Billy Bob Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Min samboer kjøpte en mobil hos cdon.com for 9 måneder siden, som er kaputt nå. I en klagemail til cdon fikk hun beskjed om å returnere varen med kopi av faktura og IMEI-nummeret. Ved manglende faktura blir varen returnert! Teorien var å legge ved en utskrift av nettbank, ordre hos Cdon og IMEI. Så er spørsmålet, har vi en sjanse? Har cdon rett til å si at de ikke er interessert i reparere produktet om vi ikke finner fakturaen? Det må jo være mulig å spore handelen ved hjelp av den informasjonen vi sender inn. Håper noen har vært borti noe lignende og kan svare på mine spørsmål. Mvh Rune Lenke til kommentar
Panter Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 I henhold til norsk forbrukerlov, som jeg ikke vet gjelder her, er det ingen krav på original kvittering. Kjøper skal kunne sannsynliggjøre at kjøpet er gjort der ved å vise til nettbankutskrift el. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Da kan du ta kontakt med CDON og be om å få tilsendt faktura, hvor du tar kopi og sender med returen. Hvis de absolutt skal være så vanskelige.. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Butikken er pliktig å ta vare på bilag i 10 år, så de skal kunne fremskaffe en kopi for deg. Så kan du sende den til dem, som personen over sier. For en nettbutikk vil jeg si det er pisspreik å kreve dette, da de har full kundehistorikk lagret. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Butikken er pliktig å ta vare på bilag i 10 år, så de skal kunne fremskaffe en kopi for deg. Nå er vel ikke dette en norsk butikk her så mulig andre regnskapsregler gjelder her. Men jeg kan aldri i verden tenke meg at en norsk butikk er pliktig å skaffe til veie et bilag til deg for det. Ser for meg at de står på hodet i i 3000 pappekser med 10 år gamle bilag på et støvete lager og leter etter ditt kjøp for 7,5 år tilbake, kanskje uten navn. Uansett hvor servicevennlig de er, glem det.. For en nettbutikk vil jeg si det er pisspreik å kreve dette, da de har full kundehistorikk lagret. 8665788[/snapback] Det vil jeg være enig i, men fortsatt ikke noe du kan kreve av de vil jeg tro. Det er fortsatt ditt ansvar å sannsynliggjøre kjøpet. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Nå er vel ikke dette en norsk butikk her så mulig andre regnskapsregler gjelder her.Men jeg kan aldri i verden tenke meg at en norsk butikk er pliktig å skaffe til veie et bilag til deg for det. Ser for meg at de står på hodet i i 3000 pappekser med 10 år gamle bilag på et støvete lager og leter etter ditt kjøp for 7,5 år tilbake, kanskje uten navn. Uansett hvor servicevennlig de er, glem det 8665989[/snapback] CDON har følgende opplysninger i Brønnøysundregisteret: Organisasjonsnummer: 990 532 133Navn/foretaksnavn: CDON AB Organisasjonsform: Norskregistrert utenlandsk foretak Forretningsadresse: Hammersborg Torg 1 c/o Modern Times Group MTG AS 0179 OSLO Kommune: OSLO De er i så fall underlagt Ligningsloven, som sier følgende: § 4-10. Pålegg om å medvirke til undersøkelse. 1. Ligningsmyndighetene kan pålegge den som omfattes av § 4-2 nr. 1 a. å legge fram, utlevere eller sende inn sine regnskapsbøker, bilag, kontrakter, korrespondanse, styre- og revisjonsprotokoller og andre dokumenter av betydning for hans ligning og kontrollen av denne. Skattyter som direkte eller indirekte har eierinteresse i utenlandsk selskap eller innretning, skal etter krav fra ligningsmyndighetene legge fram, utlevere eller sende inn nevnte dokumenter som vedrører utenlandsk selskap eller innretning, såfremt de er i hans besittelse. Dersom eierandelen utgjør 50 pst. eller mer, eller skattyter har bestemmende innflytelse i det utenlandske selskap eller innretning, plikter han å fremskaffe dokumentene. Skattyter plikter å oppbevare dokumentene i 10 år etter utløpet av vedkommende regnskapsår. Departementet kan frita for og avgrense oppbevaringsplikten, samt plikten til å fremskaffe dokumenter vedrørende utenlandsk selskap eller innretning. