macciato Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Skal kjøpe meg ny maskin, og jeg dumpet nettopp borti denne vidunderlige maskinen HP Pavilion tx1128. Finere har jeg aldri sett:P Så jeg lurer da på om denne maskinen er noe bra? Trenger den til skolen hver dag, og til musikk og film hjemme..vil gjerne ha en maskin som tåler litt stress og at den er påslått en del! Noen som har peiling? Prisguide.no Håper det Kine Endret 20. mai 2007 av macciato Lenke til kommentar
Dhack Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Hvis du legger ved en link så er det nok flere som gidder og gi deg et svar. Er nok de ferreste som gidder å søke opp hvær eneste PC som noen nevner her på forumet Lenke til kommentar
macciato Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 sånn..da va det fiksa=) Takk=) Lenke til kommentar
cheesewheese Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Skal kjøpe meg ny maskin, og jeg dumpet nettopp borti denne vidunderlige maskinen HP Pavilion tx1128.Finere har jeg aldri sett:P Så jeg lurer da på om denne maskinen er noe bra? Trenger den til skolen hver dag, og til musikk og film hjemme..vil gjerne ha en maskin som tåler litt stress og at den er påslått en del! Noen som har peiling? Prisguide.no Håper det Kine 8655232[/snapback] La meg gjette, du liker denne maskinen siden den er en tablet PC. Hehe, du er nok ikke den første, de skal være lette i bruk og fine å ha til studier for universistet osv, men for å være helt ærlig, om du ikke går på universistet (jeg vet jo ikke hvor gammel du er) så er det ikke verdt den kraften/hardwaren du får for pengene. Touchscreenen koster så mye, at de må sette ned på kraften til pcen for at prisen skal bli overkommelig, men det vil ennå greie gamle spill, filmer, osv. Om du ikke er store spilleren, men bare bruker den til skolen, musikk, film osv. så vil jeg (dette gjør jeg ikke ofte!) annbefale at du kjøper en Dell. De er enkle, pålitelige og funkerer greit for slikt bruk. Velger du riktig model type er prisen heller ikke så dyr. Men som sagt, går du på universistet kan det være drømme pcen, hvis ikke anbefaler jeg at du ikke kjøper den. Om du har hørt at Dell ikke er så bra, eller heller ikke vil ha en Dell, prøv en av de andre HP modellene. De er fine og enkle de og. Lykke til! Lenke til kommentar
macciato Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Skal kjøpe meg ny maskin, og jeg dumpet nettopp borti denne vidunderlige maskinen HP Pavilion tx1128.Finere har jeg aldri sett:P Så jeg lurer da på om denne maskinen er noe bra? Trenger den til skolen hver dag, og til musikk og film hjemme..vil gjerne ha en maskin som tåler litt stress og at den er påslått en del! Noen som har peiling? Prisguide.no Håper det Kine 8655232[/snapback] La meg gjette, du liker denne maskinen siden den er en tablet PC. Hehe, du er nok ikke den første, de skal være lette i bruk og fine å ha til studier for universistet osv, men for å være helt ærlig, om du ikke går på universistet (jeg vet jo ikke hvor gammel du er) så er det ikke verdt den kraften/hardwaren du får for pengene. Touchscreenen koster så mye, at de må sette ned på kraften til pcen for at prisen skal bli overkommelig, men det vil ennå greie gamle spill, filmer, osv. Om du ikke er store spilleren, men bare bruker den til skolen, musikk, film osv. så vil jeg (dette gjør jeg ikke ofte!) annbefale at du kjøper en Dell. De er enkle, pålitelige og funkerer greit for slikt bruk. Velger du riktig model type er prisen heller ikke så dyr. Men som sagt, går du på universistet kan det være drømme pcen, hvis ikke anbefaler jeg at du ikke kjøper den. Om du har hørt at Dell ikke er så bra, eller heller ikke vil ha en Dell, prøv en av de andre HP modellene. De er fine og enkle de og. Lykke til! 8657900[/snapback] Tusen takk for svar=) dette ble vanskelig! Så du mener at jeg ikke bør kjøpe denne? jeg skal bruke den til videregående... Lenke til kommentar
cheesewheese Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Skal kjøpe meg ny maskin, og jeg dumpet nettopp borti denne vidunderlige maskinen HP Pavilion tx1128.Finere har jeg aldri sett:P Så jeg lurer da på om denne maskinen er noe bra? Trenger den til skolen hver dag, og til musikk og film hjemme..vil gjerne ha en maskin som tåler litt stress og at den er påslått en del! Noen som har peiling? Prisguide.no Håper det Kine 8655232[/snapback] La meg gjette, du liker denne maskinen siden den er en tablet PC. Hehe, du er nok ikke den første, de skal være lette i bruk og fine å ha til studier for universistet osv, men for å være helt ærlig, om du ikke går på universistet (jeg vet jo ikke hvor gammel du er) så er det ikke verdt den kraften/hardwaren du får for pengene. Touchscreenen koster så mye, at de må sette ned på kraften til pcen for at prisen skal bli overkommelig, men det vil ennå greie gamle spill, filmer, osv. Om du ikke er store spilleren, men bare bruker den til skolen, musikk, film osv. så vil jeg (dette gjør jeg ikke ofte!) annbefale at du kjøper en Dell. De er enkle, pålitelige og funkerer greit for slikt bruk. Velger du riktig model type er prisen heller ikke så dyr. Men som sagt, går du på universistet kan det være drømme pcen, hvis ikke anbefaler jeg at du ikke kjøper den. Om du har hørt at Dell ikke er så bra, eller heller ikke vil ha en Dell, prøv en av de andre HP modellene. De er fine og enkle de og. Lykke til! 8657900[/snapback] Tusen takk for svar=) dette ble vanskelig! Så du mener at jeg ikke bør kjøpe denne? jeg skal bruke den til videregående... 8661618[/snapback] Vel, det kommer jo ann på. Siden det er vidregående kan du jo kjøpe den til å brukes senere i universitet, eneste problemet er jo hvor lenge holder den slit osv, må du bytte den ut pga aldring før universistet? Siden dette kan være en risiko, ved mindre du starter i 3. klasse fra høsten av, så anbefaler jeg nok at du ikk kjøper denne ja. Og selv om du starter i 3. klasse, så er jo det med at en slik fin pc kan jo lett bli stjålet . Vet ikke åssen vidregående skolen din er, men det er jo en risiko. Min anbefalning er nok at du kjøper en annen pc. Jeg vet ikke hva budsjettet ditt er, men post det her, evnt. krav du har til laptopen, så kan jeg se hva jeg kan grave frem av gode laptoper til deg. PS! Vet du hva en tablet PC er... bare lurer Endret 21. mai 2007 av cheesewheese Lenke til kommentar
kristianv Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Hvorfor er tablet-pc'er egnet til universiteter? Kan du gi et utfyllende svar på det? Lenke til kommentar
Thyrfing Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 jeg vil tro han mener at det er lettere å skrive på skjermen under "foredrag" osv osv? Lenke til kommentar
macciato Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Skal kjøpe meg ny maskin, og jeg dumpet nettopp borti denne vidunderlige maskinen HP Pavilion tx1128.Finere har jeg aldri sett:P Så jeg lurer da på om denne maskinen er noe bra? Trenger den til skolen hver dag, og til musikk og film hjemme..vil gjerne ha en maskin som tåler litt stress og at den er påslått en del! Noen som har peiling? Prisguide.no Håper det Kine 8655232[/snapback] La meg gjette, du liker denne maskinen siden den er en tablet PC. Hehe, du er nok ikke den første, de skal være lette i bruk og