Marius66 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Hei, vurderer å kjøpe en bil til ca 50 000,- Hvis jeg vil betale den ned på ca 3 år, hva vil mnd beløpet bli ? Egenkapitalen min er nesten 0, men hvis faren min stiller som kausjonist, da går det ? eller ? marius m Endret 22. mai 2007 av Marius66 Lenke til kommentar
datslo Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Lån: 50 000 Egenkapital:0 Nedbetalingstid:3 år. Kilde DNB.no Betingelser Månedlig terminbeløp inkl. gebyrer 1 702 kr Herav andel Sikret Billån 0 kr Lån inkludert gebyrer 52 910 kr Nominell rente 6,70% Effektiv rente 14,55% Tinglysingsgebyr 1 450 kr Etableringsgebyr 1 460 kr Termingebyr 75 kr © DnB NOR Finans Lenke til kommentar
Marius66 Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Lån: 50 000 Egenkapital:0 Nedbetalingstid:3 år.Kilde DNB.no Betingelser Månedlig terminbeløp inkl. gebyrer 1 702 kr Herav andel Sikret Billån 0 kr Lån inkludert gebyrer 52 910 kr Nominell rente 6,70% Effektiv rente 14,55% Tinglysingsgebyr 1 450 kr Etableringsgebyr 1 460 kr Termingebyr 75 kr © DnB NOR Finans 8655796[/snapback] Takk for superraskt svar! Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Det er og viktig at du har betjeningsevne til å kunne betjene lånet. Dersom du har dette er det plankekjøring! Lenke til kommentar
mushi Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Har du i tillegg litt egenkapital er lånet sikret. Er bilen over 10 år gammel kan du ikke benytte billån. Da må du skaffe en kausjonist (foreldre) Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Har du i tillegg litt egenkapital er lånet sikret. Er bilen over 10 år gammel kan du ikke benytte billån. Da må du skaffe en kausjonist (foreldre) 8667390[/snapback] Varierer litt, men mange opererer med 12 år innen bilen er nedbetalt dersom man skal ha pant i bilen. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Jeg ser det står at man ikke skal kommentere innlegget over, men jeg bare må likevel. Hvordan er f.eks. "Spørsmål om billån" eller "jeg trenger billån" spesielt mer beskrivende for emnet enn bare kort og greit "billån" som trådstarter har benyttet seg av? Jeg er klar over at det ligger i retningslinjene til forumet, men da burde da være mulig å bruke LITT skjønn i forskjellige tråder. Jeg er enig i at en heading som "hjelp" er dårlig, men i dette tilfellet er dette bare flisespikkeri. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Han burde bruke "billån til billig bil?" eller "billån til ny Ferrari" eller noe mer forklarende. Lenke til kommentar
Marius66 Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Har du i tillegg litt egenkapital er lånet sikret. Er bilen over 10 år gammel kan du ikke benytte billån. Da må du skaffe en kausjonist (foreldre) 8667390[/snapback] Ok, kor mye må egenkapitalen ver på hvis d e ein bil t 50 000,-. ? Ca. for å få d sikkra? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Jeg kjøpte en 11 år gammel bil til 80K. Vi brukte ikke en krone i egne midler, annet enn til forsikring og slikt. Lån i bank var ikke noe problem, vi snakket med rådgiveren (bankmammaen), fikk pappa til å være kausjonist, og voila... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Min far er advokat. Han laerte meg som seks-aaring, at horer jeg ordet kausjon, skal jeg lope saa fort man kan. Aldri kausjoner for noen, heller ikke egne barn. Hvis man vil hjelpe f.eks. egne barn - gi dem cash i stedet. Aa stille som kausjonist blir lett det samme som aa donere belopet du kausjonerer for... Du maa ha raad til aa gi dem bort til den du kausjonerer for - og fole OK about it.... Ikke tenk paa kausjon... Lenke til kommentar
gorber Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Min far er advokat. Han laerte meg som seks-aaring, at horer jeg ordet kausjon, skal jeg lope saa fort man kan. Aldri kausjoner for noen, heller ikke egne barn. Hvis man vil hjelpe f.eks. egne barn - gi dem cash i stedet. Aa stille som kausjonist blir lett det samme som aa donere belopet du kausjonerer for... Du maa ha raad til aa gi dem bort til den du kausjonerer for - og fole OK about it.... Ikke tenk paa kausjon... 8675022[/snapback] The curse of knowing to much! Det er faktisk ikke alle foreldre som har 50K å gi bort, men som vet at barna betjener lånet sitt. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Aa stille som kausjonist er det samme som aa gi bort pengene sine. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Aa stille som kausjonist er det samme som aa gi bort pengene sine. 8676770[/snapback] Det var da fælt så pessimistiske vi var i dag da! Har aldri sett noen statisitkk på hvor mange kausjonssaker som går galt, men det er ikke mange. Så klart skal man ikke kausjonere i øst og vest, men til sine egne barn man stoler på ser jeg ikke noe problem. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Aa stille som kausjonist er det samme som aa gi bort pengene sine. 8676770[/snapback] Det var da fælt så pessimistiske vi var i dag da! Har aldri sett noen statisitkk på hvor mange kausjonssaker som går galt, men det er ikke mange. Så klart skal man ikke kausjonere i øst og vest, men til sine egne barn man stoler på ser jeg ikke noe problem. 8676843[/snapback] Pappa siterer alltid professoren som sa "ALDRI kausjoner, heller ikke for egne barn" og "LOP hvis du horer ordet kausjon". En pengegave er bedre, og skaper ikke mulig ondt blod. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Pappa siterer alltid professoren som sa "ALDRI kausjoner, heller ikke for egne barn" og "LOP hvis du horer ordet kausjon". En pengegave er bedre, og skaper ikke mulig ondt blod. 8678052[/snapback] De fleste foreldre har faktisk ikke råd til å gi barna sine større pengegaver. Da jeg var 21 år og akkurat hadde begynt i ny jobb, så forventet jeg ikke at mamma skulle gi meg 70' til bil, men jeg forventet at hun skulle kausjonere for meg. Man får jo ikke lån om man ikke har lønnsslipper å vise til SELV om man er fullt kapabel til å betjene lånet. Lenke til kommentar
datslo Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Ok, kor mye må egenkapitalen ver på hvis d e ein bil t 50 000,-. ? Ca. for å få d sikkra? 8673091[/snapback] Sikret billån er noe annet. Da betaler man ca. 200 i mnd. Om man skulle bli arbeidsledig dekker banken terminbeølpet (Avdrag + renter i inntil 12 mnd.) Normal EK (Egenkapital) er 10%. Med 10% EK får man som regel bedre rente også. Dvs. 5000 i EK. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå