Gå til innhold

Pentium M740(1.73ghz) +CT-479+P4C800 - max 2.4ghz?

Anbefalte innlegg

Mens vi venter på hddvd og blueray drev til normale priser sitter jeg og prøver å klargjøre HTPC`en til avspilling. Prøver å spille noen BD-filer, men det gikk ikke veldig bra med Celeron M [email protected]/166 Hakket fælt.

Så laptop`en har donert Pentium M`en sin, 740`en ser ut til å ikke stoppe før 2.7-2.8ghz med relativt moderat kjøling ser det ut som ut fra det som er å lese rundt på diverse forum/artikler. Men min vil ikke mye over 2,4....man må boote på minst 200mhz fsb for å få agp/pci-lock på dette hovedkortet, men max multiplier som virker er 12, på 13 tryner hele skiten og det kommer "overclocking failed" i postscreen. Ved å beholde 12x multiplier og øke fsb stopper det ved 205 mhz, selv om minnedivider er satt ned. Standard vcore, men det snodige er at jeg ikke får en eneste mhz ekstra ved å øke denne. Jeg har sjekket med cpu-z at vcore virkelig øker når jeg setter opp i bios.

Hovedkortet er forresten kjørt med mye høyere fsb tidligere, så det er ikke der det stopper. Lavere multi og høyere fsb gir samme resultat på cpu, veggen ser ut til å ligge litt over 2.4 ghz.

Ved 2.4 ghz ser det ikke ut som det er mye som mangler på flytende avspilling, så det er surt om det skal stoppe her. Det at vcorejustering ikke hjelper får meg til å mistenke at det kan være noe annet det stopper i. Men hva? Noen som har erfaring med lignende oppsett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ligger mellom 40 og 50 grader, avhengig av last. Kjøling er uansett ikke et kritisk moment på P-M ved så lave klokkehastigheter. Denne cpu`en har for øvrig kjørt på 1.004 volt ved standard hastighet og 0.700 ved idle i laptop`en - 1.73 ghz. Undervoltet altså.

På Xtremesystems forum var det en som antydet at mange Dothan`er møter veggen rundt 2.4 ghz, men det er veldig rart at det ikke hjelper å sette opp vcore.

Har underklokket ram`en, skrudd av PAT, satt opp vmem men ingenting ser ut til å gjøre forskjell.

Det ser ut som det går mot et Asrock-kort og en E4300 gitt...

:hmm:

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...