sinus' Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Hei. Beklager å bry dere med enda en slik, trenger hjelp fra scratch tråd.. Men jeg har virkerlig ikke peiling på hva som trengs for dette. Skal ha en god maskin til primært lydredigering, men også med mulighet for simpel videoredigering. Prisrammen er ca 10-12 tusen kroner, uten lydkort og skjerm. Regner med at det går i ram og prosessorkraft, men er det noen som har noen erfaring eller tips? Håper på raskt svar, Torkil (skal bruke e-mu 1820N for å kjøre lyd til monitor, og lynx aurora 16 til opptak, software blir sonar eller cubase) Endret 20. mai 2007 av tskille Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Du skal ha til musikkredigering men ikke no lydkort?? huh? Og hva slaks programer redigerer du i?? Endret 20. mai 2007 av Rudde93 Lenke til kommentar
sinus' Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Lydkortet kjøper jeg separat. Det jeg lurer på er hva slags hdd, mb, ram, cpu, psu, gfx (et enkelt gfx-kort for basic ting, som å overføre fra vhs til data), og om jeg skal ha vista, og i såfall hvilken versjon .. ? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Tror ikke du burde satse på vista enda... (Jeg bruker vista) Lenke til kommentar
sinus' Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Er det noen som vær så snill kan hjelpe meg... ? Jeg trenger altså: Hovedkort Ram (top-notch, min 4GB) Cpu (best mulig, men vet ikke hva som er best for redigeringsbruk...?) Psu (helst stillegående) Grafikkkort (trenger ikke være stort, bare med tilstrekkelige overganger) Lenke til kommentar
sinus' Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Ser dette greit ut ? http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...67-166E863151C7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Jeg ville ikke ha kjøpt Vista ihvertfall. 320 GB HD kan bli litt lite hvis du skal redigere lyd og video... Ville nå hatt ihvertfall 2 stk 320 GB disker. Ellers var det greit. Selv ville jeg ha spart litt mer og kjøpt en Mac Pro istedenfor, rett og slett fordi PC/Windows ikke duger til videoredigering. Det er helt forferdelig å sitte og redigere video på Windows. Til GNU/Linux kommer det stadig bedre programvare men det kan fortsatt ikke måle seg. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Nå begynner jo Mac Pro på det dobbelte, så det kan være uaktuelt selvom jeg også anbefaler den. Lydredigering er vel ikke det som tar mest plass, men video tar mye. Hvilke innganger på skjermkortet trenger du for å overføre VHS til data? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Jeg ville kjøpt minimum 500GB HDD eller 2 stk HDD (da kan du også ta automatisk backup med f.eks Cobian av viktig materiale) og Vista home premium om du skal velge Vista. Fint at HK har fire minneslotter! Endret 23. mai 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
meankanin Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 ser vel ut som en grei maskin, men ville brukt to harddisker, med en 10'000 rpm systemdisk. Ville ikke brukt Vista enda. Vent til all software og hardware du bruker støtter WaveRT. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) At lydredigering ikke tar stor plass, er en fin vridning av virkeligheten. Riktignok tar det ikke like stor plass som videoredigering, men med et programmer som Sonar/Cubase snakker vi opptak i relativt høy kvalitet, og tilsvarende plasskonsum. Jeg driver selv med opptak/redigering og miks, med Pro Tools (Digidesign). Dette programmet er kanskje noe kraftigere enn Sonar og Cubase, men jeg vet ikke hvordan de tre utnytter prosessorkraft og liknende. For å kommentere den komplett-handlelista di, så skal jeg først og fremst bare applaudere at du velger mye RAM. Det går selvsagt med 1 GB, men man scorer naturligvis stort på å ha mer! Hva Vista angår, anbefaler jeg deg å sjekke opp med programvareprodusentene (Sonar: Cakewalk, Cubase: Steinberg) om programmene er klargjort for Vista. Jeg vet for eksempel at Pro Tools først kommer for Vista i løpet av sommeren. Digidesign anbefaler (og nærmest krever) at man har en ekstern harddisk ved bruk av Pro Tools. Du tar opp og spiller av til/fra denne disken. Jeg regner med at det har noe med at du da ikke forstyrrer prosesseringene som foregår i selve datamaskinene (f.eks. effektprosesseringer/plug-ins), men dette kan jeg egentlig ikke noe særlig om. Den eksterne harddisken bør fortrinnsvis være tilkoblet via FireWire. Som andre har foreslått, sjekk ut Mac! Det skal ikke skjules at de aller, aller fleste som driver på med både bilde-, lyd- og videobehandling gjør jobben på Mac. Noen antakeligvis bare fordi at andre gjør det, men mange gjør det nok med god grunn, da Mac tradisjonelt sett har vært bedre og mer tilrettelagt for denne typen applikasjoner. Jeg må også benytte anledningen til å slå et slag for Pro Tools, sjekk også det litt skikkelig ut..! Jeg vet ikke hva du ser for deg at du skal gjøre med lydprogrammet ditt, men Pro Tools er bransjestandard og brukes av de aller fleste store studioer i verden. De siste årene har de begynt å komme med flere lavbudsjettsløsninger for oss vanlige dødelige. Det er forøvrig ikke sikkert at dette er rette forumet å spørre etter slikt, da det fins mange forumer/websteder rettet spesifikt mot lyd og -behandling. Her fins det mange flere som jobber med dette daglig, og som kan gi deg grundigere og bedre forslag. Lykke til med lydene EDIT: Hva lydkort angår: Hvorfor skal du kun bruke EMU-en til output til monitorer? Og Lynx Aurora er primært en AD/DA-konverter, det vil si at den er laget for å konvertere analoge signaler til digitale. Slike konvertere er svært dyre, og du vil få like god opptakskvalitet dersom du velger et lydkort/interface som er laget for dette. Dersom du har et slikt budsjett, anbefaler jeg deg forøvrig å stikke innom noen skikkelige musikkbutikker, eksempelvis Prolyd i Oslo, for å få dem til å veilede deg. Endret 23. mai 2007 av zZzZz Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Jeg kjenner ikke spesielt godt til softwaren du vil bruke (sånn rent teknisk), men jeg antar det ikke er langt unna måten ProTools fungerer. Der har du en host (sequencer) som lar deg legge til spor, instrumenter, og effekter. I sequenceren er det som regel bare midi-info som strømmer, mens det som er av krevende prosessering går til de forskjellige plugin effekter/instrumenter/samplere osv. Disse modulene kjører, iallefall under ProTools, som egne tråder/prosesser, så selv om softwaren i seg selv ikke er flertrådet og kan utnytte flere prosessorkjerner, vil man allikevel få utnyttet alle kjernene da windows fordeler de enkle prosessene ellers. På grunnlag av dette har jeg satt opp en maskin med fire kjerner, og 4 GiB RAM. Videre anbefaler jeg en kjapp systemdisk, og en enda kjappere data/record/temp disk. Derfor anbefaler jeg at du har en egen RAID kontroller via PCI express, og kjører datadiskene i speiling. Systemdisken kjører du bare vanlig på hovedkortet. Tre Raptordisker på 150 GiB burde holde i begynnelsen. Så håper jeg at du har kabinett, strømforsyning og skjermkort liggende fra før, for det ble ett litt dyrt forslag til deg https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=47829 Lenke til kommentar
HøttenTøtt Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Eg kjøpe ny pc for noen uker siden, digger vista. men ville ha kjøpt to hardisker å ha xp på den ene. har kanskje tenkt te å partisere hardisken min. rammen er sikkert grei den. E6600 prossesoren er like bra som e6700 meiner nå eg men alt er opp til deg GL Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Hvor mye plass tar ett opptak med de sporene du trenger da? Lenke til kommentar
sinus' Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Takk for svar, skal se litt nærmere på det i morgen når jeg er mer opplagt og komme med noen vettuge svar:) Hva HDD angår så har jeg nok av det fra før, har 500GB til på sata og 1TB eksterne disker. Videoredigering er som tidligere sagt sekundært, og skal være helt basic. Mer bare å kunne legge inn gamle VHS opptak og ting fra videokamera på harddisk. Maskinen skal brukes i et platestudio, til redigering der. Mac ikke et alternativ Regner med det meste vil støtte vista etterhvert, og oppdateringer vil primært komme for vista og ikke xp. Håper jo denne maskinen kan holde noen år. Som sagt, skal se nærmere på det i morgen, og forhåpentligvis gå igang med bestillingen. Takk igjen! Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Er det snakk om et profesjonelt platestudio? Og skal maskinen kun brukes til redigering, ikke opptak? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå