Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

mer lydtett rom med glava?

Anbefalte innlegg

Jeg får et rom som er i underetasjen, altså rett under moren og faren min sitt rom. I rommet mitt kommer jeg til å ha en tv, og kommer sannsynligvis til å legge meg senere enn foreldrene mine.

Men hvordan skal jeg gjøre slik at mindre lyd kommer ut av rommet? Glavaplater i taket? Problemet er vel at jeg bare har maks 6-8 cm til glava i tak, med tak plater pga. et skap som nesten når opp til taket.

Bør helst ikke bli for dyrt. Hvis det blir dyrt må jeg nok droppe det. Rommet er vel på ca. 15kvm.

Andre alternativer enn glava kanskje?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God isolasjon er vel det som hindrer lyden...

Kommer det mye lyd opp til foreldrene dine fra det rommet da?

Er redd for at det kan bli litt dyrt for deg hvis du skal lydisolere rommet ditt...

Men hvis du bare skal lydisolere taket, er glava og gipsplater en god ting..?

Lenke til kommentar

Jepp. Glava hjelper mye.

Ellers kan du jo etter hvert sette på panel på veggene som er av forskjellig bredde. Det gjør at lydbølgene ikke reflekteres samme vei hele tiden og dermed slipper mindre lyd ut.

Generelt tepper på gulv og vegger hjelper da det demper refleksjonen av lydbølger.

Lenke til kommentar
Jeg vil tro gipsplater er veien å gå her

8652609[/snapback]

Det er ingen lettvinde løsninger til "lydtette" rom. men en ide vil være å lekte ned taket med "lydbøyler" for så å legge på 2 lag gis som du fuger, og overlapper i skjøtene. Siste laget med gips kan erstattes av takess.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

det billigste er å skru ned bassen, den går i kostruksjonen.

du klarer ikke å få det slik at du kan guffe opp musikk midt på natten uten å bruke enorme mengder tid og penger.

hvis du vil bruke litt tid og penger på å få det litt bedre kan du sjekke ut dette studio design forumet

http://www.johnlsayers.com/phpBB2/index.php

der kan du se hva folk har gjort og hvilke resultater de har fått.

Lenke til kommentar

det er veldig mye synsing og overtro på feltet lyd og akustikk.

som foreksempel eggekartong myten. eggekartonger absorberer de aller lyseste frekvensene, mens bass og mellomtone ikke blir påvirket. resultatet er mindre diskant/ullen lyd.

IKKE BRUK EGGEKARTONG!!

ta en titt på det studioforumet jeg har linket til over her hvis dere vil lese om ting man kan gjøre for å forbedre lyden i et rom, men å isolere lyden fra et rom til et annet effektivt er DYRT! og det tar plass med slike konstruksjoner, trengs mye masse for å stoppe lyd effektivt, da spesielt de dype frekvenser. skal man gjøre dette ordentlig må man bygge et rom inni rommet og flyte det indre rommet på gummiknotter. :wallbash:

hiv gjerne opp noen himlingsplater med rockwool mellom de og taket, dette vil ta en del av mellomtone og diskant, men bassen går fremdeles i konstruksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...