Gå til innhold

Bulkete Chieftec Scorpio Kabinett

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg ny datamaskin for ca ein måned siden.

Jeg merket med ein gang at kabinettet stod ustøtt :( , men tenkte det bare var å stille eit av beina. Etter ca 3 vekers bruk skulle jeg mekke litt inne i kabinettet. Da såg eg at kabinettet var bulkete under bakre fot på dørsiden. det var også litt bulkete heilt nederst bak :(:(

Eg tok kontakt med levrandøren og sa ifrå om dette problemet. Han sa at han sansynleg vis ikkje kunne gjøre noke. sida eg hadde brukt kabinette ei stund, og ikkje sa i frå om det med ein gang eg fekk maskina (Da eg ikkje viste om bulkene).

Eg lurer på kva slags rettigheitar eg har på å eventuelt få nytt kabinett?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel ingen rettigheter da du har brukt det i en måned. Du må si ifra om slikt før du tar kabinettet i bruk.

Tror ikke du vinner noe ut av å slite med denne saken. Hvis ikke skadene er for store så ville jeg ha forsøkt å fikset litt på det :)

Godt nytt år!

Lenke til kommentar

Her er det viktig at du forklarer leverandøren at det er en mangel/feil på varen du har anskaffet. Det som tidligere ble uttalt er når det gjelder angrefrist dvs at du har full rett til å heve kjøpet innen en periode ofte 30 dager hvis ikke annet oppgitt.

Når det gjelder ditt tilfelle så har du antagelig 2 år med "garanti" for feil og mangler ved varen. Dette er den du skal benytte når det er en feil ved tårnet ditt, dette er kun hvis i ditt tilfelle at feilen ikke har blitt påført av brukeren (deg).

Et annet problem som kan oppstå er at du har vært inni pc'en, noen har slike regler at garantien bortkommer når pc'en har blitt åpnet, men jeg tror 80% sikkert at det er ihvertfall full garanti på Toweret.

Håper det hjalp litt.

med forbehold om skrive feil. (trøtt)

Lenke til kommentar

En jeg kjenner kjøpte splitter ny pc i fra multicom til 14k, når den kom så var det en svær bulk i pakken, han kontaktet multicom og de sa at det var posten sin skyld, men han kunne sende pcen til de. Det viste seg at bulken var kommet ifra innsida! Det er merkelig, trur multicom var klar over at det var bulka før de sendte...

Lenke til kommentar
Her er det viktig at du forklarer leverandøren at det er en mangel/feil på varen du har anskaffet. Det som tidligere ble uttalt er når det gjelder angrefrist dvs at du har full rett til å heve kjøpet innen en periode ofte 30 dager hvis ikke annet oppgitt.

(trøtt)

For å ta tak i ET av dine mer eller mindre feilaktige påstander, Maddog, så blir dette litt feil med tanke på "at du har full rett til å heve kjøpet innen en periode ofte 30 dager hvis ikke annet oppgitt"

Her snakker du altså om Lov om angrerett. Det er vitkig å få med seg at dette gjelder ved "Fjernsalg". For definisjoner se Lov om angrerett §6.

Dessutne er det etter loven satt vanlig 14 dager. Dersom ingenting oppgis gjelder 1 år.

Uansett er det ikke mulig å inngå avtaler med angrerett utover 3mnd.

Og det er en forutsetning om at varen skal være i den stand den er ment å være, derfor vil det her kunne bli en tvist om hvor vidt forbrukeren har forvoldet denne skaden. Dersom han ikke har gjort dette bør han melde ifra om dette i tråd med hva forbrukerkjøpsloven sier.

Viser her til kjøpslovens §27.

Her ligger det nå inne i første ledd opplysning om at denne fristen for reklamasjon (blåser i garanti, det er nemelig greiere å forholde seg til kjøpsloven i de fleste tilfeller..iallefal hvis det er tvister på gang) aldri er mindre enn 2 mnd.

(Dette viser at Zaiko ikke har helt rett...men dog i dette tilfellet har han flaks :-))

Det ser derfor ut til at forbrukeren kan benytte seg av dette. Dessvere vil vel ikke denne feilen karakteriseres som vesentlig og heving utelates derfor. Men hvis det ikke er for sent nå kan du bruke angreretten. Dersom du klarer å overbevise leverandøren at dette ikke skyldes deg. Legg merke til at merkelapper om at du ikke kan åpnekabinettet ellers ryker garantien ikke gjelder når vi snakker om reklamasjonsRETT.

Håper dette har vært noen presiseringer som gjør det litt lettere å forholde seg til virvarret av §.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...