jeskeide Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Jeg har vært så heldig å få en oppgave som lyder som dette: Anlegget består av 4 transport bånd ( bånd 1, 2 , 3 og 4 ) som har hver sin motor. Bånd 1 sender stolpene inn på bånd 2 , bånd 2 sender varene inn på bånd 3 eller 4. Fra produksjonslinja A ( bånd 1 ) kommer det inn stolper av forskjellige lengder og typer som skal sorteres, telles og lagres på forskjellige plasser. 1) Korte trestolper transporteres til B og lagres 2) Lange trestolper transporteres til D og lagres 3) Korte jernstolper transporteres til C og lagres 4) Lange jernstolper transporteres til E og lagres Når stolpene kommer inn på transportband 1 blir de sortert og registrert slik at de blir transportert til rette lagret. Det er montert givere som finner ut om stokken er av jern eller tre og om de er lang eller korte Induktiv giver ( B1 ) som registrerer at det er en jernstolpe som kommer. Kapasitiv giver ( B2 ) som registrerer at det er en trestolpe som kommer Det mates inn bare en stolpe i gangen. Giverne B3 og B4 (kapasitive ) finner ut om det er en kort eller en lang stolpe Når stolpen er på plass på lagret gies det klarsignal fra giver(lager ) om at ny stolpe kan mates inn. Operatøren mottar dette som et klarsignal han må kvittere dette signalet før neste stolpe blir registrert. a)Relestyring Dokumentasjon : Strømkretsskjema Noen som kan hjelpe meg med dette? Jeg har laget når det har vært 1 motor, men 4?!?! Se underfor skisse av oppgave Endret 20. mai 2007 av jeskeide Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Ganske mye som må være med på dette, er det en skoleoppgave med "fasit"? Hadde jo vært lettere med en liten PLS. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Kommer med noen tips her: Motor2 må fasevendes avhengig av om det er tre eller jern (B1 eller B2 aktiv) Motor3/4 må fasevendes avhengig av om pinnen er kort eller lang. (kun B3 eller B4) Du vil trenge holdekretser her. Når B6 aktiveres, skal et lys lyse, og slik jeg tolker det skal det manuelt skrues av igjen. Slik jeg ser det så kan alle motorer gå hele tiden, under normal operasjon. Lenke til kommentar
LordGraveN Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Du har sikkert løst oppgaven nå men så ikke før nå så poster likevel:P Jeg har laget er forslag som jeg tror funker (ikke lett å finne egne feil)... Forklaring på hva ting her: B1 - B8: Noen av de må ha flere kontakter! S0: start S1: for å kvittere signalet for stolpe framme F2-F5: motorvern Q1 - Q7: Styring av motor (skisse under, så man ser hvilken kontaktor som starter hva) H1: lys for stolpe framme Q8: et hjelpe rele bare Også helt til venstre skal det være B8 og en Q8 som ble borte på skjema Syns det burde vært nødstopp og varsel for motorvern utløst også. Har ikke tegnet symboler og nummer på skjema men du skjønner vel uten. http://img516.imageshack.us/my.php?image=styringcl4.png For og se oversikt over Q1 - Q7 http://img523.imageshack.us/my.php?image=styring2th8.gif Gidder ikke tegne hovedstrøm med det skjønner du vel selv... Edit: Fant en feil:P Skal være en Q1 bryter over Q8 på 2. strømvei og over Q3 på 3. strømvei! Endret 23. mai 2007 av Dark Soul Lenke til kommentar
jeskeide Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Dark Soul du har reddet meg! Fantastisk Lenke til kommentar
kons Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Du har sikkert løst oppgaven nå men så ikke før nå så poster likevel:PJeg har laget er forslag som jeg tror funker (ikke lett å finne egne feil)... Forklaring på hva ting her: B1 - B8: Noen av de må ha flere kontakter! S0: start S1: for å kvittere signalet for stolpe framme F2-F5: motorvern Q1 - Q7: Styring av motor (skisse under, så man ser hvilken kontaktor som starter hva) H1: lys for stolpe framme Q8: et hjelpe rele bare Også helt til venstre skal det være B8 og en Q8 som ble borte på skjema Syns det burde vært nødstopp og varsel for motorvern utløst også. Har ikke tegnet symboler og nummer på skjema men du skjønner vel uten. http://img516.imageshack.us/my.php?image=styringcl4.png For og se oversikt over Q1 - Q7 http://img523.imageshack.us/my.php?image=styring2th8.gif Gidder ikke tegne hovedstrøm med det skjønner du vel selv... Edit: Fant en feil:P Skal være en Q1 bryter over Q8 på 2. strømvei og over Q3 på 3. strømvei! 8683604[/snapback] Hvordan husker Q4 til Q7 hva de skal være etter at B3 er passert? B3 er bare en puls mens den passeres ikke sant? (mulig dumt spørsmål men har ikke erfaring med relestyring) Lenke til kommentar
LordGraveN Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Det er nok en feil:P... Ved siden av B4 der skal det stå Q6 og Q7 ... ikke lett og se sine egene feil! Lenke til kommentar
jeskeide Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Då har jeg brukt de MEGET gode forslagene som har kommet til å lage styringen. Se på vedleggene da og kom med kommentarer på hva som eventuelt ikke kan fungere Lenke til kommentar
LordGraveN Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Hmmm.... Stusser litt på hovedstrømmen.. Sånn dere har lært det? blir da veldig mange ekstra sikringer og motorvern. Det vil jo funke men kanskje ikke den beste løsningen. Hva med og tegne det sånn: http://img529.imageshack.us/my.php?image=hmmqu2.gif da sparer du masse kabel, vern osv. og den første motoren får bare 2 faser btw. også hvorfor har du tatt mye av merkingen sidelengs?.. blir mye lettere og lese om de er skrevet normal vei. også på styringen har du (jeg:P) glemt forigling mellom k4 og k5, og k6 og k7. Lenke til kommentar
hojo Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) sant det som dark soul sier, slik som du har gjort det blir det dobbelt opp med vern og kabel! I tillegg så tror jeg du har bommet litt på fase rekkefølgen på hovedstrømmen. Slik som du har gjort det har du bare flyttet fasene et hakk rundt, mens rekkefølgen er den samme. Hvis du tar en titt på det dark soul har gjort så blir det riktig Endret 28. mai 2007 av hojo Lenke til kommentar
jeskeide Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Vet at hovedstrømen ble dårlig, men hadde plan om at jeg skulle legge det ut før jeg skull epå fotball kamp og fikk derfor ikke tid til å fikse. Grunnen til at jeg gjorde slik jeg gjorde var jo at faserekkefølgen skulle være forskjellig for k1 og k2 slik at motoren skulle gå begge veier. Vil ikke motoren gå bare en vei viss jeg gjør slik som Dark Soul visser på sin skisse? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Vil ikke motoren gå bare en vei viss jeg gjør slik som Dark Soul visser på sin skisse?Nei, han har byttet om på kun to av fasene dvs. han har snudd dreieretningen. Det du har gjort er at du har flyttet på alle tre fasene, men fremdeles i samme faserekkefølge (120° forskjøvet) og motoren vil derfor gå samme vei uansett hvilken kontaktor som ligger inne. Lenke til kommentar
hojo Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Dark soul har nok bare byttet om 2 av fasene ja, og da blir det riktig. Lenke til kommentar
LordGraveN Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Husk Q8 ved siden av B5-B8 helt til høyre! Lenke til kommentar
jeskeide Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Selvfølgelig har han byttet om 2 og jeg alle 3 Var litt kjapp der ! Men da har jeg med MEGET god hjelp fått i land denne Da står det bare igjen og lage PLS programm også, og det skal jeg vel få til i løpet av uka. Og så skal jeg legge det ut for kommentarer. Virker som her er mye kompetanse, så regner med at dere også kan litt PLS programmering Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå