Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

er det ok å sitte i fengsel for noen andre?

gorber

Anbefalte innlegg

Man kan jo si det så enkelt, har du sagt ja til å være en deltaker med ansvar i selskapet er du og strafferettslig tilregnelig. Uten å vi noe om hva slags selskap eller noe er det jo vanskelig å ha noe annet enn tillitt til rettssystemet og at du er rettferdig dømt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, siden jeg var seks har mine foreldre, begge jurister, fortalt meg at jeg ALDRI skal skrive under paa noe jeg ikke vet hva er, og aldri la meg dras inn i et slikt selskap f.eks. Samme med kausjon. Skriver du under som kausjonist for noens laan, maa du ha de pengene aa tape. Gjentatte historier om folk som faar venner til aa skrive under paa frisorsalongen de vil aapne som kausjonister - og deretter ikke skal betale. Min far fortalte meg at horer jeg ordet kausjon, bor jeg lope. Ikke skriv under som kausjonist even for egne barn, gi dem heller pengene.

For du gaar inn i et selskap slik du gjorde, skulle du jo saaklart latt en advokat gaa gjennom papirene som gjorde deg til del av det, og gjort deg kjent med menneskene som stod bak, ogsaa bak mellommenn. Du skulle ogsaa funnet ut hvem som hadde ansvar for revisjon.

Mister, du sitter ikke i fengsel for noe noen andre har gjort. Du maa i fengsel for aa ha vaert uaktsom, og dermed stottet kriminalitet.

Lenke til kommentar

Det er det samme med heleri. Du kan rope at du ikke visste det var tyvegods in the first place, at du bare leverte for noen andre etc. Men faktum er at det var tyvegods og heleri er ulovlig. Blir litt samme prinsippet.

Og forresten tviler jeg på at å poste på et forum der knapt noen er jurister vil hjelpe stort annet enn synsing og ufaglærte som syns det er "urettferdig at det er sånn".

Ei heller å poste en topic i bare caps.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Enig med Bitex. I tillegg, du sier du fikk lengst straff pga. din erfaring etc. Hores ikke helt bra ut - tyder jo paa at du skulle visst om dette. Dessuten virker ikke innlegget ditt saerlig profesjonelt eller erfarent.

Du har gjort noe dumt aa maa sone. Kanskje en bedre advokat kunne ha faatt deg ut av det? Men det er litt sent. Du kan hore med noen advokater, hva de tror en eventuell anke kan fore til. Men jeg tror nok du har tapt, du er ikke uskyldig, selvom du og antagelig den jevne mannen i gaten vil tro og synes det.

Lenke til kommentar
Enig med Bitex. I tillegg, du sier du fikk lengst straff pga. din erfaring etc. Hores ikke helt bra ut - tyder jo paa at du skulle visst om dette. Dessuten virker ikke innlegget ditt saerlig profesjonelt eller erfarent.

Du har gjort noe dumt aa maa sone. Kanskje en bedre advokat kunne ha faatt deg ut av det? Men det er litt sent. Du kan hore med noen advokater, hva de tror en eventuell anke kan fore til. Men jeg tror nok du har tapt, du er ikke uskyldig, selvom du og antagelig den jevne mannen i gaten vil tro og synes det.

8650783[/snapback]

PROMLEMET ER MERE KOMPLEX

Takker for inntressen og tips...

Det dette handler om mer en uaksomhet.

Dersom man er med i et selskap å skriver under en avtale,kontrakt etc.Vil man også stå ansvarlig.

Men som vanlig arbeider,der man får tilbud om å jobbe for et selskap,som td. formann,konsulent,har man ikke tilgang til noen formelle ting som styre og daglig leder har.Man er heller ikke ansvarlig formelt for hva selskapet foretar seg.

Eg har jobbet for mange andre firmaer,der vi har måtte hente ut varer under fullt navn og kvittere.Men så lenge dette er acceptert fra ledelsen,vil man ikke henge ansvarlig for varene.Skulle Ledelsen i et selskap anmelde for underslag td. vil problemet vere noe annet.

Her er det snakk om profesjonelle personer som,starter opp selskap og driver det konkurs.Også at man kjøper opp et selskap og kjører det konkurs.Skulle noen av de ansatte da, stå ansvarlig for hva ledelsen skulle finne på..

Det er jo derfor vi har regler og ansvarsfordeling,med styre,daglig leder,direktør,styreformann etc. eller er det ikke? - er det da bare for domstolene å hoppe bukk over dette,og dømme utifra den enkleste tenkte løsning ?

Hvordan kan du sjekke om et selskap er seriøst og kredittverdig?

Eller om vedkommende som sitter bak selskapet har ærlige hensikter?

Normalt må vi stole på at det er seriøse personer.

Bedre advokat? problemet var at politiet ikke fant ut av hvem og hva,under etterforskningen.Og vedkommende som egentlig stod bak,aldri ble nemt eller kontaktet i saken.Derfor dannet de seg et totalt feil bildet av selskapet.

___

"Men jeg tror nok du har tapt, du er ikke uskyldig, selvom du og antagelig den jevne mannen i gaten vil tro og synes det."

Dette er jo litt av problemet,hva du og andre tror-man kan ikke dømme bare utfifra hva man tror.Det skal føres beviser i en sak..

beviser kan mangle etc.

I denne saken finnes det nå (nye) beviser,men før saken kommer oppigjen,må eg inn til soning.Bevisene har advokaten gått gjennom,og funnet dem tilstrekkelig til at han er helt sikker og er overbevist om at eg vil frifinnes.Fordi rette personen har inn rømmet alt!

spørsmålet mitt er da :bør eg da sone? eller burde systemet ikke sjekke bevisene og avente soningen.Det kommer jo bare oppå regningen,på min erstatning.

Men eg miste jo en del av min fritid,som eg aldri kan få erstattet.

mvh DK

Lenke til kommentar

(sorry eg startet med store bokstaver siste ,beklager håper tråden holder nå)

Hvordan ville du reagere om du måtte i fengsel, for noe som en annen er dømt for.

For over 5 år siden ble eg spurt om hjelp i fob. med oppstart av et firma. Firmaet var et planlagt konkurs prosjekt, som eg overhodet ikke visste noe om. Eg var IKKE klar over at bak selskapet stod en av landets største konkurs rytter, med en stråmann (mellommann) mellom selskapet og seg. Selve bakmann var godt skjult og profesjonell.

Eg jobbet på et annet prosjekt,og hadde planer om å gå inn i dette selskapet på sikt.

Plutselig ble selskapet anmeldt for bedrageri, og ”alle” sammen ble dømt. UNNTATT hovedmann bak selskapet. Under rettsaken, var alle nervøse og løy om hverandre. Eg forholdt meg til fakta, for eg hadde ikke noe å skjule, men dem hadde mer tillit til en som er tidligere er tatt for bedrageri og er kjent løgner.

Men den største brikken manglet. Hvem som REELT drev selskapet. Hvorfor var selskapet opprettet med aksjekapital på NOK 100 000 og tatt ut igjen etter en uke? Hvordan kunne et selskap få kreditt på 100 tals tusen uten å ha kreditt verdighet?

Og hvordan kunne Politiet ikke finne ut av dette? Var dem blendet av rasende kreditorer?

Daglig leder, styre formann, vara etc. Fungerte dem ikke? -Nei!

Han som egentlig hadde stått bak selskapet, og som hadde stukket av med alle pengene, og varene, ble ikke tatt inn i saken i det hele tatt. Selvsagt på grunn av at Politiet ikke fant ut av det, og de som formelt drev selskapet beskyttet han. Noe på grunn av at ledelsen fryktet han.

Med 2 program på Brennpunkt, laget spesielt om vedkommende sitt konkurs rytteri, har dem fått belyst hvordan noen kan utnytte regler og lover, der andre må svi.

Vi ble dømt ulikt, eg pga. min alder og erfaring, ble eg dømt hardest.

Til 7 mnd fengsel ! Eg trodde ikke mine egne ører når eg las dommen.

I et selskap eg overhodet ikke hadde noe formelt noe med å gjøre. Eg skulle bare jobbe, skaffe oppdrag, og utføre en del av oppdragene.

Etter tillatelse fra Daglig leder, kjøpte eg nødvendig utstyr for ca. 40 000.- kr, som eg leverte til kontoret,som skulle vere klar til bruk.

Eg kunne ha kjøpt dette utstyret selv cash, for mine egne penger, men skulle eg utføre oppdrag burde jo selskapet selv holde utstyr. Det er vel normalt?

Eg anket dommen, men fekk avslag,for det manglet fortsatt nye beviser og anken ble avist.

