Gå til innhold

tips til støydemping av lianli pc65?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må vel gjerne gjøre noe for å begrense hastigheten på viftene. Har du mulighet til å overvåke hastigheten på de?

Først burde du prøve å justere ned volten hvis de går på full hastighet (12v). Finn en motstand eller en viftekontroller og sjekk om ikke det hjelper.

Har du et støyeden skjermkort eller hovedkort?

O-ringer som du finner i samme tråd er også genialt hvis harddiskene knitrer og spraker for høyt.

Lenke til kommentar
Må vel gjerne gjøre noe for å begrense hastigheten på viftene. Har du mulighet til å overvåke hastigheten på de?

Først burde du prøve å justere ned volten hvis de går på full hastighet (12v). Finn en motstand eller en viftekontroller og sjekk om ikke det hjelper.

Har du et støyeden skjermkort eller hovedkort?

O-ringer som du finner i samme tråd er også genialt hvis harddiskene knitrer og spraker for høyt.

8667683[/snapback]

jeg kan sjekke vifte hastighetene mellom et prog som fulgte med hket mitt og det er 3trinns vifte styring orginalt til viftene i front på kabinett mitt og volt regulator fulgte med cpu vifta mi, men hvis jeg stiller ned viftene kommer cpu tempen til og bli for høy

vanligvis så ligger cpu tempen min på 35-45grader og systemet på rundt 40grader og tempen blir nok en god del høyere når jeg spiller

men hjelper det med o ringer til og feste hardisken med når den bråkker høyt og mye? eller kommer det av vibrasjon at den bråker?

hket mitt er et asus p5n32 e-sli og blir kun kjølt av heatpipe og skjermkortet er et point of view nvidia geforce 8800gts 640mb med orginal kjøler

trur ikke det bråker

Endret av robin1379
Lenke til kommentar

ad O-ringer: Har selv et Lian Li-kabinett, med samme type montering av HD-er. Sammenlignet med mitt gamle Coolermaster-kabinett så bråkte diskene enormt i Lian Li. Har 3 stykk stillegående Samsung-disker, men antar at vibrasjonene kombinert med at det er "dobbelt" montert (først inn i en alu-ramme, så festet i kabinettet) fører til mye skrangling. Alu er pent og kjøling, men såpass stivt at små vibrasjoner lager mye lyd.

Jeg brukte den ramma, montert slik den er originalt, og hengte diskene inni horisontalt med O-ringer. Da får de kjøling fra vifta i front og du får utnyttet plassen i bunn og redusert støyen til det uhørbare.

Ser at det er 80mm vifter i det kabinettet. Er det mulig å erstatte de med 120mm? Det fins jo moduler, slik som den som er montert i fronten din, med 1stk 120mm vifte fra Lian Li.

Hvis det ikke går å skifte til 120mm vifte i bakkant ville jeg sjekket om det ble for varmt uten denne. Koble den ut rett og slett. Siden CPU-kjøleren din blåser bakover i kabinettet så tipper jeg det holder i massevis.

Jeg har samme cpu-kjøler som deg, og temperaturen er ikke for høy på laveste hastighet på min pc. Husk at cpu-en tåler mye mer enn 40 grader og at målingene IKKE er sammenlignbare med andres temperaturer. Jeg merker ikke mer enn et par grader ned på LOAD med cpu-viften på maks.

Conroe+ Asus viser ofte alltid for høye temperaturer enn det som faktisk er reelt. Ta på kjøleribba i bunn av cpu-vifta og kjenn om tempen faktisk er så høy som f.eks Speedfan viser. ca60 grader er som varmeste vann fra krana til sammenligning. Juster litt for varmeoverføringsegenskapene til vann så har du en pekepinn.

