, jeg bare tok dette som et eksempel på at ms selv lager en dyrere versjon av 360 (kommer på ca 4500kr + hd-dvd koster jo 1500kr) og jeg tror nok MS selv regner med å tjene penger på denne nye modellen.

 

Hvordan kan man da påstå noe annet enn at det er spill som er det avgjørende faktoren, for både konsollpris og da suksess i marked?

 

Jeg synest ikke 6000 er ille for en PS3..

Når man bruker PS3 til blueray/dvd-avspilling, etc. og kanskje også installerer linux på den, så er det en god del man faktisk kan utnytte den til. Bare litt synd med hypervision.. Tror Sony kunne boostet salget om de fjernet hypervision og solgte den med linux, men da ville de nok engang solgt flere konsoller og færre spill, som da potensiellt resulterer i større tap.

 

The brand strength has led to strong third-party support for the system. Although the launch titles for the Playstation 2 were unimpressive in 2000, the Christmas season of 2001 saw the release of several best-selling and critically acclaimed games. These games helped the PS2 maintain and extend its lead in the video game console market, despite increased competition from the launches of the Microsoft Xbox and GameCube. In several cases, Sony made exclusivity deals with publishers in order to pre-empt its competitors.

 

ps. jeg er ingen fanboy eller konsollfanatiker.

Jeg har alltid foretrukket pc-gaming, men jeg har eid en del "spillemaskiner":

amiga 500, commodore 64, nintendo gameboy, xbox 1.1, xbox 1.6 crystal, playstation 3.

 

Jeg vet det er forskjell på "gameplay" og teknisk styrke, som mange her blander i "regnestykket". I bunn og grunn handler alt om fortjeneste, men det handler også om å se frem.

 

Noen mener: Wii er bare drit i fin eske, derfor tjener de penger.

Andre mener: Wii tjener penger, det er det eneste viktige.

 

Jeg mener man må se noe midt mellom de to utsagnene.. En highend konsoll vil kreve mer salg for inntjening, det vil kreve flere spilltitler før den går i pluss og konsollen vil forhåpentligvis vare lengre enn de teknisk underlegne konsollene.

 

Nå kan vi krangle ut og inn, men xbox vs wii vs ps3 skal det jo ikke bli i denne tråden. Dog., anser jeg meg selv for å være upartisk og heie på den teknisk beste konsollen.

 

Jeg foretrekker blueray fremfor hd-dvd, pga. blueray kan lagre 50gb, jeg foretrakk xbox fremfor ps2, pga teknisk overlegenhet.. ps2 var nok mye mer morro å game på, jeg har aldri eid en ps2 selv... Men jeg gamer som sagt lite :p

 

Hvorfor kjøpte jeg ps3?

1) trengte ny dvdspiller med hdmi (fant ut jeg måtte ut med iallefall 2k for en god)

2) hadde tenkt å bygge meg en game-pc

3) fant ut at ps3 var både 1 og 2

 

om jeg skal lure meg selv med "matte", har jeg betalt ca 4k for spilldelen av ps3 og 2k for dvd-delen. man kan jo argumentere med at en blueray spiller koster 10.000kr, men jeg hadde ikke kjøpt en blueray spiller for 10.000kr, så det tar jeg heller som bonus.

 

Jeg mener fremdeles:

om 1 år tror jeg ps3 tjener bra med peng.

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...