To år seinere ble rette man tatt, og han fekk 6 år. Der han hadde alle bevisene på sin computer, og innrømmet alt.Mange selskap..

Nå har eg fått mye mer kjennskap til vedkommende, og viste nøyaktig hva han drev med.

Mitt spørsmål er :

Når eg nå er innkalt til å sone 7 mnd, bør eg bare sone dem?

Saken skal selvsagt igjen opptakast, men det tar tid( over 6 mnd til dem vil se på saken)

og eg taper penger hele tiden medan dette pågår.

Min advokat i Danmark brukte bare 10 minutt på internett til å finne nok bevis til å ta opp igjen saken. Politet brukte snart 2 år uten å finne frem til noe, alt er feil.

Eg kommer til å kreve mange millioner i erstatning, men hva med den tiden eg må sitte inne. Kan noen erstatte den fritiden? Nei,selvsagt ikke!

Systemet er mangelfullt og usikkert, spesielt nå mellom Danmark og Norge. Der myndighetene har inngått en samarbeidsavtale, utflytta nordmenn kan sone i det landet de bor i. Dette er jo fornuftig nok, men det lager mye mer problem, når det oppstår problem problemer som dette.

Bør eg sone? Sitte inne i Flere måneder ,og tenke over at eg var på feil plass til feil tid. Eg har en sønn på 10 år, som trenger meg. Etter en tøff skilsmisse. Eg mister min jobb, og vil få en ny nedtur økonomisk.

Vente på erstatning, sloss mot systemet for å få erstatning!

Hvor er ”sikkerhets ventilen”?

Hva mener dere?

Er det noen som kan hjelpe meg?

Må eg leve i skjul intil saken kommer opp igjen?

Takk for din oppmerksomhet.

Dk

Lenke til kommentar
Siden saken blir gjenopptatt blir du vel ikke kasta inn før en ny dom?

8654440[/snapback]

Det er det som er problemet.Det tar lang tid å få ta opp igjen en sak,min.6 mnd.

Denne saken har tatt lang tid,før det ble dom.ca.2 år. så gjekk det ca.2 år før rette person ble pågrepet og dømt.

Altså ca. snart 5 år.Eg ble innkalt til soning,like etter at vedkommende ble tatt.Da hadde eg startet søknad om igjenopptakelse,men vil ikke få utsatt soningen pga. eg venter på å igjenoppta saken.

På grunn av at eg bor i Danmark,tar dette ennu lengre tid.

Eg har aldri tidlegere vert straffet for noe økonomisk kriminelt,og har fast arbeid i dag.Tidlgere var eg freelancer.

Denne saken belaster meg extremt just nu,pga. eg sitter med alene med min sønn på 10,i et land uten famile.

Eg har fått beskjed fra min arbeids giver,at dem vil erstatte meg med en ny mann og dermed mister arbeidet.

Så denne saken belaster flere uskyldige parter,og er vanskelig å forstå.

Eg er ikke noen sutrer men forbannet på sikkerhets ventilen i rettsystemet.Ingen som tør gå inn å se på de enkle bebevisene og vitnene eg har.I tillegg har eg jo hele brennpunkt teamet bak meg,der dem systematisk har gjordt en solid resurch.

Men dette er Norges rettsystem,pr. 2007.Pr. dato kjenner eg til flere som har fått gjennopptatt sakene sine å vunnet.

Eg stod selv på for mange år siden for å hjelpe en kamerat,som var uskyldig dømt.Mange kjente som td. wecke foss og mange andre engasjerte seg.. før rettsystemet ga etter og igjenopptok saken.

Det handler ofte om et "bevis" som tar tid før det kan fremskaffes.

Der handlet det om leger og lege ærklering.men han ble totalt renvasket etter mange år.Men ca. 18 mnd i fengsel kunne dem ikke erstatte,erstatning summen vil aldri dekke frihetsberøveri.

Det er dette mitt spørsmål handler om,skal man bare akseptere sone og kreve erstatning den dagen man er renvasket?

Takker for din inntresse,og håper flere vil komme med tips.

DK

Lenke til kommentar

Høres ut som en veldig ubehaglig situasjon du er oppe i.

Jeg ville aldri akseptert soning, heller ikke behandlinga fra arbeidsgiveren. Virker jo som om livet ditt er stabilt foruten denne saken her. Og det må jo være noe som kan gjøres. Høres jo ut som du er helt uforstått. Men dem tar det jo som at dem har det rett inntill det motsatte er bevist:\

Men det er vel ikke så veldig mye å gjøre enn å vente på at ny sak kommer opp. Fordet om det tar sin tid

Lenke til kommentar

Tråden ble 'sydd sammen' med den tidligere, da det fantes gode svar der fra før, men pga. timestamp ble det litt rotete (førsteinnlegget er ikke lenger først ++). Trådstarter får vurdere om han ønsker å ha det sånn, eller om jeg skal slette innleggene igjen. Send i tilfelle PM.

Lenke til kommentar

Traadstarter: Jeg vet meget godt hva en konkursrytter er. Meget godt, saa kom ikke her.

En advokat kan og skal ALDRI ALDRI ALDRI si til en klient at han er 100 % sikker paa at du blir frifunnet. Varsellampene burde ringe.

"Hvordan ville du reagere om du måtte i fengsel, for noe som en annen er dømt for."

Hei. Stopp det der, det er fryktelig selvmotsignende. DU, ja DU, ble ogsaa domt, og da maa du ikke i fengsel for noe noen andre har blitt domt for, men det DU ble domt for. Hva du har gjort, er en annen sak, men den setningen der gir ingen mening overhode. DU ble DOMT, derfor maa du sone. Du maa ikke ikke i fengsel fordi andre ble domt, men fordi du ble det.

Lenke til kommentar
Ikke faen om jeg hadde gjort noe slikt, vil ikke ha sånn dritt i papirene mine :mad:

8655597[/snapback]

( tråden er ok,sorry at eg overså moderator.

Når saken kommer opp igjen,vil en ny dom avgjere om dette skal stå på papiret.Men i mellomtiden vil tiden øydelegge,mye mere en hva som lar seg reparere.

Over 5 år med usikkerhet tar på,men her handler det ikke om å syte.For noen ganger er man på feil sted,om det gjelder ulykke eller en dom etc. I mitt tilfelle ble eg headhuntet til et selskap som eg overhodet ikke kunne sjekke noe om på forhand.

Nå ser eg at det er og andre som ville nekte å sone,og det er oppløftende.Eg kommer til å bli ettersøkt,og kansje henta hjemme om vi ikke finner en løysning.

For øyeblikket ser det skremmendes mørkt ut,der eg må inn til soning.

Eg synes ikke eg kan møte frivillig.

Takker for inntressen.

DK

Endret av freeborder
Lenke til kommentar
Etter tillatelse fra Daglig leder, kjøpte eg nødvendig utstyr for ca. 40 000.- kr, som eg leverte til kontoret,som skulle vere klar til bruk.

Eg kunne ha kjøpt dette utstyret selv cash, for mine egne penger, men skulle eg utføre oppdrag burde jo selskapet selv holde utstyr. Det er vel normalt?

Hvis vi skjærer til beinet, så er det vel dette saken gjelder. Alt det andre er argumenter for ditt forsvar.

Du er (så vidt jeg har forstått) dømt for ovenstående handling. Du har tatt ut penger uten rekvisisjon og handlet inn varer uten å få kvittering. I rennet etter konkursen er dette kommet opp som et indisium på at du er medskyldig i bedrageriet.

Hvis jeg har forstått deg riktig, og min sammenfatning er korrekt, så blir spørsmålet: Hvorfor og hvordan tok du ut penger uten rekvisisjon og hvor ble det av kvitteringen? Hvordan ble dessuten pengene bokført i firmaet (selv om det er utenfor din kontroll) Hadde du forresten prokura?

Edit: Tilføyelse: Det er dessuten riktig som JoachimR skriver til deg. Du er faktiskt dømt for forholdet. Så lenge dommen er rettskraftig og du ikke har anket innen fristen, så er du iflg. norsk rett og pr. definisjon skyldig.

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

Hei

Når eg spør om en bør sone for noen andre,så er det seriøst meint.Hva teori dere har om eg har eller ikke etc.er jo underordnet.For det er teori som har ført frem til denne dommen.

Da det i dag kan bevises at en bakmann ,hadde planlagt selskapet skulle gå konkurs.Dette kan bevises i dag,utifra at han hadde regneskap på sin pc ang også dette selskapet.( formelt hadde han ikke noe med det å gjere)I tillegg har han fått en dom,basert på tilståelse, der dette selskapet og mange andre selskap er inkludert. mange = mange 10 tals selskaper

Og at min advokat er skråsikker,er jo utifra de fakta som foreligger.+ de vitner som nå har meldt seg i saken.

Da saken var oppe,hadde eg ingen kjennskap til at det var en bakmann.En som hadde startet selskapet via en stråmann.Eg hadde kun kontakt til daglig leder,og forholdt meg han.Hannes planer var jo å drive selskapet fremover.

For meg var det ikke unaturlig å gå inn hos en leverandør,og bestille hva man hadde bruk for( eg jobbet for mange firmaer,fra noen av de største i Norge og ned til små enkelt manns foretak ).

Dersom en leverandør vil sjekke kreditt,eller er i tvil vil han jo naturlig sjekke opp.Så også i mitt tilfelle.De kredittvurderte selskapet,de kontaktet styret( daglig leder,styreformann etc.),og gjorde det som er helt normalt når man handler varer hos en leverandør.Td.oppretter mange en konto hos leverandører med en limit alt etter hvilken leverandør og hvor stort selskapet er.Og de sender sine arbeidere ut for å hente varer,en rekvisisjon er normalt nødvendig.Der leverandøren sender faktura normalt en gang pr. mnd

Mine handler ble også levert mot kvittering,og rekvisisjoner.Eg kvitterte med fullt navn,og ledelsen hadde jo godkjent dette,samt at leverandørern kontaktet selskapet,når dem foretok kredittvurdering.

Eg hadde ingen prokura i selskapet,heller ingen formellt ansvar.Derfor måtte ledelsen gokjenne utak,og kontoer.

Dersom er hadde beholdt varene,ville det vere underslag.

Eg kan ikke se at eg har handlet uaktsomt,eller gjordt noe annerledes enn når eg har jobbet for andre selskapt.

Styret,ledelse,etc. står formelt ansvarlig og da må det foreligge en anmeldelse fra ledelsen dersom en ansatt skal rettsforfølges ..ikke?

Takker for i dag:)

Håper noen kan komme med noen kreative forslag nå.Må eg evt. flytte til et annet land? inntil saken kommer opp?

DK

Hvis vi skjærer til beinet, så er det vel dette saken gjelder. Alt det andre er argumenter for ditt forsvar.

Du er (så vidt jeg har forstått) dømt for ovenstående handling. Du har tatt ut penger uten rekvisisjon og handlet inn varer uten å få kvittering. I rennet etter konkursen er dette kommet opp som et indisium på at du er medskyldig i bedrageriet.

Hvis jeg har forstått deg riktig, og min sammenfatning er korrekt, så blir spørsmålet: Hvorfor og hvordan tok du ut penger uten rekvisisjon og hvor ble det av kvitteringen? Hvordan ble dessuten pengene bokført i firmaet (selv om det er utenfor din kontroll) Hadde du forresten prokura?

Edit: Tilføyelse: Det er dessuten riktig som JoachimR skriver til deg. Du er faktiskt dømt for forholdet. Så lenge dommen er rettskraftig og du ikke har anket innen fristen, så er du iflg. norsk rett og pr. definisjon skyldig.

8656074[/snapback]

Lenke til kommentar

Først, jeg er ingen jurist så dette blir spekulasjoner.

Slik jeg har forstått dette, har du fått en kjennelse for noe du mener du er uskyldig dømt for og at anken ble avvist. Dermed er dette en rettskraftig dom som du nok må sone. Du har senere jobbet for en opptagelse av saken, og dette kan som kjent ta lang tid.

I mellomtiden er det kriminalomsorgen ("fengselsvesenet") som skal påse at dommen fullbyrdes, i ditt tilfelle betyr det fengsel.

Å unngå en soning i dette tilfelle, tror jeg blir meget vanskelig. Det er surt, spesielt dersom du er uskyldig dømt, men du er i såfall ikke den første eller siste. Jeg tror det beste du kan gjøre er å søke kriminalomsorgen om utsettelse av soning frem til saken blir gjenopptatt. Det ville selvfølgelig vært mye lettere dersom du allerede har fått en bekreftelse på at saken blir gjenopptatt, spesielt siden anken allerede er avvist.

Ellers er det noen ting som i mine øyne skurrer vedr dommen du har fått, men det blir kanskje helt OT og dessverre irrelevant om hva som var grunnlaget for dommen i utgangspunktet. Din situasjonen pr. i dag er at du har en rettskraftig dom som innebærer noen mnd. soning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...