ostenxx Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Hei. Jeg har et kompaktkamera (Fujifilm F31fd) som jeg pleier å bruke til det meste. Problemet med dette kameraet er at det setter begrensning for fotografering av mindre detaljer som planter og insekter. Jeg ønsker og skaffe meg et kamera som kan brukes til naturfotografering, med hovedfokus på planter og insekter. Altså små detaljer. Tar jeg da riktig når jeg mener speilrefleks kan være det beste? Hvilket kamera og objektiv bør jeg kjøpe? Jeg ser for meg et kamera til rundt 6-7 k, helst med objektiv inkludert i prisen. Jeg er ikke ute etter å ha det beste av det beste, bare en løsning som gjør jobben mye bedre enn kompaktkameraet mitt. Jeg har sett på Canon EOS400D, og noen Nikon- kameraer. Mvh. Øystein Endret 20. mai 2007 av ostenXX Lenke til kommentar
buitre Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Billig speilrefleks med makro objektiv er vel det du ser etter. En brukt Canon 350D eller Nikon D50/D70s+Sigma 105f/2,8 Makro funker bra til det bruket. Burde være fullt mulig å få dette for under 7000 kroner. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Det er veldig mange forskjellige kombinasjoner som kan gi deg det du er ute etter. Noe av det første jeg kom på at du kan gjøre er å kjøpe Nikon D70 eller D70s brukt for rundt 3000, og et Tamron 90mm f/2.8 (nytt). Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Tror ikke du skall se så mye på kamera hus, det kan være bedre å begyne å se på objektiver og kjøpe et hus som det objektivet du har lyst på passer på. Er Canonist sjøl så jeg kjenner ikke til makro til andre merker, men Canon har en EFS 60mm og en EF 100 mm som begge er sylskarpe. Sigma og Tamron har også flere kjempegode alternativer. Det kan være en god begynelse å finne ut hva slags brennvidde du vil ha på et makroobjektiv. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Hei igjen! Takker for svar. Finnes det en pakkeløsning av noe slag? Hvordan er objektivet som følger med EOS400D? Ser de selger en pakkeløsning med det kameraet på elkjøp til ganske gunstig pris. Jeg tror jeg går for et helt nytt kamera og ikke brukt. Mvh. Øystein Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Pakkeløsningene er helt grei til å begynne med, men det er ikke noe makro objektiv som følger med. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Pakkeløsningene er helt grei til å begynne med, men det er ikke noe makro objektiv som følger med. 8655060[/snapback] Har du spesifikt forslag til makroobjektiv? Hva tror du/dere om denne pakkeløsningen istedet for EOS400D? Er det store forskjeller? Jeg er litt grønn på dette området, så gjerne forklar litt om objektiver. Mvh. Øystein Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) gadd ikkje å skrive dette opp igjen, berre henta fra en an annna tråd eg svarte på: Det er ikkje store forskjellen i grepet mellom desse; kun ei lita gummipute på 1*3 cm til tommelen på 400d som 350d ikkje har. Det som derimot er litt kjekt å ha er den ''store'' skjermen på 400d (2.5') kontra den på 1.8' på 350d. Dette betyr også at 400d brukar litt meir straum enn 350d. 10 megapikslar vs. 8 megapikslar har sine fordelar og ulemper, 350d har marginalt mindre biletestøy, og so vidt litt skarpar pikslar, medan det er litt meir å gå på ved cropping med 400d. kva som er best får vere opp til deg å bestemme. Støvfjerninga på 400d er ikkje verdt ein dritt, dvs i stedet for at sensoren blir skitten blir ''støvfjernings-filteret'' skittent. og på bileta tilsvarar det like mykje støv. Autofokusen er ein del betre på 400d, har prøvd begge og syntest at 400d traff oftere på fokus enn 350d. I tillegg har 400d 9 fokuspunkt kontra 7 på 350d. 400d har også ein knapp som sender bileta direkte til ein skriver. dette er berre tull sidan dei fleste bileta bør gå igjennom oppskarping og redigering på ein PC. også er det ein liten detalj til, utløyserknappen til 350d er sølv, med 400d er svart. og knappane på 350d er litt større grunna mindre skjerm. Endret 20. mai 2007 av turnipkongen Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg har aldri sett noen pakker med makroobjektiv. Du trenger noe sånt som dette i tillegg til pakken: https://prisguiden.no/product.php?productId=26916 Det finnes tilsvarende objektiver fra andre produsenter. Du trenger antakelig en ekstern blitz i tillegg: https://prisguiden.no/product.php?productId=36178 Nikon har tilsvarende produkter. Et stativ som kan gå ned til bakkenivå er også en fordel. Et nytt kompaktkamera er mye billigere og kan i noen tilfeller være bra nok, det avhenger av hva som er problemet med det kameraet du har nå. Lenke til kommentar
andm Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg hadde ikke satt pris på et makroobjektiv med 150 mm brennvidde. Jeg elsker å kline linsen opp i det jeg skal fotografere. Står jeg en meter eller lengre i fra, blir alt så kronglete. Du trenger virkelig ikke så mye brennvidde med mindre du skal fotografere sky insekter. Jeg har Canons 60 mm makroobjektiv (som du garantert vil like), og dens brennevidde passer meg og mine behov perfekt. Lenke til kommentar
