Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan blokkere nettsider og programmer?

Anbefalte innlegg

jeg har en bror som er inne på diverse sider han ikke bør være inne på, å programmer han ikke får låv til å bruke.

Er det noen måte jeg kan blåkkere dette på ? jeg drive å sletter programmene men han instalerer dem på nytt igjenn. Jeg vet at diverse skoler bruker dette til å forhindre torrent lasting.

Jeg vill kunne blokke laste programmer og diverse sider han er inne på. er det noen mulighet å gjøre dette ? Kan jeg gjøre det ifra min maksin, vi er på nettverk min maksin og bror min sinn maskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en enkel måte å sperre sider i Win XP/2000 (Vista er jeg ikke sikker på). Du må ha tilgang til hans data for å gjøre dette, da det må gjøres lokalt.

Start Notepad og åpne filen c:\windows\system32\drivers\etc\hosts

hvis den ikke finnes, så lag den. Den heter kun hosts, ikke hosts.txt.

Skriv så:

127.0.0.1 domenet.til.siden.no

F.eks.

127.0.0.1 www.hardware.no 
127.0.0.1 www.vg.no
127.0.0.1 www.microsoft.com

Det dette i praksis gjør er, når din bror går innpå en slik side så rutes denne om slik at den heller leter lokalt på sin egen pc etter siden. Og siden det ikke finnes noen side lokalt, så finner den heller ingen side.

Endret av Canute
Lenke til kommentar

Den enkleste måten å forhindre at han installerer programmer er vel å sette opp en gjest-konto som du gir ham passordet til, og holder en passordbeskyttet administrator-konto for deg selv.

Eventuelt kan du lage en gjestekonto med hans navn, og en administratorkonto med ditt navn.

Lenke til kommentar

Aah, to forskjellige maskiner. :blush:

Vel, endre kontoen hans slik at han ikke har tilgang til å installere programmer, og sett denne til autologon. Hvis du lage en ny konto, så kan du ganske enkelt kopiere alle innstillingene fra den eksisterende kontoen hans.

Sperring av nettsider kan du gjøre i router også, gjerne per IP/MAC. Dette er ikke helt basic funksjoner, men en Linksys WRT54GL med DD-WRT bør gjøre nytten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

ikke sikker på om det går i windows, men du kan prøve å putte permission på programmene du ikke vil at han skal kjøre til blocked eller no? ellers så finnes det programmer som automatisk dreper prosesser, men hvor lovlige slike er vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Skriv så:

127.0.0.1 domenet.til.siden.no

F.eks.

127.0.0.1 www.hardware.no 
127.0.0.1 www.vg.no
127.0.0.1 www.microsoft.com

8658656[/snapback]

Hmm.. Jeg testet ut dette, og det funka helt fint. Jeg skreiv inn

127.0.0.1 www.sol.no , og jeg kom ikke inn på sol. Men jeg kommer fremdeles ikke inn på sol.no, selv om jeg har slettet det jeg skreiv inn i host-filen. Hvordan fjerner jeg det ordentlig fra host-filen?

Lenke til kommentar

Vel, for det første er jeg i mot det å sperre bruk i det hele tatt. Sperrer, finner man veldig fort omveier til,eller finner et annet mål å utforske. Kanskje du kan ta en prat med din bror, og fortelle han hvorfor han ikke skal benytte seg av de forskjellige sidene og programmene? Da slipper du i alle fall knotingen med å sperre dem ;)

Sperring på adressenivå fører til at du hele tiden må oppdatere filteret (i dette tilfellet hosts fila) med "farlige" adresser. Det finnes også andre løsninger som baserer seg på at du sperrer for disse sitene fra ruteren. Enkelte "barnepasseprogrammer" benytter seg også av diverse intrikate metoder for å kunne filtrere ut stygge ord og fraser som "sex", "Bush is stupid", "kommunisme", "ytringsfrihet" osv... Et slikt program, kan være kjekt om du vil hindre barn å leke i den skumle værdensveven.

For å hindre installasjon av programmer, har du en litt vanskeligere jobb foran deg. Den enkleste er å lage flere kontoer på maskinen hans. Den ene brukeren, hvor du er administrator og setter passord, den andre en begrenset bruker som står i din brors navn. Den begrensede brukeren har ikke tilgang til å endre kritiske funskjoner på installasjonen og har mindre mulighat for å skade maskinen med alskens tull og fjaseri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...