Gå til innhold

Hvordan få til det tekniske med flerspråkligeSider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne posten er nok i feil kategori, høyrar heime i PHP kategorien.

 

Men for å få til noe slik så er det nok best med språk filer, en.php og no.php for eksempel. Når du skal skrive ut ein tekst så skriv du ut slik:

PHP

<?php

// $_LANG er sat i en.php eller no.php alt etter som kva slags språk som skal visast

echo $_LANG['IDX_WELCOME']; // Printar ein velkommen tekst på norsk eller engelsk.

?>

 

Så kan du bruke cookies eller liknande for å bestemme om du skal inkudere en.php eller no.php

Lenke til kommentar

Kodemessig har jeg ikke peiling, men visuelt sett kan du jo legge inn et britisk/amerikansk og et norsk flagg som ligger oppe i et hjørne, eller der hvor du synes det passer. Dette vil da være på hver side og brukeren vil enkelt kunne bytte mellom engelsk og norsk.

Lenke til kommentar
Zend_Translate og Zend_Locale komponentene i Zend Framework gir deg verktøyene du trenger ikke bare for oversettelsen, men også for å få brukeren til å "føle seg som hjemme".  :thumbup:

 

Ønsker du å bruke gettext er dessuten Zend_Translate_Gettext thread-safe i motsetning til PHP sin innebygde gettext modul, som kan være viktig avhengig av prosjektet.

8664476[/snapback]

Er funksjonene i Zend Framework case sensitive? Merker jeg irriterer vettet av meg av folk som skriver camel case på standard PHP-funksjoner, ikke bare er det direkte FEIL og advart mot, men det gjør også koden tregere. (Har med hashtabeller å gjøre)

Så at dokumentasjonen på Zend Framework derimot skriver med store bokstaver og underscore.

Lenke til kommentar

PHP er ikke case-sensetive på funksjonsnavn i det hele tatt, hverken innebygde eller bruker-definerte.

En eventuell hastighetsforskjell er så ekstremt liten at det ikke er noe å bry seg om.

 

Men at camel case med underscore er stygt, er jeg forøvrig enig i :p

Lenke til kommentar
Er funksjonene i Zend Framework case sensitive? Merker jeg irriterer vettet av meg av folk som skriver camel case på standard PHP-funksjoner, ikke bare er det direkte FEIL og advart mot, men det gjør også koden tregere. (Har med hashtabeller å gjøre)

Zend Framework er ikke mer case-sensitive enn PHP selv - det er jo bare PHP-kode, men all koden følger Zend Framework PHP Coding Standard som tilsier at koden bør skrives slik og slik, men siden PHP ikke bryr seg om stor/liten bokstav så blir det jo opp til hver enkelt...

Så at dokumentasjonen på Zend Framework derimot skriver med store bokstaver og underscore.

8667407[/snapback]

Snakker du nå om navnet på klassene? Så ja, de er navngitt så de skal passe inn i mappestruktur som er enkel å vedlikeholde og praktisk i bruk. (Samme som PEAR)

Men alle navn på metoder er navngitt etter "camel-case" metoden (helt fritt for understrekninger bortsett fra at Zend bruker en "_" først for å markere private variabler)

Lenke til kommentar
PHP er ikke case-sensetive på funksjonsnavn i det hele tatt, hverken innebygde eller bruker-definerte.

En eventuell hastighetsforskjell er så ekstremt liten at det ikke er noe å bry seg om.

 

Men at camel case med underscore er stygt, er jeg forøvrig enig i :p

8667834[/snapback]

Men det kommer mest sannsynlig til å bli det (ihvertfall sist jeg leste om PHP6), og da er jeg veldig glad slipper å skrive om alle scriptene mine fordi jeg fant ut at jeg ville bruke min egen konvensjon på innebygde funksjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...