coban Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg hadde ikke satt pris på et makroobjektiv med 150 mm brennvidde. Jeg elsker å kline linsen opp i det jeg skal fotografere. Står jeg en meter eller lengre i fra, blir alt så kronglete. Du trenger virkelig ikke så mye brennvidde med mindre du skal fotografere sky insekter. Jeg har Canons 60 mm makroobjektiv (som du garantert vil like), og dens brennevidde passer meg og mine behov perfekt. 8656008[/snapback] Som du sier så er dette veldig induviduelt. Det beste du gjør er å stikke innom en butikk og prøv selv. Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 preuspro.no har et par canon-kamera i makro-kit. dei aktuelle er visstnok 400d med 60mm makro, og 30d med EF 100mm macro og blitsen MR14EX. 400d 9 110,00 kr 30d 18 999,00 kr Lenke til kommentar
bengh Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Jeg hadde ikke satt pris på et makroobjektiv med 150 mm brennvidde. Jeg elsker å kline linsen opp i det jeg skal fotografere. Står jeg en meter eller lengre i fra, blir alt så kronglete. Du trenger virkelig ikke så mye brennvidde med mindre du skal fotografere sky insekter. Jeg har Canons 60 mm makroobjektiv (som du garantert vil like), og dens brennevidde passer meg og mine behov perfekt. 8656008[/snapback] Som du sier så er dette veldig induviduelt. Det beste du gjør er å stikke innom en butikk og prøv selv. 8656066[/snapback] De fleste velger vel noe midt i mellom som Tamron 90 eller Sigma 105 som er to meget bra og populære valg. Har selv et Sigma 105 og synes det er veldig greit å slippe å få grønske på knærne hver gang jeg er ute å fotograferer macro. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Kjøp brukt kamera (D50, D70s eller 350D) og kjøp nytt objektiv. Til Nikon har man en 105mm f/2.8 VR. Lenke til kommentar
MightyTwin Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 For tiden så har Canon et cashbacktilbud som varer til 30. juni 2007, og både 400D-huset, diverse makrolinser (Blant annet EF 180 mm f/3.5L Makro USM og EF-S 60mm f/2.8 Makro USM), og speedelite 430EX (pluss andre makroblitser) er med i tilbudet. Se denne linken for ytterligere info om hvilke artikler som er med i tilbudet deres. Cheers, -MightyTwin. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Hm, så vidt jeg kan se, er det ingen som har nevnt søkeren. Å kikke gjennom et trangt nøkkelhull når man prøver å plassere fokus på rett plass kan være en prøvelse. Vil anbefale noen med stor søker som f.eks Nikon D80/D200 eller Pentax K10D Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Du - det er ikke gitt at du trenger et speilrefleks for det du beskriver. Har sett supre nærbilder av insekter og blomster på flickr som er tatt med diverse superzoom'er etc. Canon Powershot S5 IS, f.eks. Og Fujifilm S6000fd. Da slipper du å sprenge budsjettet, samtidig som du få med f.eks. et stativ og et romslig minnekort. Ellers har jeg forstått at K10D er et knallkamera - bra byggekvalitet, bra i dårlig vær etc. Alle som har fått kloa i et virker å være fornøyde. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Du - det er ikke gitt at du trenger et speilrefleks for det du beskriver. Har sett supre nærbilder av insekter og blomster på flickr som er tatt med diverse superzoom'er etc. Canon Powershot S5 IS, f.eks. 8665955[/snapback] Skal du drive med macro, så er det ett område hvor speilrefleks virkelig er mye bedre enn kompakt, om man vil bruke pengene på et skikkelig macro-objektiv. D200 med Sigma 105mm og extension tubes: http://farm1.static.flickr.com/207/4880723...89a3c90.jpg?v=0 Canon S3: http://farm1.static.flickr.com/206/4612286...e5ed5a0.jpg?v=0 ...for ikke å snakke om at muligheten for å jekke opp ISO er svært verdifull når man holder på med sånt. Lenke til kommentar
coban Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Sykt bilde, der snakker vi macro:-) Endret 21. mai 2007 av coban Lenke til kommentar
bengh Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Du - det er ikke gitt at du trenger et speilrefleks for det du beskriver. Har sett supre nærbilder av insekter og blomster på flickr som er tatt med diverse superzoom'er etc. Canon Powershot S5 IS, f.eks. 8665955[/snapback] Skal du drive med macro, så er det ett område hvor speilrefleks virkelig er mye bedre enn kompakt, om man vil bruke pengene på et skikkelig macro-objektiv. D200 med Sigma 105mm og extension tubes: http://farm1.static.flickr.com/207/4880723...89a3c90.jpg?v=0 Canon S3: http://farm1.static.flickr.com/206/4612286...e5ed5a0.jpg?v=0 ...for ikke å snakke om at muligheten for å jekke opp ISO er svært verdifull når man holder på med sånt. 8666804[/snapback] Hvordan fikk du den flua til å sitte rolig - slo du den ihjel først Nesten så jeg tviler på om dette er tatt med en 105 med mindre Sigma 105 til Nikon har en betydelig mindre nærgrense enn 105 til Canon... Endret 22. mai 2007 av bengh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå