Gå til innhold

AMD Geode GX1 - hvor kraftig er den?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg et par billige brukte Neoware tynnklienter på ebay. Disse er utstyrt med 300MHz AMD Geode GX1 prosessorer. Spørsmålet er: Hvordan kan man sammenligne disse 300MHz'ene med andre prosessorer på samme frekvens? Med en VIA @ 300MHz? Pentium II @ 300MHz? RISC eller Mipsel?

Har tenkt å bruke den ene boken til å lage en linux gateway/router, og lurer på om prosessoren er god nok, sammenlignet med en gjennomsnitlig router prosessorer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min Linksys WRT54G har en MIPS-arkitektur prosessor som går på 200MHz. Du skal heller ikke her kun se på klokkefrekvens som et mål på ytelse siden det er mange andre faktorer som spiller inn. Er det RISC eller CISC? Hvor mye cache er det? Hvordan er bushastigheten?

Dessuten kan du også overklokke disse systemene fra software i enkelte tilfeller. Det kan man med Linksys sin populære router om man bruker tredjeparts firmware slik som DD-WRT eller OpenWRT.

AMD Geode er også tilgjenglig på Mini-ITX hovedkort som du også kan bestille eller kjøpe via eBay, men du ville vel ha med kabinett og slikt også og da er nok de tynnklientene et bra valg.

Lenke til kommentar
Min Linksys WRT54G har en MIPS-arkitektur prosessor som går på 200MHz. Du skal heller ikke her kun se på klokkefrekvens som et mål på ytelse siden det er mange andre faktorer som spiller inn. Er det RISC eller CISC? Hvor mye cache er det? Hvordan er bushastigheten?

Dessuten kan du også overklokke disse systemene fra software i enkelte tilfeller. Det kan man med Linksys sin populære router om man bruker tredjeparts firmware slik som DD-WRT eller OpenWRT.

AMD Geode er også tilgjenglig på Mini-ITX hovedkort som du også kan bestille eller kjøpe via eBay, men du ville vel ha med kabinett og slikt også og da er nok de tynnklientene et bra valg.

8662610[/snapback]

Jeg spør jo siden jeg ikke er så stø på slike prosessorer...

Kan ikke finne noe info om cache (hverken L1 eller L2), men det er visst en RISC prosessor (trekker under 1W :yes: ) Og den støtter Intels MMX, for hva det skulle være verdt... Noen som vet?

Grunnen til at jeg lurer på hvor mye prosessoren orker, er som sagt at jeg har tenkt å sette opp en av tynnklientene som router/gateway. Fortrinnsvis i form av en BSD løsning (mOnOwall eller pfsense), men om det blir for mange hardware konflikter blir det vel en Linux distro av letteste sort.

Og jeg kan godt like å ha en router med throughput opp mot hva 100Mbps ethernet'et klarer. Minstekrav er opp mot 50Mbps...

Tja, alle itx hovedkortene med integrert Geode prosessor koster jo endel da, i forhold til tynnklientene jeg kjøpte - betalte 90 GBP for 3 stykker, inkl. frakt (ble sendt som 3 pakker, så ingen mva. på dem). Og så er det jo selvsagt fint at de har strømforsyning og kabinett :)

Lenke til kommentar
Her har du AMD sin egen infoside om Geode prosessorer

Alle Geode prosessorene er x86 så du skal kunne kjøre alt av operativsystem for x86 arkitekturen på den.

8669637[/snapback]

Ja, nå fant jeg PDF'en til GX1:

Part Marking: GX1-300B-85-2.0

Core Voltage (VCC2): 2.0V (Nominal)

System Clock: 33 MHz

Frequency Multiplier: x9

Core Frequency: 300 MHz

Abs Max Power: 3.7W

Typ Power1 (80% Active Idle): 1.2W

L1 Cache: 16 KB unified

Ikke så rare greiene kanskje - men kanskje OK til router bruk?

Lenke til kommentar

Intel sine nettverkskort er gode og avlaster prosessoren (I/O load).

Geode-hovedkortet har jo en nettverksport fra før så om det lønner seg å kjøpe de dyre multi-port nettverkskortene kommer jo ann på om du faktisk har behov for flere nettverksportet. Ellers kan du jo bare bruke en manageable switch.

Lenke til kommentar
Intel sine nettverkskort er gode og avlaster prosessoren (I/O load).

Geode-hovedkortet har jo en nettverksport fra før så om det lønner seg å kjøpe de dyre multi-port nettverkskortene kommer jo ann på om du faktisk har behov for flere nettverksportet. Ellers kan du jo bare bruke en manageable switch.

8696974[/snapback]

Jeg var heldig og fikk fatt i 5 dual Intel nettverkskort for 750 kroner (ink. frakt, slapp mva.), så det er ikke så mye å tenke på ;)

Men uansett er det jo ganske stor funksjonsforskjell på en god router og en managed switch da...

Gleder meg til pakken med Neoware tynnklienter kommer, skal bli gøy å teste hvor høy passthrough jeg får til, og om det er mulig med BSD på dem... Håper å slippe IPcop eller andre Linux OS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...