Endret av tevil
Lenke til kommentar
ad O-ringer: Har selv et Lian Li-kabinett, med samme type montering av HD-er. Sammenlignet med mitt gamle Coolermaster-kabinett så bråkte diskene enormt i Lian Li. Har 3 stykk stillegående Samsung-disker, men antar at vibrasjonene kombinert med at det er "dobbelt" montert (først inn i en alu-ramme, så festet i kabinettet) fører til mye skrangling. Alu er pent og kjøling, men såpass stivt at små vibrasjoner lager mye lyd.

Jeg brukte den ramma, montert slik den er originalt, og hengte diskene inni horisontalt med O-ringer. Da får de kjøling fra vifta i front og du får utnyttet plassen i bunn og redusert støyen til det uhørbare.

Ser at det er 80mm vifter i det kabinettet. Er det mulig å erstatte de med 120mm? Det fins jo moduler, slik som den som er montert i fronten din, med 1stk 120mm vifte fra Lian Li.

Hvis det ikke går å skifte til 120mm vifte i bakkant ville jeg sjekket om det  ble for varmt uten denne. Koble den ut rett og slett. Siden CPU-kjøleren din blåser bakover i kabinettet så tipper jeg det holder i massevis.

Jeg har samme cpu-kjøler som deg, og temperaturen er ikke for høy på laveste hastighet på min pc. Husk at cpu-en tåler mye mer enn 40 grader og at målingene IKKE er sammenlignbare med andres temperaturer. Jeg merker ikke mer enn et par grader ned på LOAD med cpu-viften på maks.

Conroe+ Asus viser ofte alltid for høye temperaturer enn det som faktisk er reelt. Ta på kjøleribba i bunn av cpu-vifta og kjenn om tempen faktisk er så høy som f.eks Speedfan viser. ca60 grader er som varmeste vann fra krana til sammenligning. Juster litt for varmeoverføringsegenskapene til vann så har du en pekepinn.

8680154[/snapback]

hvis jeg skal montere 120 mm vifte i bak kant må jeg nok borre nye hull til vifta og skjære ut så ikke mye av vifta blir dekt eller det kan gå med et adapter fra 120-80mm hvis det fins noen som er tynne nok så den ikkke kommer borti cpu vifta

den tror jeg kan koble ut fordi psu kablene dekker den nesten så det vil nok hjelpe litt

Lenke til kommentar

nå har jeg koblet ut vifta i toppen og bak og tempen på cpuen er grei

men ramen er litt varm. gjør det noe?

men heatpipene og kjøleblokkene på hket er sykt varm. såvidt jeg er nårrat de så gjør det vondt. gjør det noe om hket er så varmt?

kan kjenne vibrasjoner fra hardisken i bånnen helt bak i kabinnettet så må nok feste den med noe vibrasjonsdempende

Lenke til kommentar

HK liker seg vel best et sted mellom 10 og 20 grader varmere enn rom-temp, og det er de temperaturene som er vanligst. Sjekk med speedfan, heter vel sys-temp der.

Men at HK skal bli så varmt når du fjernet et utsug syns jeg var merkelig, sjekk om det støvfilteret er tett i støv. Burde jo være lufta inn i kabinettet som har mest påvirkning på HK-tempen.

Adapteret her feks: microplex, 80-120mm adapter

Det er iflg specs 29mm høyt. Tror det skal være tilstrekkelig lavt.

Lenke til kommentar
HK liker seg vel best et sted mellom 10 og 20 grader varmere enn rom-temp, og det er de temperaturene som er vanligst. Sjekk med speedfan, heter vel sys-temp der.

Men at HK skal bli så varmt når du fjernet et utsug syns jeg var merkelig, sjekk om det støvfilteret er tett i støv. Burde jo være lufta inn i kabinettet som har mest påvirkning på HK-tempen.

Adapteret her feks: microplex, 80-120mm adapter

Det er iflg specs 29mm høyt. Tror det skal være tilstrekkelig lavt.

8705124[/snapback]

det er så lite støv på filteret at jeg så vidt kan se det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...