Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen vil ikke holde seg avskrudd!


Anbefalte innlegg

Har av diverse grunner gått til innkjøp av en ny laptop med Vista på (nei jeg er ikke noe glad for det :p )

 

Har gått gjennom flere sider med tråder her, og ser at mange sliter med å få maskinen på. Det er ikke vårt problem, tvert imot så går det ikke ann å skru den av!

 

Har en Acer Aspire 9301 med Vista Home Premium.

 

Maskinen er forhåndsinnstilt til å tolke et kort trykk på av/på-knappen som at den skal skrus av. Uansett om vi gjør det på den måten, eller om vi slår av via startmenyen, så tar den en restart. Velger vi restart så tar den en restart. Skrur vi av så tar den en restart.

 

Uansett om vi faktisk restarter eller forsøker å skru av, eller maskinen våkner igjen etter å ha stått så lenge at den går i dvale eller hva den nå gjør, så får vi også beskjed om at systemet er gjenopprettet etter en uventet avslutning.

 

Men... Systemet er vel heller uventet gjenopprettet etter en avslutning :p

 

Jeg er lei av å våkne halve natten fordi dataen lager lyder som skjermsparerpling og dvalepling og i det hele tatt gjør ting som "avskrudde" maskiner ikke burde gjøre!

 

Hjelp, hvordan får vi maskinen av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en instilling i BIOS på hovedkortet som gjør at maskinen skrur seg på hvis den får signal fra nettverk/internet. Dette kan man unngå ved å gå inn i BIOS og sette funksjonen til "Disabled". Funksjonen heter som regel "WakeOn Lan", sjekk i manualen til hovedkortet hvor man finner dette i din BIOS.

Endret av Cillin
Lenke til kommentar
Det er en instilling i BIOS på hovedkortet som gjør at maskinen skrur seg på hvis den får signal fra nettverk/internet. Dette kan man unngå ved å gå inn i BIOS og sette funksjonen til "Disabled". Funksjonen heter som regel "WakeOn Lan", sjekk i manualen til hovedkortet hvor man finner dette i din BIOS.

8654415[/snapback]

 

Manualen til hovedkortet?

 

Finner ingen slik oversikt i papirene som fulgte med dataen. Det fulgte egentlig ikke særlig med papirer med dataen i det hele tatt :p

 

Er dette noe som kan stilles på fra en av windows sine menyer/innstillinger, eller må det gjøres før windows' oppstart?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja nå er det kjempelenge siden jeg spurte om hjelp her, og endelig er ting bedre med maskinen.

 

Det viste seg at maskinen ikke hadde problemer med å holde seg avskrudd, men å i det hele tatt avsluttes.

 

Er jo vant til at jeg trykker på avknappen og så kan jeg gå fra dataen, og antok dermed at den hadde skrudd seg av, for å så skru seg på igjen. Det var feil.

 

Er en kombinasjon av mange ting som skaper dette problemet.

Den var stilt inn til å skru seg på ved tilkobling av LAN (nettledning inn i dataen, trådløst nettverk betyr altså ikke noe for denne funksjonen). Dette var gjort mange steder, for Acer har joen sånn "flott" egen instillingsgreie for strømstyring og alt av slike ting. Derfor måtte dette skrus av i BIOS, i kontrollpanel OG i diverse deler av Acers eManagement.

 

I tillegg tror jeg at BIOS i maskinen ikke er 100% støttet av Vista enda. Hvorfor i all verden de lager Vistamaskiner med hardware som ikke passer med Vista, det forstår jeg ikke.

 

Dessuten er heller ikke skjermkortet særlig god venn med Vista. Har nVidia i denne maskinen, og det var en av tingene som "nektet" maskinen å skru seg helt av.

 

Etter MYE roting i alle mulige innstillinger og etter å ha skrudd av en god del oppstartsprogrammer (blant annet en av bakgrunnsprosessene for nVidia-kortet), og etter noen av de siste Vista-oppdateringene så er problemet minsket.

 

Maskinen skrur seg nå av, men det tar lang tid. Når den skrur seg på igjen kommer det hver eneste gang en feilmelding som sier at maskinen ikke ble skrudd av skikkelig, og så søker den etter en løsning. Uten at den finner noen løsning :p

 

Forøvrig er heller ikke ACPI'en som brukes på maskinen helt stabil sammen med Vista, slik at alle USB-porter som skal brukes må være tilkoblet før man skrur på dataen. Drar man ut printer/mus e.l. fra en usb-port for å så plugge det inn igjen mens maskinen fremdeles er på, eller prøver å plugge inn noe etter maskinen er skrudd på, så er strømmen skrudd av til de portene og alt uten egen strømforsyning vil dermed ikke fungere.

 

Så, det var altså MYE som gjør denne maskinen ustabil og vanskelig, men det meste kommer nok til å ordne seg det neste året/par årene, ettersom det kommer oppdateringer og servicepacks til Vista...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...