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Div irrelevant lovgiving. Jeg har hele tiden tatt forbehold om butikken nevnt her er norsk eller ikke, men greit å få det avklart. Jeg har da aldri nektet på at en butikk er pliktig til å oppbevare papirer i 10 år. Men den loven har absolutt ingenting med det å utlevere bilag til en forbruker, men derimot bedriftens plikter iforhold til skatte og ligningsmyndighetene. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Div irrelevant lovgiving. Jeg har hele tiden tatt forbehold om butikken nevnt her er norsk eller ikke, men greit å få det avklart. Jeg har da aldri nektet på at en butikk er pliktig til å oppbevare papirer i 10 år. Men den loven har absolutt ingenting med det å utlevere bilag til en forbruker, men derimot bedriftens plikter iforhold til skatte og ligningsmyndighetene. 8666228[/snapback] Nå tviler jeg for så vidt sterkt på at de er nødt til å stå med hodet nedi en pappeske for å skaffe denne. 99% sikkert har de en elektronisk kopi av kvitteringen som tar de ca. 5 minutter å hente opp så sant de har noe opplysninger fra kunden. En butikk burde være såpass servicevillige og ryddige at de kan komme med en kopi av denne kvitteringen relativt raskt. Lenke til kommentar
larsg Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Da jeg logger på CDON , kan jeg se ordrestatus på det jeg kjøpte der i 2006. Står vare og leveringsdato. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Nå tviler jeg for så vidt sterkt på at de er nødt til å stå med hodet nedi en pappeske for å skaffe denne. 99% sikkert har de en elektronisk kopi av kvitteringen som tar de ca. 5 minutter å hente opp så sant de har noe opplysninger fra kunden. Om du tror at alle som driver med næring til forbruker har registrert alt elektronisk de siste 10 årene.. Det tror ikke jeg for å si det mildt. At disse i tillegg ikke har skiftet datasystemer disse 10 årene, evt konsekvent hele veien har konvertert gamle registrte til nye.. Vel.. De har det på papir i lagerkasser som tilfredstiller kravet i lovgivningen, derfor bruker man ikke penger på det. Til og med en man skulle tror er rimelig It-vennlig, Datakjeden, har ikke gjort dette, altså konvertert gamle systemer til nye, med forbehold om dagens tilstand. Gå gjerne til de for å få et 2,5 år gammelt bilag som du vet ble registrert elektronisk. Det er ikke lett, men er mulig om daglig leder har en god dag. Da jeg logger på CDON , kan jeg se ordrestatus på det jeg kjøpte der i 2006. Står vare og leveringsdato. 8666288[/snapback] Det er bra, skulle egenlig bare mangle at de ikke kan hjelpe deg når alt er på din konto. Endret 21. mai 2007 av Panter Lenke til kommentar
maedox Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Det må da være mulig for trådstarter her å finne frem fakturaen på kontosidene sine på cdon.com? Om det står IMEI der eller ikke har vel ingenting med saken å gjøre? Det er jo ikke cdon som må erstatte mobilen til syvende og sist. På den annen side kan det ofte være kjappere å ta kontakt med et service-verksted for hvem det nå måtte være som produserte mobilen. Når jeg hadde problemer med min Nokiamobil leverte jeg den bare rett til det sertifiserte nokiaverkstedet i Arendal, og de fiksa feilen i løpet av et par dager. Dette skjedde flere ganger, og etter den tredje hevet jeg kjøpet, lett som en plett, og fikk pengene igjen av webshopen jeg handlet hos. Endret 21. mai 2007 av maedox Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Jeg har da aldri nektet på at en butikk er pliktig til å oppbevare papirer i 10 år. Men den loven har absolutt ingenting med det å utlevere bilag til en forbruker, men derimot bedriftens plikter iforhold til skatte og ligningsmyndighetene. 8666228[/snapback] Det er en webshop, så jeg har ingen problemer med å anta at de har dette lagret elektronisk. Jeg har aldri sagt at butikken plikter å gi dette til forbrukeren, men siden er forpliktet til å oppbevare informasjonen, ser jeg ikke noe problem med å gi det til kunden. Kan jo ta et eksempel for deg. Elkjøp, som ikke er en nettbutikk, har null problemer med å gi kundene sine kopi av kvitteringer for kjøp gjort i 2002/2003 i reklamasjonssaker. Hvorfor skulle det være vanskeligere for en butikk som baserer alt av salget sitt på elektroniske systemer og elektronisk oppbevaring av all kundeinformasjon? Lenke til kommentar