fine å ha til studier for universistet osv, men for å være helt ærlig, om du ikke går på universistet (jeg vet jo ikke hvor gammel du er) så er det ikke verdt den kraften/hardwaren du får for pengene. Touchscreenen koster så mye, at de må sette ned på kraften til pcen for at prisen skal bli overkommelig, men det vil ennå greie gamle spill, filmer, osv. Om du ikke er store spilleren, men bare bruker den til skolen, musikk, film osv. så vil jeg (dette gjør jeg ikke ofte!) annbefale at du kjøper en Dell. De er enkle, pålitelige og funkerer greit for slikt bruk. Velger du riktig model type er prisen heller ikke så dyr. Men som sagt, går du på universistet kan det være drømme pcen, hvis ikke anbefaler jeg at du ikke kjøper den. Om du har hørt at Dell ikke er så bra, eller heller ikke vil ha en Dell, prøv en av de andre HP modellene. De er fine og enkle de og. Lykke til! 8657900[/snapback] Tusen takk for svar=) dette ble vanskelig! Så du mener at jeg ikke bør kjøpe denne? jeg skal bruke den til videregående... 8661618[/snapback] Vel, det kommer jo ann på. Siden det er vidregående kan du jo kjøpe den til å brukes senere i universitet, eneste problemet er jo hvor lenge holder den slit osv, må du bytte den ut pga aldring før universistet? Siden dette kan være en risiko, ved mindre du starter i 3. klasse fra høsten av, så anbefaler jeg nok at du ikk kjøper denne ja. Og selv om du starter i 3. klasse, så er jo det med at en slik fin pc kan jo lett bli stjålet . Vet ikke åssen vidregående skolen din er, men det er jo en risiko. Min anbefalning er nok at du kjøper en annen pc. Jeg vet ikke hva budsjettet ditt er, men post det her, evnt. krav du har til laptopen, så kan jeg se hva jeg kan grave frem av gode laptoper til deg. PS! Vet du hva en tablet PC er... bare lurer 8663942[/snapback] haha..har ikke peiling på hva en tablet pc er:P men ja..jeg er villig til å bla opp med ca. 8000 kr. Jeg vil at maskinen skal ha webcam, god ytelse til det meste (du vet, skolen, film, musikk). den må ikke være mer enn 3 kilo tung:P (skal bæres ) Og så ikke minst, den bør være litt fin...det betyr litt for meg det der Hp'ene er jo egentlig favorittene, men finner du noe annet bra er det flott=) Tusen, tusen takk for at du tar deg tid til det her Lenke til kommentar
cheesewheese Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 jeg vil tro han mener at det er lettere å skrive på skjermen under "foredrag" osv osv? 8666567[/snapback] Du har rett i det, det er vel hovedsaken. Tablet pcer er vel egentlig pcer med touchscreen, som gjør at hovedsakelig hva som helst kan bli "satt" inn i pcen, din egen håndskrift, tegninger, alt du måte finne på å kunne forme med hånden på skjermen. Har hørt at de skal være fine å ha for håndskrivning og lage tegninger, men med en gang det kommer til presisjon av bruk for pennen du trykker med, blir det ubrukerlig. Det koster rett og slett for mye penger å sette inn nok følelses punkter til å lage touchscreenen presis. Men ubrukelig er vel å ta hardt i da , men det blir i hvertfall ikke veldig brukbart. Lenke til kommentar
cheesewheese Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Er litt sent nå, hadde mye lekser å gjøre ferdig for i morgen, men jeg skal ta en titt på det i morgen, men kan hende at endelig svar må vente til onsdag ettermiddag, ettersom jeg har en matteprøve på onsdag, må vel pugge . lol . Men 8000 kr, god ytelse, dagligdagse ting for en undgom (blir vel ikke mye "hardcore" spilling siden du er jente? ), under 3 kilo, osv, skulle være lett å fikse, men om du vil ha en pen data, da tror jeg min tidligere anbefalning om Dell, kanskje blir trukket . Så skal se hva jeg kan bla opp, men for i kveld er det "Over and Out!". Snx Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Tablet er kjekt, om du vet du kommer til å få bruk for det. Jeg ber deg lese Denne testen fra dinside.no før du bestemmer deg for denne maskinen. Jeg har selv vurdert det samme, men etter en kikk på expert, hvor jeg fikk se hvor mye dårligere skjermen var på denne, enn på en standard maskin, har jeg bestemt meg for å unngå den. Det er IKKE noe krav om å bruke tablet på høyere utdanning, jeg har klart meg fint med en vanlig liten maskin hele bachelorgraden min og nå på master, så du trenger ikke tenke på det som noe behov. Hva med en denne lille saken? 8499 på Best-buy nå. Endret 21. mai 2007 av Zamoht Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 prøv å hold et sakelig nivå på quotingen gutter og jenter. en tråd med usansynlig mye quoting er redigert. Lenke til kommentar
macciato Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Er litt sent nå, hadde mye lekser å gjøre ferdig for i morgen, men jeg skal ta en titt på det i morgen, men kan hende at endelig svar må vente til onsdag ettermiddag, ettersom jeg har en matteprøve på onsdag, må vel pugge . lol . Men 8000 kr, god ytelse, dagligdagse ting for en undgom (blir vel ikke mye "hardcore" spilling siden du er jente? ), under 3 kilo, osv, skulle være lett å fikse, men om du vil ha en pen data, da tror jeg min tidligere anbefalning om Dell, kanskje blir trukket . Så skal se hva jeg kan bla opp, men for i kveld er det "Over and Out!". Snx 8668556[/snapback] Den er grei:) venter gjerne Lenke til kommentar
macciato Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Tablet er kjekt, om du vet du kommer til å få bruk for det. Jeg ber deg lese Denne testen fra dinside.no før du bestemmer deg for denne maskinen. Jeg har selv vurdert det samme, men etter en kikk på expert, hvor jeg fikk se hvor mye dårligere skjermen var på denne, enn på en standard maskin, har jeg bestemt meg for å unngå den. Det er IKKE noe krav om å bruke tablet på høyere utdanning, jeg har klart meg fint med en vanlig liten maskin hele bachelorgraden min og nå på master, så du trenger ikke tenke på det som noe behov. Hva med en denne lille saken? 8499 på Best-buy nå. 8668748[/snapback] Sorry, men jeg er ferdig med Fujitsu Siemens For mange dårlige erfaringer...pluss at jeg syns ikke de er noe spes. fine Lenke til kommentar
cheesewheese Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Da har jeg vært på pc jakt, og kommet med en fin "liten doning". Vekta er rett under 3 kilo, så jeg anbefaler at du kanskje får en laptop sekk i tillegg, ettersom det å bære en tre kilos pc på ryggen er lettere. Om du må ha med ekstra skole bøker kan du bruke en veske (som mange jenter gjør i dag ) eller en skulderbag. Denne er ypperlig til deg tror jeg. Den følger med en liten fjernkontroll som virker bra med et integrert program på HPs laptoper, som fungerer som Windows Media Center. Derfor er den ypperlig for film, musikk, osv. Den fikk bra resultat på en test fra Hjemme PC, og vant faktisk (se quotering lenger nede i posten). Masse nye teknologier i den, og mer enn nok kraft til å kjøres for det du trenger. Eneste som er en hakke ser jeg, er RAMen. Vista krever mye RAM og ytelseskraft i seg selv, så ikke kjør FOR MANGE programmer samtidig. Eventullt kan du bruke to partisjoner og "dual" installere operativsystem, og installere en XP versjon om du har en cd hjemme. Da kan du bruke XP når du vet du skal kjøre mange programmer, eller trenger mer ytelse generelt. Bruk også XP om det er noen kompabilitets problemer med Vista. Bruk så Vista til å imponere venner og når du vil kose deg med god grafikk og vennlig design . Det er det jeg gjorde på min laptop (se signatur). Men om du ikke er en intense bruker av pcen (at du har UTROLIG mange forskjellige PROGRAMMER oppe samtidig. Da regnes ikke 10 forskjellige chatte vinduer fra msn ) så er det ikke noe problem. Her er en quote fra MPX.no sin artikkel: [best i test i Bladet HjemmePC 23. mars 2007. Meget god kritikk, utdrag fra testen og Link til hele testen her: "HP skiller seg ut med Pavilion dv6287eu, og presenterer en maskin som er både pen og solid." "HP Pavilion dv6287eu kan stille opp med testens friskeste utseende. Kabinettet har glossy finish og striper i designet. Heldigvis for HP har de holdt seg langt vekk fra det glorete, og truffet rett på det stilrene. De har også testens eneste bidrag med AMD Turion X2 istedenfor Intel Core 2 Duo. I esken følger det med en pusseklut og en fjernkontroll. Den lille og tynne fjernkontrollen har knapper for navigasjon, volumkontroll, mediacenterog dvd-avspilling ogkanputtesinn i expresscard-sloten hvis denne er ledig. HPs programvare QuickPlay er en slags forenklet Media Center som fjernkontrollen er skreddersydd for å navigere i. Dette er en hendig bonus for de som bruker den bærbare til å spille av film og musikk." "HP Pavilion dv6287eu falt godt i smak hos oss. HP har løst overgangen til Vista på en bra måte og vi kan anbefale denne til alle som vil ha en laptop til film og musikk eller til å ta med seg på skolen. Prisen er i tillegg svært hyggelig"] Her er linken til selve siden på MPX.no: Link Og som du ba om, prisen er AKKURAT under 8 000 NOK, men da uten omkostninger for transport . Den har integrert webcam, med mikrofon! Det er også en HP, som gjør det til samme merke som opperinnelig pc nevnt i starten av tråden. Siden du sa HP maskinen var fin, tenkte jeg at å starte i samme merke var ideelt, og der fant jeg en som passet. Håper det en pen nok da, siden dette var viktig for deg. Jeg la også merke til at penheten av maksinen er nevnt i testen . Håper det er en pc som passer kravene dine, hvis ikke, bare si ifra, så går jeg på en ny pc jakt for å finne en ny "liten doning"! Men da spesifiser hva som var galt med denne jeg foreslo, så jeg ikke gjør samme feilen igjen . Hilsen Cheesewheese ! Lenke til kommentar
Kim1231451 Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Har denne pcen er kjempe fornøyd eneste minus: Ekstremt varm lader Varm pc Dårlig batteri ellers er jeg kjempe fornøyd Lenke til kommentar
cheesewheese Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Har denne pcen er kjempe fornøyd eneste minus: Ekstremt varm lader Varm pc Dårlig batteri ellers er jeg kjempe fornøyd 8674834[/snapback] Hmmm, det viste jeg ikke, men har ikke mye erfaring med HP maksiner. Men laderen, legger du den på et godt ventilert sted, eller mellom masse rart? Laderen burde alltid stå for seg selv, da blir den ikke for varm. God ventilasjon i luften hjelper. Men generelt, alle ladere blir varme. Er jo en transformator inni de, kanke gjøres noe med. Varm pc er også noe av det samma problemet. Ikke ha laptopen i fanget så mye, det blokkerer luftinntakene på undersiden, som er veldig viktige for å kjøle ned pcen. Viften arbeider jo, men trenger ny frisk og kald luft for å kunne gjøre susen for pcen. Ha heller laptopen på et bord, eller flat underlag om du vil ha den i fanget. Bruk et leksikon eller atlas i fanget og sett laptopen opp på. Det at det er dårlig batteri kan skyldes mye. Fabrikk feil, gal transport, osv. Uhell skjer. Men en hovedting som ofte skjer er gal første gangs ladning. Pass alltid på at batteriet blir ordentlig ladet første gang den settes inn. IKKE TA UT STØPSELET UNDER FØRSTE GANGS LADNING. Dette reduserer dens levetid betraktelig. Den skal være konstant på under første gangs ladning. Les bruksanvisningen for å se den minimale lengden på første gangs ladningen. Ikke tro på det laptopen sier, batteriet blir fult, men skal ennå stå i! Jeg anbefaler at førstegangs ladning skjer OVER natten. Dessverre er det en ting som er dumt her. Man kan jo ikke unngå det tilfeldige strømbruddet. Det er bare å krysse fingrene, og håpe på det beste. Håper det hjalp, men om ennå det som blir beskrevet er sant (varme, batterikapasitet) så kan jeg ikke gjøre noe med det. Men om trådstarter da ønsker at jeg skal se etter en annen laptop, så gjør jeg så i morgen. Men da trolig et annet merke... Cheesewheese Endret 22. mai 2007 av cheesewheese Lenke til kommentar
macciato Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Tusen takk Cheeseweese=) Syns det er kjempeflott at du tar deg tid til dette! maskinen du skrev om nå er ganske interresant! Skal absolutt vurdere den...står vel nå mellom den og den andre tx'n med touchscreen osv... Men helt ærli:P Jeg spør igjen Er det en dårlig maskin? den med den uvanlig bevegelige skjermen og greier? Jeg gamer jo ikke:P Falt så for den at jeg får brusing inni meg når jeg ser den Lenke til kommentar
cheesewheese Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Tusen takk Cheeseweese=)Syns det er kjempeflott at du tar deg tid til dette! maskinen du skrev om nå er ganske interresant! Skal absolutt vurdere den...står vel nå mellom den og den andre tx'n med touchscreen osv... Men helt ærli:P Jeg spør igjen Er det en dårlig maskin? den med den uvanlig bevegelige skjermen og greier? Jeg gamer jo ikke:P Falt så for den at jeg får brusing inni meg når jeg ser den 8675551[/snapback] Vel, det er jo ikke en direkte dårlig maskin, det er bare at for forbruke ditt er det ikke verdt hva du får, tro meg. For samme prisen får du en kraftigere pc, eller du får en lik pc for lavere pris. Den tablet-pcen vil interessere deg i noen måneder, så blir du lei, og ønsker kanskje at du tok den andre siden den touchscreenen går ikke ann å navigere ordentlig med. Den er fin å ha når du trenger den til å lagre håndnotater smart, slik som i universistet, men akkurat nå har du ikke veldig mye bruk for den. Spar heller pengene nå, og kjøp den jeg anbefalte. Så om noen år, når du skal til universitetet kan du jo bla opp noen nye tusninger, og kjøpe deg en tablet pc som din egen velkomst gave til universitet. Der får du mye mer bruk for den! Det kan jeg love deg! Der sitter man unna for eksempel eksperiment i kjemi laben, siden man sitter i en forelesningssal med prosjektor. Da er den grei til å ta notater med. Den er faktisk super til det ! Men nå i vidregående, så gjør du eksperimentet selv på pulten, da kan man jo ikke ha laptopen ute. Da er det bedre med en normal laptop til å skrive opp eksperimentet etterpå. Tablet pcer er geniale å ha for forte, små håndnotater, men ikke når det gjelder oppskriving. Da går faktisk tastatur fortere. Håper det hjalp. Det er jo selvfølgelig ditt valg. Cheesewheese PS! Vet hva du mener med brusninger, er fint å se på en slik pc, og tanken på touchscreen er fin, der og da. Men etter noen månder forsvinner den følelsen. Vet åssen det er, tro meg! Det kan kalles et kjøpe kick kanskje, hadde en leseoppgave om det på skolen i dag. Samfunnet presser til å kjøpe ting, og en sånn fin ting er fint til å vise fram, men hvor nyttig er den? Endret 22. mai 2007 av cheesewheese Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå