Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva bør størrelsen på høyttalerkassa mi være?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:scared: For det første, hvorfor har du ødelagt SX300- kassene!?? Den aktiv versonen er jo genial!

Men til spørsmålet ditt, lag én kasse med samme volum som 2 original kasser. Målene som er oppgitt er 586 x 429 x 312 mm. Dette gir ett totalvolum på 78,5 liter. Når man tar med i beregningen at de originale kassene har trapes- form (blir smalere bakover), og at det sitter et diskanthorn i dem, blir volumet grovt anslått 50 liter.

Hvis du bygger én kasse, lag en skillevegg slik at du får to kammer på 50 liter hver. Du kan prøve med lukket kasse først. Hvis det blir lite bass får du sette inn bassrefleks rør avstemt til en 50 -60Hz (avsemningsffrekvensen er avhengi av kabinettvolumet og størrelsen på bilkupéen).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde en gang to Peavey 12" i bilen. (mitt aller første prøveprosjekt i min aller første bil for leeenge siden :p ) Satte dem isobarisk i en drøyt 50l kasse. Det spillte faktisk helt ned i kjellern, men det var nok ene og alene fordi dem sto isobarisk. Jeg prøvde med bare ene subben og det ble veldig svakt og ga liten dybde.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Jeg hadde en gang to Peavey 12" i bilen. (mitt aller første prøveprosjekt i min aller første bil for leeenge siden :p ) Satte dem isobarisk i en drøyt 50l kasse. Det spillte faktisk helt ned i kjellern, men det var nok ene og alene fordi dem sto isobarisk. Jeg prøvde med bare ene subben og det ble veldig svakt og ga liten dybde.

8766067[/snapback]

Isobarisk, er når 2 stk står mot hverandre, right?

Lenke til kommentar

Jeg hadde 2 stk type kraftig Visonik 10", montert isobarisk i en stk liten Audiobahn kasse (ment for 1 element), kassa var av typen båndpass (helt lukket i begge ender, kun med 2 stk reflexrør til og få lyden ut av kassa).

Og det spilte helt sinnsykt til og være 10"

300W pr element RMS trur jeg, kjørte de på en forsterker som dro 1000W i 1 ohm, av type monoblokk =)

Men, angrer ikke på overgangen til 13" Focal da :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...