Panter Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Det er en webshop, så jeg har ingen problemer med å anta at de har dette lagret elektronisk. Greit, jeg har stort sett snakket generelt om det å finne gamle bilag, men i denne konkrete saken så bør de ha det elektronisk. Men som jeg nylig sa, selv en It-butikk har, eller hadde problemer med dette. Jeg har aldri sagt at butikken plikter å gi dette til forbrukeren, men siden er forpliktet til å oppbevare informasjonen, ser jeg ikke noe problem med å gi det til kunden. Her er det en STOR forskjell. Butikken er pliktig å oppbevare papirer i 10 år og kan f.eks. levere en årgang i 10 kasser til ligningsmyndigheter. Å finne akkurat ETT bilag til deg som forbruker blant disse 10 kassene er noe helt annet. Som sagt, glem det i svært mange tilfeller. Endret 21. mai 2007 av Panter Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Her er den en STOR forskjell. Butikken er pliktig å oppbevare papirer i 10 år og kan f.eks. levere en årgang i 10 kasser til ligningsmyndigheter.Å finne akkurat ETT bilag ti ldeg som forbruker blant disse 10 kassene er noe helt annet. Som sagt, glem det i svært mange tilfeller. 8666778[/snapback] Merkelig hvordan du velger å hoppe over poenget hele tiden. CDON er en webshop som baserer all kundeinformasjon og handel på elektronisk lagring. Å hente ut ett enkelt bilag er ikke noe problem i det hele tatt for dem. CDON har min historikk for flere år tilbake. De har kundenummer, de har hva jeg har kjøpt, når jeg kjøpte det, hvor mye jeg betalte, hvordan jeg betalte og når jeg betalte. Alt dette ligger lagret elektronisk, og er faktisk ekstremt enkelt å søke opp. For temaet i denne tråden er det fullstendig poengløst hvordan Rema 1000 oppbevarer bilag på kameraer solgt i 2003 eller hvordan Dressmann oppbevarer bilag for et slips. Denne tråden handler om CDON, som er en butikk hvor all denne informasjonen lagres elekronisk i databaser. Derfor ser jeg ikke hvorfor det skulle være et problem for den butikken dette faktisk handler om å finne frem dette for kunden. Ble det teskje nok denne gangen, eller skal jeg gjenta det en gang til for deg? Lenke til kommentar
Panter Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Div. Liten vits å ta den spydige tonen, jeg har flere ganger sagt at JA, denne konkrete saken bør være en svært enkel sak å løse. Du også skjønner at jeg som jeg har sagt, snakker i generelle vendinger om det å hoste opp gamle bilag. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Vi roer oss nå. Ingen vits i å kverulere og ha dårlig tone videre. Dere går jo uansett også rett forbi det som er helt åpenbart. Telefonen er jo 9 måneder gammel - dra til et verksted eller send varen direkte dit? Man må jo ikke reklamere via sony ericsson, og ved imeinr tilgjengelig så finner verkstedet ut at telefonen er innenfor garantitid. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Takk for mange gode svar. Det stemmer at samboeren min kan spore handelen tilbake via sin konto på cdon, men det var tydeligvis ikke godt nok. Men likte heller ideen om å levere inn telefonen på et lokalt verksted. Noen som vet om noen verksteder i Bergen som tar imot LG-telefoner? Og i så tilfelle, trenger en ikke faktura som bekrefter kjøpet da heller? Har IMEI og kontoutskrift. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Hvis det er innenfor garantitid, så kan du enkelt levere telefonen på et verksted som tar i mot LG telefoner. Du burde ikke trenge originalfaktura, men en uskrift av ordrebekreftelsen e.l. bør du nok ha. Cluet er at det er en fordel å vite at det er akkurat den telefonen som lappen du har med deg gjelder, og det er bare IMEI koden som kan "bevise" det. Jeg tviler dog på at verkstedet er så sære, men det skader jo ikke å ringe på forhånd. Og forøvrig kan ikke CDON kreve faktura for å ta i mot telefonen. Hvis de mener dette ikke er telefonen som ble kjøpt hos dem (for jeg antar det er derfor..), så får de grave opp fakturaen selv. Endret 22. mai 2007 av klilleng Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå