Jonhei Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Hei! Lurer på hva som må byttes når dette er symptomene: 1. Bilen drar mot venstre når jeg kommer opp i litt fart (50 km/t eller mer). 2. I stor fart (110 km/t eller mer) så er rattet/styringen veldig vaklete. i 150 km/t eller mer rister bilen noe forferdelig. 3. Det venstre dekket er mye mer slitt enn det høyre. Spesielt i ytterkanten. Hva kan dette være? Dyrt? Gjør-det-selv-reparasjon? Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Sørg for at lufttrykket i alle dekkene er det samme! Klart at et slitt dekk vil ha mindre grep enn et uslitt dekk, og dermed fungere forskjellig i høyere hastigheter. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Det med vaklingen kan ha med balanseringen av dekk å gjøre. Stikk innom en forhandler og hør med dem. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 risting i høy fart kommer av dårlig balansering av dekkene / felgene. Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg ville ha sjekket alle gummiforinger i hjulopphengene, samt støtdemperne. Dette skal jo ha vært sjekket ved eu-kontroll men kan jo ha utviklet seg siden sist. Er alt dette i orden så er det på sin plass med en hjulstillingskontroll. Så er det selvfølgelig viktig med riktig lufttrykk, balansering, og like dekk. Slitasjen har trolig kommet pga. feil hjulstilling (camber, caster, og spissing). Kjenner du historien til bilen så kan du kanskje ha en formening om hva det kan og ikke kan være. Lenke til kommentar
Jonhei Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Takk for svar! Hvordan sjekker jeg støtdempere og andre foringer? Har hørt det kan være endeleddene? Stemmer det? Det er forresten skiftet drivledd og bærekule på venstre side. Kan dette ha noe å si? Endret 20. mai 2007 av Jonhei Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Ubalanse i dekk vil merkes fra 80-120 km/t.. sånn cirka. Over eller under denne farten vil du ikke få risting i rattet hvis det er dekkene som er ubalansert. En skakk felg vil derimot riste fra null og oppover. Risting over 150km/t og vaklete styring minner mest om endeledd eller bærekuler. Du har nok noe slakk i forstillinga di. Hva slags bil kjører du? Dekkslitasjen kommer av feil vinkeler i forstillinga som igjen kommer av slakk, med mindre du har vært i en fortauskant. Dekkslitasjen som minner om feil vinkler kan komme av kjørestilen din også. Lenke til kommentar
Jonhei Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Hei! Jeg kjører en Mazda 323 LX 96-modell. Hva mener dere jeg bør gjøre først? Skifte endeledd, og deretter ta en forstillingskontroll? Endret 20. mai 2007 av Jonhei Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 De kan ha føkka opp forstillinga da de bytta drivledd og bærekule. Må jo ha av hele fjærbeinet tenker jeg. Lenke til kommentar
Jonhei Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Hei! Tror ikke han var av med noe fjærbein. Hvordan skifter jeg endeledd? Vanskelig? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Tipper at en forstillingskontroll fikser dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå