Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen ere vaklete og drar mot venstre...

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på hva som må byttes når dette er symptomene:

1. Bilen drar mot venstre når jeg kommer opp i litt fart (50 km/t eller mer).

2. I stor fart (110 km/t eller mer) så er rattet/styringen veldig vaklete. i 150 km/t eller mer rister bilen noe forferdelig.

3. Det venstre dekket er mye mer slitt enn det høyre. Spesielt i ytterkanten.

Hva kan dette være? Dyrt? Gjør-det-selv-reparasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha sjekket alle gummiforinger i hjulopphengene, samt støtdemperne. Dette skal jo ha vært sjekket ved eu-kontroll men kan jo ha utviklet seg siden sist. Er alt dette i orden så er det på sin plass med en hjulstillingskontroll. Så er det selvfølgelig viktig med riktig lufttrykk, balansering, og like dekk. Slitasjen har trolig kommet pga. feil hjulstilling (camber, caster, og spissing). Kjenner du historien til bilen så kan du kanskje ha en formening om hva det kan og ikke kan være.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Hvordan sjekker jeg støtdempere og andre foringer? Har hørt det kan være endeleddene? Stemmer det?

Det er forresten skiftet drivledd og bærekule på venstre side. Kan dette ha noe å si?

Endret av Jonhei
Lenke til kommentar

Ubalanse i dekk vil merkes fra 80-120 km/t.. sånn cirka. Over eller under denne farten vil du ikke få risting i rattet hvis det er dekkene som er ubalansert. En skakk felg vil derimot riste fra null og oppover. Risting over 150km/t og vaklete styring minner mest om endeledd eller bærekuler.

Du har nok noe slakk i forstillinga di. Hva slags bil kjører du?

Dekkslitasjen kommer av feil vinkeler i forstillinga som igjen kommer av slakk, med mindre du har vært i en fortauskant.

Dekkslitasjen som minner om feil vinkler kan komme av kjørestilen din også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...