Lomaxz Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Hei! Når jeg bestillte pcen min for ca 2 år siden tenkte jeg ikke altfor mye på støy, men nå som jeg skal flytte sammen med kjæresten og ha pcen i stua hadde d vært veldig greit med en støysvak pc. i tillegg fungerer nesten ikke kjølinga på pcen i d hele tatt og cpu/hovedkort/grafikkort blir veldig varmt under spill og lignende.. (slår seg av av og til også, med en forferdelig alarm). Spesifikasjoner: -Hovedkort: Abit AA8-3rd Eye, s775 1925x, SATA, gbLan, Dual-DDR2, Pci-ex16 -Cpu: intel pentium 4 550 3,4GHz socket 775, 1mb cache -Seagate Barracuda 7200rpm, 8mb cache, 200gb -Skjermkort: Sapphire Radeon X700pro 128mb DDR3, Pci-exp. -ram : 1024mb DDR2. -kabinettet:In-Win c720 midi tower,atx m/350w power. Vifter: - 1 medfølgende cpu vifte - 1 medfølgende skjermkortvifte/ribbe - 1 liten medføkgende hovedkortvifte - 1 120mm (sunbeam) vifte montert bak, blåser luft ut. = Støyer som fy og kjøler dårlig. Noen som har forslag til hvordan jeg kan gjøre dette mindre støyende og veldig veldig gjerne kaldere? Vil helst ikke bruke mer enn 1500,-. Lenke til kommentar
tevil Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 hvordan støy er det? Mest viftesus? Høyfrekvent whining eller skrangler diskene, knatring og sånt. Den lille vepsen på hovedkortet kan byttes med en kjøleblokk. Zalman leverer støysvake skjermkortkjølere. www.zalman.co.kr og finn en som er kompatibel med ditt skjermkort. En stillere vifte på cpuen, kanskje zalman her også? O-ring-opppheng av harddisker hvis disse skrangler. Sjekk tråden til petteram i støydemping. Antageligvis er det bråkete vifter i kabinettet, kanskje justere ned volten hvis det er mulig. Med en enkel omformer fra 12v til 5-7v. (svart 3-pins viftekontakt=12v, hvit=5-7v) Og så er det psuen som kanskje sliter med å levere nok. Alternativet her er å kjøpe ny. Til ditt oppsett holder f.eks en Seasonic s12 430w som garantert er mer stille enn den medfølgende jalla-psuen... Billige asfaltmatter fra biltema kan klistres på innsiden av kabinett-dørene hvis disse skrangler. T-Evil Lenke til kommentar
Lomaxz Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Er hovedsakelig viftestøy som er årsaken. høres ut som en flymotor Har tenkt å bytte ut litt vifter ja, men ligger d noe i å bytte kabinett? Eller blir dette for mye pes kanskje? Burde jeg kjøpe meg viftekontroll? Må sjekke ut Zalman ihvertfall. takk for tipset! Lenke til kommentar
Cillin Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Det eg ville ha gjort: 1.Bytte ut alle vifter (inkludert straumforsyning vifte) til stillare vifter. 2.Laga eit O-ring festesystem for hardisken(e). 3.Gjort det så ryddig som muligt i kabinettet.. Stripse kabler osv... Vifter finner du her. Finn noken men lav dB(A). Lenke til kommentar
tevil Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 jeg byttet cpu og skjermkort-vifte. Da var det plutselig harddisk-vibrajsoner som forplantet seg til kabinettet og vifter i kabinettet som støyet mest. 1 80mm som var verst. Kjøpte deretter Lian Li 6070Scand, støydempet. og hengte diskene i o-ringer. Kabinettet kostet 1395 og da blir jo budsjettet ditt sprengt. Men et rimeligere kabinett med bare 120mm vifter er et smart tiltak. Men begynn med HK-vifta. De bråker alltid... Se så om skjermkortet er bråkete, så cpuen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå