Gå til innhold

Angrerett henting netshop Sandefjord


Anbefalte innlegg

En har angrerett ved henting netshop i sandefjord nå? Står ikke noe om at en ikke har det ved å velge henting. Ikke så jeg noen lapp siste jeg var innom der heller. Skal kjøpe skjerm, og siden det er vanskelig å finne noe mer på nett enn infoen så kan det være kjekt med angrefrist om jeg finner ut at den ikke er noe for meg.

 

Ja, jeg vet det er en tråd om dette før, men det gjelder den i Oslo. De har showroom osv så jeg vil mene det stiller seg noe annerledes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angrefristen gjelder bare ved kjøp over nettet. Så om du bestilte på nett, og valgte å hente den selv, så mener jeg du har krav på angrefrist, ettersom det gjelder bestilling på nett.

 

Kjøper du varen i en butikk, av en ekspeditør er det noe annet. Da har du plukket ut varen selv, og vet hva du får. Men selv om den er kjøpt i en butikk, har du jo alltids muligheten til å levere tilbake varen dersom du ikke har åpnet den og slikt.

 

Et godt argument for å kjøpe hos Elkjøp f.eks. er jo at du har angrefrist på 30 dager selv på brukte produkter. Angrefristen ved nettbestilling er bare 14 dager.

Lenke til kommentar
Angrefristen gjelder bare ved kjøp over nettet. Så om du bestilte på nett, og valgte å hente den selv, så mener jeg du har krav på angrefrist, ettersom det gjelder bestilling på nett.

 

Det er akkurat samme argumentasjon som gjelder Netshop Oslo og det var en laaang tråd om det på forumet for en god stund tilbake. Det kom vel egentlig ingen 100% konklusjon der, men Netshop Oslo mener du ikke har angrerett ihenhold til loven.

 

Men selv om den er kjøpt i en butikk, har du jo alltids muligheten til å levere tilbake varen dersom du ikke har åpnet den og slikt.

 

Nei, nei, nei. Det er ingen lovpålagt rettighet du har til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Da får jeg spørre før jeg betaler i morra da. Om de sier jeg ikke har det når jeg henter, så får jeg be de pakke den opp og vise meg den der og da før jeg betaler. Gjør de ikke det, driter jeg i hele kjøpet om jeg hverken får se den eller de mener jeg ikke har angrefrist.

 

Hele poenget med angrefrist er jo at du ikke har fysisk mulighet til å se produktet før du kjøper. Jeg har aldri brukt angrefrist, men muligheten kan jo være kjekk. En vet jo aldri om en forventa noe annet enn det som en fikk ut fra et bilde og spec på nettsiden.

 

Forskjellen ved at jeg henter er at jeg da ikke lar posten stikke av med en unødvendig høy sum og knuser det i filler uten frakt. Ellers er jo betingelsene det samme, jeg får jo ikke sett hva det er jeg får før jeg pakker det opp hjemme.

Lenke til kommentar
Nei, nei, nei. Det er ingen lovpålagt rettighet du har til å gjøre det.

8655519[/snapback]

 

Riktig. Selv om de fleste butikker gjør det i praksis dersom embalasjen er uåpnet ihvertfall, så er de ikke lovpålagt til å gjøre det. Angrerett har du KUN ved fjernsalg.

 

I tilfelle bestilling over nett og så direkte henting så er det vanskelig å tolke. Angreretten ble vel opprinnelig laget for at kjøpere skulle kunne returnere varer som ikke var slik som forventet. Med datautstyr så blir det jo uansett litt nonsense for du kan jo ikke bare gå ned til en databutikk og spørre dem om å åpne embalajsen på ting du har lyst å prøve før du kjøper.

 

Dvs. det VAR slik en gang tilbake i "gamledager", men nå til dags er det svært få butikker som gir slik service, og da har du jo egentlig like liten mulighet til å sjekke at varen du kjøper svarer til forventingene når du kjøper i butikken som når du jkjøper på nett. Du får liksom ikke så mye nyttig informasjon ut av å holde embalasjen i hendene liksom :)

 

Jeg personlig ville tolket det som at angrerett gjelder siden både bestillingen og betalingen skjer over nett. Hvordan transporten fra butikken til ditt hjem foregår budre jo ikke ha noe å si, men dette er nok et grå-område som noen butikker sikkert vil krangle på.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg jobber på datakjeden. Og av erfaring, så er det jo slik at vi har ingen problemer med å åpne varen så kunden kan få sett på den. Men man vet jo at når kunden er ute etter en ekstern harddisk, så er det liten fare for at "den fungerer ikke slik jeg hadde tenkt". Da har jo kunden også mulighet til å spørre selgeren, og få den informasjon han/hun trenger.

 

Det er sikkert mange steder som ikke kan så mye om det de selger, men på datakjeden er det ett krav om at man skal ha tilstrekklig med kunnskap om varen. Og hvis varen er ubrukt, ser kliss ny ut og er kjøpt innen 7 dager, så får du byttet den eller gavekort. (Dette kun en digresjon, da jeg ikke svarer for datakjeden offisielt, men kun forteller om egen erfaring hvordan vi gjør ting).

Lenke til kommentar

Ja, det er sånn jeg vil tolke loven. Netshop hadde en lapp som sa at ved henting (opphengt i hentebua) at angrefrist ikke gjaldt ved henting før. Etter at de flytta denne hentebua til den andre siden, så har ikke jeg noen sånn lapp der. Glemte å spørre i farta og. Men, da er varene bestilt. Så får jeg høre i morra. Er en skjerm detta gjelder, og det er litt vanskelig å bedømme den bare ved å lese spec :D

 

Nesthop har vært ålreite, men om de vil krangle om dette, når du henter sjøl, så er det slutt. De sparer jo også innpaknings kostnader osv. også.

Lenke til kommentar
Som jeg sa, bestiller du på nett har du krav på angrefrist. Samme om de sender pakken til det lokale postkontoret, og hvordan du betaler, så lenge du bestiller på nett.

8656524[/snapback]

 

Nei, det er ikke så enkelt. Leser du denne lange tråden

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=480428

så ser du at det ikke kom til noen 100% sikker konklusjon om det temaet.

 

Edit, jeg leste kanskje litt fort, mitt svar går på om man har krav på angrerett om man bestiller på nettet, men henter selv.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
I tilfelle bestilling over nett og så direkte henting så er det vanskelig å tolke. Angreretten ble vel opprinnelig laget for at kjøpere skulle kunne returnere varer som ikke var slik som forventet. Med datautstyr så blir det jo uansett litt nonsense for du kan jo ikke bare gå ned til en databutikk og spørre dem om å åpne embalajsen på ting du har lyst å prøve før du kjøper.

 

Dvs. det VAR slik en gang tilbake i "gamledager", men nå til dags er det svært få butikker som gir slik service, og da har du jo egentlig like liten mulighet til å sjekke at varen du kjøper svarer til forventingene når du kjøper i butikken som når du jkjøper på nett. Du får liksom ikke så mye nyttig informasjon ut av å holde embalasjen i hendene liksom :)

 

Jeg er nye enig i dette. Angrefristloven gir i mange sammenhenger bedre fordeler enn butikkkjøp. Jeg tviler meget sterkt på at en butikk lar deg strippe et kjøleskap eller en komfyr for emballasje bare for at du skal se på akkurat den varen. Eller en møbelbutikk og en stor sofa osv. Eller at en bilforhandler henter en bil fra Tyskland og så kan du vurdere om du vil ha den etter å ha sett den, litt overdrevent den der, men poenget kommer frem.

 

Edit. Jeg snakker selvfølgelig om de tilfeller butikken har kjøleskapmodellen utstilt, men du av en eller annen grunn vil se på akkurat den fysiske varen du kan kjøpe.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Jeg tror loven kan tolkes slik: Dersom du har mulighet til å fysiskt se på varen før du kjøper den har du ikke angrerett. Så i bunn og grunn så skal du ha angrerett dersom du ikke får lov til å åpne embalasjen og se på produktet før du betaler for den.

Lenke til kommentar

Her henter vi på et lager. Istedet for å gi posten den, som gir den meg i stedet henter jeg det. Her er det ikke noe utstilling eller noe sånt for å se på produktet.

 

Når de sender med angrefrist skjemaet på ordrebekreftelsen via mail, da burde en åsså få det. Det står ikke nevnt et sted at du mister det, og når de attpåtil sender det med, da burde du kunne benytte deg av det uten at de surmuler på det.

Lenke til kommentar
Her henter vi på et lager. Istedet for å gi posten den, som gir den meg i stedet henter jeg det. Her er det ikke noe utstilling eller noe sånt for å se på produktet.

 

Når de sender med angrefrist skjemaet på ordrebekreftelsen via mail, da burde en åsså få det. Det står ikke nevnt et sted at du mister det, og når de attpåtil sender det med, da burde du kunne benytte deg av det uten at de surmuler på det.

8659186[/snapback]

 

Har du betalt varen før du har mulighet til å se den så gjelder angreretten.

 

§ 6. Definisjoner

 

      I loven menes med:

a) fjernsalg: salg der forberedelse og inngåelse av en avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjon, forutsatt at selgeren eller tjenesteyteren i sin markedsføring tilbyr eller oppfordrer til inngåelse av avtaler på denne måten

b) fjernkommunikasjon: kommunikasjon som skjer uten at partene er tilstede samtidig, f.eks. ved telefon, trykksaker, fjernsyn og Internett

c) telefonsalg: fjernsalg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) ved telefonsamtale etter uanmodet oppringning fra selgeren eller tjenesteyteren

d) salg utenfor fast utsalgssted: salg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) i nærvær av selgeren eller tjenesteyteren på annet sted enn dennes faste utsalgssted

e) forbruker: fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

f) finansiell tjeneste: enhver tjeneste som har karakter av bank-, kreditt-, forsikrings-, individuell pensjons-, investerings- eller betalingstjeneste.

 

      Departementet kan gi forskrift om hva som skal anses som fjernkommunikasjon.

 

Det kommer vel ganske klart frem at pkt a). Du har faktisk angrerett selv om du ber om å få se varen før du betaler så lenge avtale om kjøp er gjort over internett.

Lenke til kommentar
Det kommer vel ganske klart frem at pkt a). Du har faktisk angrerett selv om du ber om å få se varen før du betaler så lenge avtale om kjøp er gjort over internett.

 

For min del kan dere gjerne diskutere dette på nytt i det lange og vide, men temaet ble altså diskutert rimelig godt i den linken jeg har henvist til.

Det avgjørende er altså hvor man kan si at avtalen blir gjort.

 

For å få et endelig svar må nok noen ta sakene videre til noen med myndighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...