Rockna Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 HVORDAN BLI NORDLENDING LEKSJON I Nordnorsk språkbruk: Kjennetegnes ved stigende og synkende tonefall om hverandre. Kraftig syngende og hoiende. Sterkt krydret med eder og rå banning. Varierende hastighet - fra kjappe skjellsord til langdrygde, syngende filosofiske betraktninger. Innøves ved at du (1) setter opp en liste over alle de verste banne-ordene du vet (2) synger dem etter melodien "Fløy en liten blåhval gjennom vindu". Flett inn enkelte verb og substantiver, slik at det til forveksling kan ligne litt på norsk. LEKSJON II Nordnorsk utseende: Nordlendinger har ofte et nokså forfrostet ansikt med røde kinn, rødlig nese og frostsprengte svarte øyne. Dette oppnår du ved å (1) gå på fylla i 2-3 uker, samtidig som du (2) stikker hodet ned i fryseboksen 4-6 timer pr.dag LEKSJON III Nordnorsk mat: Fisk ("fesk") 11 ganger i uka. Varieres med tørrfesk, boknafesk, feske-kaka, skrei, tørrfesk, skrei og boknafesk. LEKSJON IV Nordnorsk sisu: Nordlendingene blir født i båter ute på ville havet, eller i gammer eller kahytten og må ta sine første famlende skritt enten i djupsnø eller på et glatt, krengende båtdekk. De barna som ikke klarer denne prøven blir brukt som agn til linefisket, eller de blir rett og slett kastet. Dette kan nok synes brutalt, men det har sin rasjonelle forklaring: Klimaet der oppe i isødet er så hardt og nådeløst at de svakeste likevel ville har bukket under før eller siden. "Survival of the fittest" kalte Darwin det, og nordlendingene er levende (eller døde) beviser på at han hadde rett. Av dette kan vi slutte at nordlendingene er et hardført folkeferd. LEKSJON V Nordnorsk gangsett: Som nevnt i leksjon IV er nordlendingens vanlige miljø enten djupsnø eller et krengende båtdekk. Gangsettet blir selvfølgelig deretter - dvs. en kombinasjon av disse to faktorene. ØVELSE: (Utgangspunkt: Stående rett opp og ned). * Løft høyre fot rett opp (som om du trekker den opp av djupsnøen) * Hink et par korte steg sidelengs på venstrebeinet (som om du holder på å miste balansen) * Strekk høyre fot så langt fram som du klarer. * Hink på venstrebeinet et par skritt til motsatt side (som om skuta tar overhaling den andre veien). * Plant høyrebeinet kraftig ned (som om du tramper gjennom skaren) Du har nå tatt et nordnorsk skritt. For å ta neste skritt, begynn på begynnelsen igjen, men denne gang med venstre fot. Ikke sjener deg for å bruke armene for å holde balansen. "Kaving" og spastiske armslag er nordnorsk kultur. LEKSJON VI Nordnorsk døgnrytme: Den nordnorske dagen begynner i april når sola står opp. Sola går deretter ikke ned igjen før i september, og først da blir det mørkt og man kan legge seg til å sove - helt til neste april. En følge av dette er at nordlendingene sjelden blir mer enn 70-80 dager gamle. Bare å sette i gang Lenke til kommentar
Rippey Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Føler meg greit igjen i de punktene der, ja. Kanskje bortsett fra det matpunktet, men ellers passet alt bra til min livsstil. Digg å være nordlending! Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg er nordlending, og ingen av punktene passa på meg Lenke til kommentar
iMono Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg er nordlending, og ingen av punktene passa på meg 8654101[/snapback] Da er du ikke nordlending. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Da er du ikke nordlending. Jeg er nordlending.... Lenke til kommentar
iMono Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Nettopp, da er han ikke nordlending. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 næi ka faen dætta æ jo såm ein dåkkumuntar om mett liv før hællvette Lenke til kommentar
ka1ser Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Kjenn mæ mæst igjæn i det øverste punktet ja. Men e det virkelig en blåkval? Trodde det va Blåfugl eller nå sånt? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Gammel artikkel fra Pyton på 90-tallet det der. De hadde sånne skoler om hvordan bli Trønder og hvordan bli Nordlending. Frode Øverli (Pondus) starta sin karriere i det bladet med Deep Shit Junkies, der er mest kjent for syke sex og rompefikserte serier (Dølle Døck, Rhesus Minus). Perfekt grisehumor for fjortiser når jeg var i ungdomsskolen på tidlig 90-tall. Endret 20. mai 2007 av Bitex Lenke til kommentar
FleshEater Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Inji det blåfrosne hælvette! Ka i fan e det slags åinsførporra jævel som har fettla sammen deinna mainsjitn?? :> Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Nå sporet jeg av her.. Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Har du ikke annet å ta deg til? Endret 20. mai 2007 av ZenCo Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Leksjon VII Lær av Olaf Schubert Lenke til kommentar
MaSo Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) LEKSJON III Nordnorsk mat: Fisk ("fesk") 11 ganger i uka. Varieres med tørrfesk, boknafesk, feske-kaka, skrei, tørrfesk, skrei og boknafesk. Trur dokker søringa et d mer enn meg i allfall Trur nok at disse leksjonene er egnet mest for å bli som en kar fra Lofoten eller noe rundt der Endret 20. mai 2007 av MaSo Lenke til kommentar
Cheshire Cat Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Du glemte at vi begynner med heimbrent (HB) før vi begynner med morsmelk, og det faktum at enhver nordlending går lent 65grader framover grunnet konstant motvind! Lenke til kommentar
vStyle Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 næi ka faen dætta æ jo såm ein dåkkumuntar om mett liv før hællvette 8654518[/snapback] Inji det blåfrosne hælvette! Ka i fan e det slags åinsførporra jævel som har fettla sammen deinna mainsjitn?? :> 8654711[/snapback] Hahaha :!: Mine stakkars magemuskler Lenke til kommentar
pretensiøselns Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Ikke glem møsbrømlefse 3 ganger i uka, minst! Endret 23. mai 2007 av eMPea Lenke til kommentar
Kibs Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) De barna som ikke klarer denne prøven blir brukt som agn til linefisket, eller de blir rett og slett kastet. 8653416[/snapback] Jeg dør på meg! :!: Ikke glem møsbrømlefse 3 ganger i uka, minst! 8683022[/snapback] Elsk. ja, e e norlænning. Endret 23. mai 2007 av Kibs Lenke til kommentar
papirvann Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Føler meg greit igjen i de punktene der, ja.Kanskje bortsett fra det matpunktet, men ellers passet alt bra til min livsstil. Digg å være nordlending! 8654030[/snapback] akkurat d samme me mæ! jævla digg trå! Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Nordlening jeg, men skriver bokmål på forumet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå