Gå til innhold

Skifte skjermkort til bærbar?

Anbefalte innlegg

Hey.

Jeg har kjøpt en Acer Aspire 5633 med hovedkortet Mobile Intel 945 GM Express Chipset family, som har integrert grafikk kort (Mobile Intel 945 GMA, Graphics Media Accelerator). Dette grafikk kortet er jo bra, sammenlignet med andre integrert grafikk kort, men det duger vist ikke til gamingen jeg vil gjøre. Den greier alt annet fint, bare ikke gaming på et bra moderne spill, som for eksempel BF2. Jeg har forsket litt og funnet ut at hovedkortet mitt har en PCI-Express inngang, noe som betyr at jeg kan oppgradere hvis følgende er gyldig:

1. Det integrerte kortet må ikke sitte i PCI-Express inngangen

2. Det må være plass i PC'en...

Så spørsmålet mitt til dere er om integrerte grafikk kort bruker PCI-Express slot'en? Eller er de integrerte grafikk kortene en brikke sveiset fast i hovedkortet, noe som så ville bety at PCI-Express slot'en er ledig?

Men hvis PCI-Express slot'en er ledig, hvor kan jeg få meg et bra grafikk kort til en laptop for en gunstig pris? Lett i de stor nettbutikkene (MPX.no, komplett.no osv), men ikke funnet grafikk kort til laptoper. Men om det er mulig å kjøpe grafikk kort til laptoper, kan man da sette det inn selv, eller trenger man et verksted til å gjøre det for deg?

Har hørt at folk sier at oppgradering av laptoper ikke er mulig, men jeg vet at RAM oppgradering er mulig på laptoper, så hvorfor kan da ikke grafikk kort oppgradering la seg gjøre?

Tusen takk til alle som hjelper på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hovedkortet ditt har ikke PCI-express-slot, men en (eller flere) PCI-express-kanaler. Dette er bare interresant for pc-produsentene når de skal designe maskinens indre og er ikke noe du kan bruke for å modifisere/oppgradere maskinen. Med andre ord, du kan IKKE (100% sikkert) skifte skjermkortet i maskinen (eller sette inn ett dedikert i tillegg, slik som på stasjonære).

ASUS har lansert en boks som heter XG-station, som er en boks med ett Geforce 7900GS-skjermkort innebygd. Dette kan kobles til expresscard-porten (expresscard-porten er koblet til en av hovedkortets PCI-express-kanaler) og en ekstern skjerm, slik at du kan få heftig grafikkytelse når du spiller på en ekstern skjerm (den kan ikke brukes til å gi bedre ytelse på pc'ens egen skjerm).

Det du kan oppgradere/bytte på maskinen din er minne, prosessor, harddisk, WLAN-kort, CD/DVD-brenner og du kan stappe diverse tilbehør i expresscard-porten. Men som sagt, ikke skjermkort.

(ps. maks fire linjer i signaturen, endre den før en moderator gir deg påpakning :) )

Endret av ventle
Lenke til kommentar
hovedkortet ditt har ikke PCI-express-slot, men en (eller flere) PCI-express-kanaler. Dette er bare interresant for pc-produsentene når de skal designe maskinens indre og er ikke noe du kan bruke for å modifisere/oppgradere maskinen. Med andre ord, du kan IKKE (100% sikkert) skifte skjermkortet i maskinen (eller sette inn ett dedikert i tillegg, slik som på stasjonære).

ASUS har lansert en boks som heter XG-station, som er en boks med ett Geforce 7900GS-skjermkort innebygd. Dette kan kobles til expresscard-porten (expresscard-porten er koblet til en av hovedkortets PCI-express-kanaler) og en ekstern skjerm, slik at du kan få heftig grafikkytelse når du spiller på en ekstern skjerm (den kan ikke brukes til å gi bedre ytelse på pc'ens egen skjerm).

Det du kan oppgradere/bytte på maskinen din er minne, prosessor, harddisk, WLAN-kort, CD/DVD-brenner og du kan stappe diverse tilbehør i expresscard-porten. Men som sagt, ikke skjermkort.

(ps. maks fire linjer i signaturen, endre den før en moderator gir deg påpakning :) )

8655194[/snapback]

ok! Takk. Men det er merkelig, et bilde jeg fikk på Intel sin nett side viste dette: Diagram. Det sier jo at den har en PCI-Express slot for "graphics" :dontgetit:

Hva betyr det?

Men huh? Bare fire linjer på signatur, hvor stod det.... så bare mens jeg lagde signaturen, sjekk antall tegn, trykka der, sa maks 1000 tegn :dontgetit: men sry, er ny her... skal endre det.... takk

Takk så mye!

Lenke til kommentar

på diagrammet er det en PCIe x16 'Lane' - eller kanal som jeg kalte det lenger opp. pc-produsenter bruker denne 'kanalen' for å koble til dedikerte grafikkort (til tross for navnet er også de fleste dedikerte grafikkort i bærbare loddet fast på hovedkortet).

Vit også at ett 'integrert grafikkort' i en bærbar ikke er ett fysisk kort - dette betyr at grafikkprosessoren er integrert i selve brikkesettet (den rosa boksen som kalles 'Mobile Intel 945 GM Chipset' på diagrammet ditt), mens ett 'dedikert grafikkort' i en bærbar vanligvis er en avgrenset del av hovedkortet der GPU'en, grafikkminnet og andre komponenter disse trenger for å fungere med resten av pc'en. Kun i enkelte veldig sjeldne tilfeller er grafikkortet i en bærbar ett kretskort du kan ta ut av maskinen og eventuelt bytte ut/oppgradere (Dell XPS M1710 og Dell Inspiron 9400 har dette).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...