Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvor lang tid er det normalt å bruke på do?

Gjest _/|=|\/|

Anbefalte innlegg

Nå er ikke du utdannet lege( ? - Flest poster i fotball ^^ )  , og jeg vil tro du bare prater utifra mening du har om saken, hadde du kommet med NOE som helst som kan dekke opp påstanden, så snakker vi.

Liker man fotball, kan man ikke være lege. Kun en ekte kretiner kan komme opp med noe slikt.

Det er flere grunner til at jeg hevder at det er usunt å gå rundt med avføring i tarmen i flere uker.

En av de er at mesterparten av avføringen består av epitelceller og tykktarmsbakterier. Kun en liten del er ufordøyde matrester. Epitelcellene har en levetid på ca. 2-3 dager, og er en viktig beskyttelsesfunksjon.

Du har derfor tarmen stappfull av døde celler og bakterier. Det er ikke bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er ikke du utdannet lege( ? - Flest poster i fotball ^^ )  , og jeg vil tro du bare prater utifra mening du har om saken, hadde du kommet med NOE som helst som kan dekke opp påstanden, så snakker vi.

Liker man fotball, kan man ikke være lege. Kun en ekte kretiner kan komme opp med noe slikt.

Det er flere grunner til at jeg hevder at det er usunt å gå rundt med avføring i tarmen i flere uker.

En av de er at mesterparten av avføringen består av epitelceller og tykktarmsbakterier. Kun en liten del er ufordøyde matrester. Epitelcellene har en levetid på ca. 2-3 dager, og er en viktig beskyttelsesfunksjon.

Du har derfor tarmen stappfull av døde celler og bakterier. Det er ikke bra.

8680744[/snapback]

Tusen takk for informasjonen. Det med at leger + fotball = Not true var ment som en spøk, derav de tegnene her ^^ i enden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Altså.. Spørst eigentleg heilt kva humør eg er i, og korleis dagsforma er. Har du hatt ein treig mage, så tar det gjerne lang tid, men med ein laus mage derimot? *plopp* så er du ferdig.

Kva lesestoff eg har for hånda har òg mykje å seia. Eit saftig Se&Hør (med evt. sommertillegg) kan gjere at do-besøket tek betraktlig lenger tid enn først antatt, uavhengig av dagsform og andre ellers relevante faktorar. Eit gammalt bilblad derimot gjer berre at eg raskt byrjar å kjede meg og derfor pressar litt hardare enn nødvendig, men doturen går raskare.

Lenke til kommentar

Hvis det går 2 uker mellom hver gang man driter, så driter man altså ca. 25 ganger i året. Jeg driter vel omtrent 28-29 ganger i måneden, så dette høres helt sprøtt ut :p

Men nå var det vel bare sånn at det KUNNE gå 2 uker mellom hver gang...

Lenke til kommentar

Sjefen min er en av de større eksperter på tarmmotorikk (bevegelse i tarmen), og forteller at mellom 3 ganger daglig til hver 3. dag er vanligst. Hyppigere eller sjeldnere avføring kan være normalt så lenge man ikke har plager av det. Hvor lenge man sitter på toalettet hver gang, tror jeg ikke det er gjort noen studier på - det er opp til smak og behag. Dog anbefales det ikke å presse ut avføringen - det kan føre til hemorroider og prolaps - la den komme av seg selv. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...