Gå til innhold

NITH - Spørsmål rundt studier

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går ut av 10. klasse denne våren, og deretter bærer det rett inn på vidregående.

Jeg skal der gå Medier og Kommunikasjon med Studiekompetanse, og dermed håper jeg å komme inn på NITH.

De studietilbudene jeg har lyst til å velge

• Webprogrammering
    [70% programmering / 10% design / 20% kommunikasjon]
  • E-Business
    [10% programmering / 20% design / 20% kommunikasjon / 50% business]
  • Webkommunikasjon
    [30% programmering / 40% design / 30% kommunikasjon]

Til dere som ikke vet hva NITH er

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Norges Informasjonsteknologiske Høgskole (NITH) er en privat høyskole som

tilbyr utdannelse innen informasjonsteknologi (IT). NITH eies av Anthon B Nilsen AS.

NITH skiftet navn fra Den Polytekniske Høgskolen (DPH) i januar 2002. NITH har tre

studiesteder: Oslo (hovedkontor), Bergen og Stavanger.

Den Polytekniske Høgskolen ble etablert i 1995 etter en sammenslåing av de to

høgskolene NHI Datahøgskolen og NKI Ingeniørhøgskolen. NKI Ingeniørhøgskolen ble

etablert i 1964 og har utdannet mer enn 9.000 ingeniører.

NHI Datahøgskolen oppsto som resultat av en sammenslåing av Norges Høgskole for

Informasjonsteknologi (NHI) og Datahøgskolen i 1993.

Skolen har spesialisert seg på IT-utdannelse og tilbyr studier fra grunnutdannelse til

mastergrad, og har ca 800 studenter fordelt på hel- og deltidsstudier ved de tre

studiestedene.

Høsten 2007 tilbys det bachelorutdanning med fordypning innen spillprogrammering,

webkommunikasjon, e-business, webprogrammering, spilldesign, samt interaktivt design.

Masterutdanningen er i samarbeid med Brunel University i London og har

fordypningene innen IT-ledelse og Distribuerte Systemer.

Her finner du nettsidene deres

Jeg har noen spørsmål rundt selve studiene og noen vdr. skolen.

• Hvor vannskelig er det å komme inn med "bare" generell studiekompetanse? Finnes det en oversikt over inngangkarakterer fra tidl. år?
  • Hvilken erfaring burde du ha fra før når det gjelder programmering? Bør du være veldig flink? Eller starter man helt på basic der?
  • Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for NITH studenter? Tenker hovedsakelig på programmerer i "web språk". Lønn osv.
  • Hvilket studietilbud er mest lønnsomt? Ifht. jobbmuligheter.
  • ER det hardt å sitte å jobbe med programmering hver dag? Jeg har hørt folk si det.
  • Hvordan er studentmiljøet rundt NITH og i Oslo?

Jeg håper også noen NITH studenter kan komme med noe ÆRLIG tilbakemelding rundt studiene og skolen

- TehJens :)

Endret av TehJens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[*] Hvilken erfaring burde du ha fra før når det gjelder programmering? Bør du være veldig flink? Eller starter man helt på basic der?

8659371[/snapback]

Nei du trenger ikke erfaring, bare interesse. Fagene begynner helt basic.

Lenke til kommentar
Hvor vannskelig er det å komme inn med "bare" generell studiekompetanse? Finnes det en oversikt over inngangkarakterer fra tidl. år?

Det er ikke vanskelig å komme inn med generell studiekompetanse men du må ha et komplett vitnemål.

Hvilken erfaring burde du ha fra før når det gjelder programmering? Bør du være veldig flink? Eller starter man helt på basic der?

Man lærer basic programmering i første semester og deretter går det gradvis oppover. Man trenger ikke å ha noe kjennskap til programmering fra før av men man må ha en interesse i programmering samt generell god logisk forståelse for å gjøre det bra i programmering.

Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for NITH studenter? Tenker hovedsakelig på programmerer i "web språk". Lønn osv.

Markedet går i bølger. I dag så er den på topp og det er stor etterspørsel etter generell IT-kompetanse. Jeg tviler neppe på at man vil få problemer med å få seg jobb. De som virkelig er flinke og kan vise til gode karakterer kan velge og vrake uansett hvordan markedet er. Man kan også få seg jobb gjennom arbeidsgiveren man har i bacheloroppgaven sin. Mange får tilbud dersom man viser frem gode resultater. Lønnen en bachelorstudent får tilbud om i dag (etter å ha hørt med mine medstudenter) ligger på ca. 330k i start men det kommer helt an på hva slags jobb det er. De virkelige gode programmerere kan sette lønnskrav pr. dags dato siden etterspørselen er stor etter Java-kompetanse.

Hvilket studietilbud er mest lønnsomt? Ifht. jobbmuligheter.

Pr. dags dato er det nok Master IT siden markedet trenger programmerere men ebusiness er veldig godt på vei opp siden bedrifter har begynt å satse tyngere på CRM- og ERP løsninger og systemer blir daglig vurdert og implementert. Jeg tror ebusiness-linjen er, i tillegg til IT, et veldig godt valg (jeg har tatt denne linjen).

ER det hardt å sitte å jobbe med programmering hver dag? Jeg har hørt folk si det.

Det er ikke hardt hvis man har en genuine interesse i programmering men det er hardt dersom man ikke har interesse i å lære det og man ikke tenker logikk i programmeringen (pseudo programmering). Det er derimot hardt dersom man ikke er innenforstått om hva programmering handler om og man ikke har tålmodighet

Hvordan er studentmiljøet rundt NITH og i Oslo? Jeg håper også noen NITH studenter kan komme med noe ÆRLIG tilbakemelding rundt studiene og skolen
Som tidl. markedssjef for NITH-kroa og utvalgsleder i Studentradioen MIPS så kan jeg fortelle deg at miljøet er VELDIG bra. Fordel med å gå på en generell privat høyskole er at man lettere får kontakt med andre mennesker siden man ser de samme daglig (i motsettning til et universitet hvor det kommer nye mennesker hver dag). Det er lett å knytte et nettverk og man får personlig veiledning av både forelesere og dyktige medstudenter. Studentmiljøet generelt i Oslo er også meget bra! Man har studentpuber, fester og treff av ymse slag.
Lenke til kommentar

Dette blir kanskje gjentagelse av det som Mr. Über over her sa, men here goes:

Hvor vannskelig er det å komme inn med "bare" generell studiekompetanse? Finnes det en oversikt over inngangkarakterer fra tidl. år?

Bør ikke være noe problem. Hvis du stryker et fag siste året på VGS og har planer om å ta det opp igjen som privatist i løpet av høsten er de greie med det også - eller de var i hvert fall det når jeg begynte.

Hvilken erfaring burde du ha fra før når det gjelder programmering? Bør du være veldig flink? Eller starter man helt på basic der?

Man starter helt basic så du trenger ikke ha annet enn interresse. Men selvsagt, hvis du har programmert før blir det bare lettere, så jeg anbefaler at du prøver deg på noe programmering i løpet av VGS.

Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for NITH studenter? Tenker hovedsakelig på programmerer i "web språk". Lønn osv.

Akkurat nå: Helt på topp. Syk etterspørsel etter folk, så hvis karakterene ikke er helt rævva tror jeg ikke det er mange av dagens NITHere som skal slite nevneverdig.

Ang. språk er det sykt mye .Net ute og går, så hvis du tenker karriere kan det være bankers å få med seg så mye .Net som mulig i løpet av studiene.

Hvilket studietilbud er mest lønnsomt? Ifht. jobbmuligheter.

Det vet nok andre bedre enn meg, men velg utifra interresse, ikke penger og karriere. Gode IT-folk vil det alltid være behov for uansett studiefordypning. Bedre med 330' i året i drømmejobben enn 370' i året i en jobb du ikke liker.

ER det hardt å sitte å jobbe med programmering hver dag? Jeg har hørt folk si det.

Tja, kommer helt an på interressen og medfødt talent. Når du mestrer noe blir det straks mye morsommere. Men ja, det kan bli litt mye avogtil så ikke vær redd for å ta en PC-fri helg i ny og ne :)

Hvordan er studentmiljøet rundt NITH og i Oslo?

Meget bra, tør jeg påstå. Nå har jeg bare erfaring med NITH Bergen, men jeg er storfornøyd. Kommer til å savne skolen når jeg er ferdig om en måneds tid :cry:

Lenke til kommentar
Jøss, takk for god tilbakemelding?

Lærer man i hovedsak Java og .NET? Hvilke andre programmeringssåråk blir du drillet i? PHP?

8662789[/snapback]

Førsteåret er det kun java man lærer, forruten datateknikk, nettverksteori, samt "samarbeidsfag". Programmeringsfaget er det faget med høyest strykprosent første året, (Den var "bare" 27% i år) men det skyles og at mange ikke har interesse for programmering og skal gå andre linjer andre og tredjeåret.

Men går man inn for å faktisk lære noe går det greit, som ved alle andre steder :)

Forøvrig er det strengt tatt ikke karakterkrav for å komme inn ved studiet (noe som og kan forklare en del av strykprosenten), en har man et fornuftig snitt så er fagene neppe et problem.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...