Gå til innhold

Reciever til Richard Allen Dimension Five 2

Anbefalte innlegg

For mange år siden kjøpte jeg Richard Allen Dimension Five 2, Klikk dere vider på Richard Allens hjemmeside og products for specs på høytalerne.

Er det noen som kjenner til høytalerne og har gode ideer til en brukbar reciever til disse? Evt kan gi tips utfra specsene

Jeg ser for meg en reciever til ca 3000,-

Jeg ser disse har vært anbefalt i andre tråder, er det noen fornuftig grunn til at jeg ikke skal går for noen av disse?

Yamaha RX-V559/ Yamaha RX-V459

Pioneer VSX-516

Denon AVR-1507

Harman/Kardon AVR 132

Alle forslag og kommentarer mottas med takk.

Jeg har pt ikke sub, center og bakhøytalere, det kommer nok senere en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor dyre var disse?Syns det virker som 3000 til forsterker er i minste laget.

Av de du har nevnt syns jeg HK var den som virket som den beste matchen. De er jo ganske lettdrevne(92 dB) men er ikke noe galt med god kontroll.

Hvor lenge skal du vente før du utvider til surround?Kort nok til at det på midlertidig basis ikke hadde vært smartere med en stereoforsterker?

Lenke til kommentar
Hvor dyre var disse?Syns det virker som 3000 til forsterker er i minste laget.

Av de du har nevnt syns jeg HK var den som virket som den beste matchen. De er jo ganske lettdrevne(92 dB) men er ikke noe galt med god kontroll.

Hvor lenge skal du vente før du utvider til surround?Kort nok til at det på midlertidig basis ikke hadde vært smartere med en stereoforsterker?

8659300[/snapback]

De ble kjøpt direkte fra Richard Allen i sin tid og jeg tror prisen var omtrent den samme som i dag. Altså ca £300 (Nå påstår de RA at retailprice er £460, uten at vi skal legge for mye vekt på det)

Jeg er nå i en familiesituasjon hvor det ikke er aktuelt å kjøpe dobbelt :no:

Derfor må det bli reciever, dette også for å holde antall komponenter nede (radio er alltid kjekt).

En ytterligere utvidelse er en forhandlingssak med kona :cry:

Et annet alternativt kan være å selge høytalerne, men jeg er redd det blir vanskelig å få en pris som forsvarer salg.

Edit: å kjøpe brukt kan være et alternativ, tar gjerne i mot tips på gode kjøp.

Edit 2: Et kjapt søk på finn gav meg Harman/ Kardon AVR 330 Hva er en fornuftig pris på denne recieveren? Evt er den å anbefale? Beklager at jeg er grønn på dette :blush:

Endret av kimare
Lenke til kommentar

Når du sier budsjettet er begrenset vil jeg egentlig si at stereo er det smarteste for deg. Radio koster jo lik 0.

Men hører du sier det så får gå ut fra det. Hvis du skal ha brukt er det smart å vite hvor langt du er villig til å dra for å hente utstyret. Søkte på HK og virker som det er flest av dem rundt Osloområdet.

Lenke til kommentar
Når du sier budsjettet er begrenset vil jeg egentlig si at stereo er det smarteste for deg. Radio koster jo lik 0.

Men hører du sier det så får gå ut fra det. Hvis du skal ha brukt er det smart å vite hvor langt du er villig til å dra for å hente utstyret. Søkte på HK og virker som det er flest av dem rundt Osloområdet.

8661698[/snapback]

Jeg ser helt klart poenget med stereo, dersom jeg skal ha et best mulig musikkanlegg. Nå hører jeg altfor lite på musikk - desverre. Jeg/ vi bruker vesentlig meg tid på film, tv og xbox. Dette er grunnen til at jeg/ vi kommer til å prioritrere surround.

Dersom stereo fortsatt er å fortrekke, vil jeg selvsagt vurdrere det. Kom gjerne med tips.

Edit: Harman/ Kardon AVR 330 er i min hjemby, derfor dro jeg fram denne. Etter hva jeg skjønner er det en 2003 modell hva betyr det i praksis? Har utviklingen gått så fort at en 2007 modell vil by på vesentlige endringer for en ikke altfor bevisst bruker (kall meg gjerne bevisstløs :whistle: )

Edit 2: HK AVR330 ble solgt for 4000,- hos hifi-centeret i ålesund.

Endret av kimare
Lenke til kommentar

Stereo kan være vel så godt som surround til film og du får uten tvil mye mer for pengene.

Angående alder så har jeg en 20 år gammel HK som fortsatt låter bedre enn noe av de nye sakene mine,det meste som forandrer seg er dekoderdelen og funksjoner. At det er 2003 modell vil vel si at den er produsert i 03,fortsatt en god forsterker.

Lenke til kommentar
Stereo kan være vel så godt som surround til film og du får uten tvil mye mer for pengene.

Angående alder så har jeg en 20 år gammel HK som fortsatt låter bedre enn noe av de nye sakene mine,det meste som forandrer seg er dekoderdelen og funksjoner. At det er 2003 modell vil vel si at den er produsert i 03,fortsatt en god forsterker.

8661968[/snapback]

Mao er det ingen grunn til å skygge unna den tiltross for at den er laget i 2003 :), men når det er sagt vil du heller anbefale en stereoforsterker.

Nå har du har ledet meg bort fra surround stien, og jeg står naken og hjelpeløs på stereo stien. Budsjettet er fortsatt det samme, og behovet vet dere. Gi gjerne tips til noen stereoforsterkere jeg kan/ bør se nærmere på.

Lenke til kommentar
Cambridge 640A er nok det beste valget med ett budsjett på 3 lapper

8662830[/snapback]

Vi har bestemt oss for å se ting ligg ann. Den gamle receiveren skrangler av gårde. Muligens sparer vi opp mer slik at vi får en bedre receiver (Cambridge 640R?), men Cambridge 640A fortsatt aktuell.

Lenke til kommentar
Så du står ikke lenger naken og venter på stereoen din med andre ord? :p

Forresten,hva slags utstyr tenker du å bruke med frontene når du senere utvider til surround?Videre i serien du har nå eller noe annet?Ble nysgjerrig.

8681025[/snapback]

Vi får se. Jeg har sett på en evt pris av utvidelse av eksisterende system, uten sub. Det vil komme på £400, dersom jeg henter det selv, evt mer om jeg får det tilsendt.

Før jeg evt kjøper vil jeg ta med høytalerne til Hifi-centeret og Hifi-klubben, og teste opp mot en H/K stereo og reciever, samt en Cambridge 640A og 540/640R.

Da vil jeg også be om en vurdering av lydbildet i høytalerne og evt får noe som passer sammen med dette.

Nei, jeg står ikke lenger naken og venter :whistle:

Takk for god hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...