zie Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Jeg har sett meg lei på dyre biler her i norge, avgifter tar knekken på bildrøm etter bildrøm. Jeg skal etterhvert starte ett eget firma som skal selge varer via en nettbutikk. Firmaet skal ha en "filial" her i norge, men firmaet kan uten videre være registrert i utlandet. Aller helst i land som er nærme norge(uk, tyskland, sverige osv). Greia er jo det at jeg har hørt at det er mulig for en nordmann som meg å kjøre på utenlandske skilter her i norge hvis firmaet er registrert i utlandet. Jeg vil jo selv eie og drive firmaet så jeg kan ha mange gode grunner til å ha service bil her i norge. Jeg har sett endel på NUF (Norsk utenlandsk registrert foretak) firmaer. Men jeg vet veldig lite om det er lett å få tillatelse av tollkontoret til å ha en u.reg bil. JEg vil jo selvsagt bruke denne bilen mest privat, men vil jo fronte dette som en firmabil ovenfor tollkontoret. Noen som har noen tips om hvor og hva slags firma jeg burde starte for å legge til rette for at jeg kan kjøre u.reg bil her i norge uten at at toll kontoret griner på nesa, og setter en stopper for en bilentusiast som meg? Jeg har vært i kontakt med tollkontoret flere ganger, men de bare henviser til tollregler som ikke gir ett klart svar om hva som må til. Endret 20. mai 2007 av zie Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Man kan vel også kjøre på utenlandske skilter hvis man har eiendom i landet? Isåfall kan man jo kjøpe et lite hus i polen (koster ikke stort) hvis man finner en bruklig bil der. Er ikke 100% sikker tho Lenke til kommentar
zie Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Man kan vel også kjøre på utenlandske skilter hvis man har eiendom i landet? Isåfall kan man jo kjøpe et lite hus i polen (koster ikke stort) hvis man finner en bruklig bil der. Er ikke 100% sikker tho 8654952[/snapback] Det er jeg ganske sikker på ikke er lov. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Bruk av utenlandsregistrert firmabil. EDIT: Denne er litt essensiell: Brukes firmabilen i 183 dager eller mer i Norge i løpet av 12 måneder, og den blir kjørt flere kilometre i Norge enn i utlandet, blir det ikke gitt tillatelse til bruk av utenlandsregistert firmabil. Du kan jo også ta kontakt med noen NUF-eksperter. Vil tro det er endel papirarbeid forbundet med dette. Firmahjelp er de første jeg kommer på. Husk også at du blir nødt til å forholde deg til (f.eks) biltilsynet i UK for ting som MOT-testen hvis bilen er 3 år eller eldre. Endret 20. mai 2007 av Loomy Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Fire klikk på toll.no gav meg dette Ser nok dårlig ut dessverre... Edit: Etter litt mer lesing kom jeg over dette. Se spesielt punkt 17.6 Endret 20. mai 2007 av Llandari Lenke til kommentar
zie Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Bruk av utenlandsregistrert firmabil.EDIT: Denne er litt essensiell: Brukes firmabilen i 183 dager eller mer i Norge i løpet av 12 måneder, og den blir kjørt flere kilometre i Norge enn i utlandet, blir det ikke gitt tillatelse til bruk av utenlandsregistert firmabil. Du kan jo også ta kontakt med noen NUF-eksperter. Vil tro det er endel papirarbeid forbundet med dette. Firmahjelp er de første jeg kommer på. Husk også at du blir nødt til å forholde deg til (f.eks) biltilsynet i UK for ting som MOT-testen hvis bilen er 3 år eller eldre. 8655012[/snapback] En biltur til uk annet hvert år (eller hvertf 4) er jo greit, tror det er en regel om at bilen ikke kan være her i norge mer en 4 mnd av gangen. MEn en harrrytur til svinesunde er ikke å forrakte. MOT tester får man tatt i alle eu-land tror jeg. Blir vel tilsvarende til eu-kontroll. Jeg har vært i kontakt med firmahjelp og andre nuf eksperter , men de har ikke noe klart svar. Takk for tips Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Bilen må stå 8 månder i året i utlandet, samt at den må ha trillet flere km. i utlandet. Så glem hele griene mener nå jeg. Avgiftene på bil er laget slik at ingen skal komme seg unna. Lenke til kommentar
zie Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Bilen må stå 8 månder i året i utlandet, samt at den må ha trillet flere km. i utlandet. Så glem hele griene mener nå jeg. Avgiftene på bil er laget slik at ingen skal komme seg unna. 8655163[/snapback] Bilen må være i utlandet i 6 mnd i utlandet, men hvordan de skal følge opp dette skjønner jeg ikke. man kan jo feks kjøre innom svinesund hver 2 mnd og be om dokumentasjon for at du forlater norge. For så å dra inn igjen med en gang. Vet at dette er litt spekulativt, men hvis man sparer mange hundre tusener på det er jo dette noe å legge litt arbeid inn i. "Sticking it to the man" Pointet er jo det, at jeg lurer på hvilken dokumentasjon som er relenvant å legge frem. De krever jo mye, men det er ikke relevant at jeg må fremlegge dokumentasjon for hver dag. JEg vet det står det i tollforeskriftene, men dette er ikke relevant. Vil det holde å fremlegge ett visst antall kvitteringer feks bensin og mat som er kjøpt utenfor norge? Endret 20. mai 2007 av zie Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Let it go Det er du som bruker som på betryggende måte må dokumentere at du oppfyller vilkårene. Sammen med søknaden må du gi en beskrivelse av den planlagte bruken av kjøretøyet, og vedlegge dokumentasjon som kopi av førerkort, vognkort og kontrakt på ansettelse/oppdrag. Arbeidsgiver/oppdragsgiver må også gi skriftlige opplysninger om nødvendigheten av kjøretøyet for utførelsen av arbeidsoppgavene. Du må med andre ord ikke bare dokumentere at du var i Sverige, men også dokumentere hvorfor du var der oghvorfor det var nødvendig med firmabil. Let it go.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå