Gå til innhold

Hvordan flytte win xp over til en ny disk?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenkte jeg skulle flytte os (win xp) over til en ny og større disk. Har da brukt paragon drive backup og lagd image av os partisjonen. Da jeg så kopierte denne over til den nye disken og satte den inn så vil ikke maskinen boote og starte windows....

"Reboot and select proper boot device" står det. Leste noe et sted om at det ofte er problemer med dette pga av at windows sjekker serie nummeret til HD og dersom det ikke er det samme som der det først ble installert så vil ikke win starte opp...... Ghosting er glimrende så lenge det er samme disk man bruker men hva dersom man ønsker å bytte disk som i mitt tilfelle?

X.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok ikke problemet ligger i det du sier, da jeg selv har erfaring fra en jobb der vi hadde ghosts til alle pc'er, disse kunne bruker om hverandre. Det som er viktig er at det i bios er satt opp som første boot device, it tillegg til at hardisken er formatert, OG satt som bootable. Dette må du gjøre når du formaterer disken. Det kan settes ett flag (i fdisk, eller bruk en linux live cd for å gjøre det) ett "flagg", som gjør disken bootable. Jeg tror det er her problemet ditt ligger så lenge du er sikker på at disken ikke trenger drivere for kontrolleren den sitter på. (altså at disken dukker opp i windows installasjonen hvis du bare setter inn windows cd'en.

Lenke til kommentar

Satte den som første boot enhet uten at det hjalp noe særlig. Etter flere omstarter forsvant det med "reboot and select..." så kom det heller fram:

"mangler NTLDR" og jeg gjorde som jeg fant på google, kopierte disse filene over til c: og da fungerte bortsett fra at jeg ved oppstart får "ugyldig boot.ini fil" men den starter opp windows for det...... Det merkelige er at dette skal jo være image av OS så hvordan kan det da mangle filer?

Lenke til kommentar

Det spørs om du hadde separat System og Boot partisjon? Hvis du i såfall bare har tatt image av Boot partisjon så blir det jo problem med booting, ntldr og boot.ini ligger på System partisjon.

Hvis man kloner disken istedet for å kopiere partisjoner så får man med seg alt.

Lenke til kommentar

Vel jeg har to partisjoner på original disken, men da jeg installerte windows første gangen valgte jeg partisjon c: for å installere windows på den og siden valgte jeg ikke noe mer, hvordan kan da system og boot partisjon ikke bli den samme? Hvordan bestemmer man dette?

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at system og boot har blitt fordelt på de to partisjonene...... Hvordan kan jeg unngå dette i framtiden? (bortsett fra å sørge for at det bare er en partisjon og kan jeg gjøre noe med dette nå uten å måtte legge win på nytt? sørge for at boot og system er å finne i en og samme partisjon?

Lenke til kommentar

Det kan være vanskelig å bestemme selv, siden installasjonsprogrammet til Windows tar valget for deg. Det er bla.a. laget slik for å kunne ha flere OS installert, da har da kune en System og flere Boot, og boot.ini inneholder flere linjer som gir deg en meny å velge fra.

System må alltid være en primærpartisjon. Partisjonsdelen av installasjonsprogrammet vil kun opprette utvidet/logisk partisjoner når det finnes en primær.

For å unngå problemet må man først vite hva man har av partisjoner, unngå å installere på en utvidet, og unngå å ha flere primære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...