_ART_ Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg har et problem med tracking i mitt d70s. Jeg bruker AF-C og dynamic area, og i følge manualen skal "kameraet fokuserer på motivet i valgte fokusfelt. mens utløseren holdes halvveis inne følger kameraet motivet etter som det beveger seg fra et fokusfelt til et annet" Men kameraet gjør ikke det. Om personen jeg fokuserer på går til en av sidene vil kameraet fokusere på bakgrunnen istedenfor å bytte fokuspunkt til en av punktene på siden. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Jeg har brukt dette med hell på D70 selv, så at det funker er det ikke tvil om. Imidlertid er du avhengig av at personen beveger seg relativt raskt. Enkelt forklart, så vil kameraet bare vente en kort stund på at subjektet skal forflytte seg distansen mellom to fokuspunkter (på D70 kan jo dette være et lite stykke). Tar det for lang tid, så gir kameraet opp, og satser på bakgrunnen i stedet. I tillegg har man den utfordringen at det kun er senterpunktet som er kryssensor - de omkringliggende sensorene er stripesensorer (slik det er på alle kameraer under proffklassen, så vidt jeg vet). Stripesensorene er avhengige av enten horisontale (sensorene oppe og nede) eller vertikale (sensorene i kantene) detaljer for å fungere. Dermed er det rett og slett vanskeligere for sensorene utenfor sentrum å få "lock on". Endret 20. mai 2007 av Anew Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Så om det jeg fokuserer på beveger seg tilstrekkelig raskt skal jeg se at fokuspunktet forflytter seg? Anew; du som har d200. Hvor mye bedre er autofokusen i det? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Til spm. 1, så er svaret ja, gitt at forholdene ligger til rette for at sensorene utenfor senter kan få "lock", så vil det fungere slik du beskriver. Beveger subjektet seg raskt frem og tilbake, så vil det skli mellom AF-punkter, og du vil se hvilket punkt som har "lock". Når det gjelder D200, så har jeg jo bare hatt den i 2-3 uker/ca 1500 bilder, så jeg er knappest noen ekspert på det huset, men D70 føles veldig treg nå... Spesielt klassisk "skrue AF" er overraskende mye raskere enn D70, men ellers er det ikke de helt store forskjellene i AF-ytelse - D70 er jo stort sett veldig god og presis, selv i dårlig lys, om enn ikke så rask. På D200 er imidlertid "alt" konfigurerbart - bla. om AF-modulen i tracking modus skal vente "lenge", "sånn passe" eller "kort" før den gir opp å vente på å fange subjektet. 11 AF-punkter er unektelige praktisk, og med 3D Matrix II bør de brukes aktivt. Det er fortsatt bare senterpunktet som er kryssensor. Men: Sigma 30/1.4 HSM lå for det meste i baggen da jeg var i Florida, men her hjemme har den blitt hentet frem igjen. I dag har jeg fått bekreftet mistanken som så vidt ble vekket i USA - AF på D200 funker skikkelig dårlig på 30'n. Mens D70 er rask, presis og fin sammen med 30'n, så er D200 helt på trynet. Det går sakte, og fokus treffer i praksis aldri. Sigmaen er imidlertid en "Mk 1" (serienummert begynner med 1 - de som begynner med 2 har oppgradert firmware), så jeg får gi den en sjanse og sende den inn for firmwareoppgradering. Endret 20. mai 2007 av Anew Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Da er det noe galt med kameraet mitt. Uansett hva jeg prøver, og uansett hvilke instillinger jeg prøver så bytter ikke autofokusen sensor. Jeg har prøvd med personer og med min egen hånd. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Det gikk nettopp opp for meg at du skriver dynamic area. Det har jeg aldri testet! Jeg bruker alltid closest subject for dette (men det funker like vel f.eks om subjektet beveger seg frem og tilbake). Endret 21. mai 2007 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå