Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen stopper opp

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har ett problem at hvis jeg forlater PC-en uten å gjøre noe på den, så henger den seg opp etter en liten stund. Hvis jeg sitter å spiller på PC-en hender dette aldri, men hvis jeg forlater PC-en skjer det ganske fort, og det skjer alltid!

Problemet er at jeg ikke får kontakt med verken mus, tastatur eller skjerm, og må derfor restarte pcen vær gang dette skjer? Noen som har en løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk strømsparings oppsettet ditt og skru av ventemodus. Kan hende at maskina di ikke liker å bli satt i det.. Har hatt ett par maskiner oppigjennom som ikke klarte å komme seg ut av hvilemodus.

Gå inn på Egenskaper for skjerm -> Skjermbeskytter -> Strøm..

Sjekk også om Dvalemodus er skrudd på.

Prøv å skru av en av gangen å se om den henger seg opp.. Hvis den fortsatt gjør det så er det no annet..

Lenke til kommentar
Dersom du kjører Vista og benytter nVivida-drivere, så vet jeg de driverne(husker ikke hvilke versjon det var) har hatt problemer med resume fra dvalemodus...

8660462[/snapback]

Kjører begge deler her ja. Skal prøve å slå av dvalemodus når jeg kommer hjem.

Takk fra råd alle.

Lenke til kommentar
Sjekk strømsparings oppsettet ditt og skru av ventemodus. Kan hende at maskina di ikke liker å bli satt i det.. Har hatt ett par maskiner oppigjennom som ikke klarte å komme seg ut av hvilemodus.

Gå inn på Egenskaper for skjerm -> Skjermbeskytter -> Strøm..

Sjekk også om Dvalemodus er skrudd på.

Prøv å skru av en av gangen å se om den henger seg opp.. Hvis den fortsatt gjør det så er det no annet..

8660125[/snapback]

Det var litt annerledes enn det du sa.. Jeg vet faktisk ikke helt hvor jeg finner dvalemodus, men nå er alt slått av på strøminnstillinger. Jeg er helt sikker på at jeg slo av ventemodus.

Problemet oppstår desverre forsatt. Jeg har LCD skjerm på tastaturet mitt der det er en klokke, den klokken har stopper helt opp når problemet intreffer, det vil si at hele PC-en stopper helt opp. Det tar alt mellom 1-6 timer når pcen er inaktiv før den stopper opp. Jeg har ihvertfall ikke funnet en rytme.

Jeg er seriøst frustrert nå, for jeg kan ikke la PC-en stå på og drive på ting mens jeg går å gjøre noe annet. Jeg må med jevne mellomrom sjekke til PC-en, hvis ikke stopper hele greiene opp. Det er ekstremt frustrerende hvis jeg feks ikke er hjemme.

Det er heller ingenting jeg kan gjøre når pc-en låser seg. Ingenting virker, og jeg må bare restarte PC-en. Jeg tviler sterkt på at PC-en kan ha godt av det.

PS: Før jeg slo av ventemodus hadde PC-skjermen problemer med å finne signal til PC når dette problemet inntraff. Nå finner PC-skjermen signal, men det kommer ikke noe bilde, for PC-en har jo helt stoppet opp.

Lenke til kommentar
Bruker du skjermsparer?

Noen typer skjermsparere kan føre til at maskinen fryser, spesielt tredjeparts.

8679978[/snapback]

Jeg vet faktisk ikke hva det er. Noen plass jeg kan finne ut dette?

Hvis du mener ventemodus o.l, er dette svart ovenfor. Jeg har slått de av.

Lenke til kommentar
Bruker du skjermsparer?

Noen typer skjermsparere kan føre til at maskinen fryser, spesielt tredjeparts.

8679978[/snapback]

Jeg vet faktisk ikke hva det er. Noen plass jeg kan finne ut dette?

Hvis du mener ventemodus o.l, er dette svart ovenfor. Jeg har slått de av.

8680260[/snapback]

Jeg hadde samme problem som deg. Det forsvant da jeg oppdaterte til siste betadriver hos nvidia. Nvidia 158.43 Verdt et forsøk hvis du ikke allerede har den driveren.

Lenke til kommentar

Sjekk også om det finnes nyere bios til grafikk-kortet ditt, evt. oså nyere bios til hovedkortet.

Du sa at klokka på tastaturet også stoppet opp? Kan være en maskinvarekonflikt der også (bruker du en generisk driver eller en driver som fulgte med tastaturet?). Har du mulighet for å teste ut et annet tastatur?

Lenke til kommentar
Sjekk også om det finnes nyere bios til grafikk-kortet ditt, evt. oså nyere bios til hovedkortet.

Du sa at klokka på tastaturet også stoppet opp? Kan være en maskinvarekonflikt der også (bruker du en generisk driver eller en driver som fulgte med tastaturet?). Har du mulighet for å teste ut et annet tastatur?

8681332[/snapback]

Tror ikke det er tastaturet siden alt stopper opp. Men kan sjekke ja.

Jeg har lastet ned BIOS-oppdatering (fikk råd også fra komplett om det), men jeg vet ikke hvordan jeg innstallerer den oppdateringen. Er en type fil jeg ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Jeg hadde samme problem som deg. Det forsvant da jeg oppdaterte til siste betadriver hos nvidia.  Nvidia 158.43 Verdt et forsøk hvis du ikke allerede har den driveren.

8680683[/snapback]

Kan sjekke det ja. Jeg lasta ned den nest nyeste driveren, tenkte jeg skulle vente litt med beta. Men hvis beta-driveren hjalp deg må jeg prøve det ut.. Men er du sikker på at det er den driveren som passer til min data? (Har ikke tid til åsjekke link nå.)

Endret av CfChrismo
Lenke til kommentar
Hvilket grafikk-kort og hovedkort har du?

Når det gjelder bios oppdateringer finnes det flere måter å gjøre det på sjekk produsentens hjemmeside.

8689870[/snapback]

Oki. Har GeForce 8800 GTS 640 Mb. Hovedkort er Asus PN5-E SLI

Lenke til kommentar

Hmm, jeg hadde noe av det samme problemet før bare at dataen min kom ikke lenger til at jeg skulle logge inn så frøs den, men jeg det var enten hovedkortet eller CPU'en for jeg kjøpte ny av de to så funket det..

Lenke til kommentar
Hmm, jeg hadde noe av det samme problemet før bare at dataen min kom ikke lenger til at jeg skulle logge inn så frøs den, men jeg det var enten hovedkortet eller CPU'en for jeg kjøpte ny av de to så funket det..

8692425[/snapback]

Dataen min er helt fin så lenge jeg sitter på den. Da har den ingen problemer. Jeg har oppdatert driverene nå, men ikke BIOS. Vet ikke hvordan jeg innstallerer BIOS-oppdateringen.

Forsatt ingen løsning på problemet.

Lenke til kommentar

Å oppdatere bios kan gjøres på flere måter her finnes både bios og verktøyene du trenger for å oppdatere.

Noen omtalene ang. dette hovedkortet gikk nettopp på at det ble levert med en ustabil bios.

Endret av Olaominan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...