SleepHead Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Hitchickers guide to the galaxie. er disse fem bøkee vært å lese? Lenke til kommentar
Ama-gi Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Ja! Ja, ja, ja og ja. Hvis du liker enten humor eller god fortellerstil vil du mest sannsynlig elske disse bøkene! Det er fortsatt en av mine aller beste leseropplevelser og jeg måtte slutte å lese på grunn av overdreven latter flere ganger mens jeg leste dem. Dersom du tror dette muligens er en bok for deg er det ikke noe å lure på engang! Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Absolutt, både den engelske originalen og den norske oversettelsen er knall litteratur. En av verdens beste komedier spør du meg, flott sommerlektyre. Lenke til kommentar
Bamsebomsen Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 I de bøkerne finner du mer random og usannsynlig humor enn i family Guy, må ha lest bøkerne 4-5 ganger nå. Nummer 5 (Mostly Harmless) er depressiv og ikke like artig som de andre, men du må vell lese den for å få med deg hele historien. Synd at Douglas Adams aldri ble ferdig med "The salmon of doubt". Lenke til kommentar
Uin Viel Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Fantastiske bøker! Kan ikke gjøre annet enn å anbefale dem på det sterkeste. Lenke til kommentar
Ilythiir Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Anbefaler! Utmerket litteratur. Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Absolutt glimrende serie. - Findus som feirer Towel Day. Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Leser "Hitchhickers guide to the galaxy" nå (eller om 5 min), er en fantastisk bra bok! Himmelsk litteratur og fantastisk underholding! (Husk å lese den på engelsk hvis du kan, noen fraser er for bra til å oversette til Norsk e.l.) Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Men folk flest som ikke er så gode i engelsk som en profesjonell oversetter, har selvsagt størst utbytte av å lese bøkene på norsk. Lenke til kommentar
Xoduz Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Si ikke det. En kan lære mye av å lese engelske bøker, selv om en ikke forstår hvert eneste ord og hver eneste vending... practice makes perfect Lenke til kommentar
saluttknall Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Tror personlig ikke at dette er den beste boka for å "øve" seg i engelsk. Det kan ødelegge en god leseropplevelse (noe jeg selv erfarte da jeg leste lotr i tredje) Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Si ikke det. En kan lære mye av å lese engelske bøker, selv om en ikke forstår hvert eneste ord og hver eneste vending... practice makes perfect 8715212[/snapback] Men i så fall foretrekker jeg å lese den norske oversettelsen og få med meg hvert ord og hver eneste vending... Men aller best og mest lærerikt er det selvsagt å lese både den norske versjonen og originalen. Lenke til kommentar
AlanPartridge Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 De to første er meget bra, så går det litt nedoverbakke med resten. Men absolutt noe å få med seg, spesielt om du har sans for en del britisk humor, eller rett og slett bare har lyst til å få svaret på det ultimate spørsmål (om life, the universe and everything). Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 (endret) Anbefaler! Utmerket litteratur. 8698781[/snapback] Slenger meg på den. En hysterisk morsom "trilogi" (egentlig 5 bøker) med en helt spesiell og absurd humor. Dypere sett føler jeg at bøkene setter mange "selvsagtheter" ved hverdagen i et underlig lys, noe som fører til at man faktisk tenker litt over ting som man bare ville tatt for gitt, uten å ofre en tanke. Endret 31. mai 2007 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Går man glipp av mye ved å lese disse på norsk? Fikk dem og leste dem på norsk for en del år siden, og selv om jeg stort sett foretrekker originalspråket hvis det er engelsk, har jeg ikke somlet meg til å skaffe dem enda. Når jeg tenker meg om, går man alltid glipp av en del ved å kjøpe oversettelser, så jeg får vel bare skaffe meg dem på engelsk. Men om serien er bra: JA. Den fikk meg til å humre høylytt på toget, til min søsters store forargelse. Og det er sjelden en bok får til det. Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Går man glipp av mye ved å lese disse på norsk? 8746124[/snapback] Tror det spørs på dine engelsk kunnskaper Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Med mindre man er meget god i originalspråket går man vel enda mer glipp av detaljer å lese på originalspråket enn en norsk oversettelse? Iallfall hvis det er en kompetent oversetter. Husker da jeg leste Neuromancer første gang, den var tilnærmet uforståelig, så leste jeg Torgrim Eggens oversettelse og fikk med meg en mengde detaljer jeg gikk glipp av første gang. Og Eggen hadde selv hatt store vanskeligheter med boka første gang han leste den, ifølge et underholdende etterord. Så jeg er enig med den av de ovenstånde bidragsyterne som skrev at folk flest har større leseglede av å lese norske oversettelser. I tillegg støtter vi jo den norske bokbransjen. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Tror det spørs på dine engelsk kunnskaper 8746413[/snapback] Bedre enn dine norskkunnskaper? Engelskkunnskapene mine er gode (i hvert fall skriftlig). Harry Potter, LotR, Robert Ludlum, David Brown m.m. har blitt lest på engelsk uten problemer. (Må nok innrømme at LotR var litt tung første gangen, men det var den på norsk også.) Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Hvis du er stø i engelsk vil jeg nok annbefale at du leser den på originalspråket. Noe går alltid tapt når man oversetter ting. Lenke til kommentar
Froya Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Slenger meg på majoritetens meninger her. Anbefales på det sterkeste:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå