Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Snus- Hva er poenget?

Anbefalte innlegg

Når jenter snuser er jo det like fint/ekkelt som når gutter gjør det? Er ingen forskjell mellom de to.

8694505[/snapback]

Forskjellen er stor. På gutter føles det mer normalt, gutter er generelt ikke så fine i fjeset som jenter. Gutter kan ha en diger bul i overleppa, mens på jenter ser det feil ut. Min mening.

8694681[/snapback]

Jenter trenger jo ikke å ha en svær bake i kjeften, det er ikke fint på noen av kjønnene. Men personlig ser jeg ikke noe feil når en jente har snus, litt søtt på endel faktisk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det flere enn meg som irriterer seg over at nesten alle bruker snus?

8652527[/snapback]

Hvorfor blir du irritert når andre snuser? Er det fordi de håndhilser på deg rett etter de har baket seg en pris? Er det fordi du kjenner lukten av snusen når du kommer nærme ansiktet på folk? Blir du bare irritert uten noen egentlig grunn når du ser en person snuser? Blir du irritert av å se en person som er overvektig?

Jeg er en av få der jeg bor som ikke bruker det og har aldri prøvd det.

8652527[/snapback]

Bra for deg at du ikke har prøvd snus. Ikke noe galt i å prøve slik jeg ser det, men greia vil mest sannsynlig gjøre deg nikotinavhengig etter en viss tid. Avhengighet er kjipt. Det er nok alltids tryggest å holde seg helt unna.

Jeg kan bare ikke skjønne hva som er så bra med det.

8652527[/snapback]

Folk flest snuser av tre grunner.

1. De synes det ser tøft ut. Smaken er som baken.

2. Smaken og ”det å ha noe oppi der”

3. Nikotintilførsel som i starten ofte gir en følbar rus, men som etter hvert bare demper et fysisk behov kroppen har opparbeidet seg.

Lenke til kommentar

Har prøvd snus mange ganger, og jeg synes det er godt. Noen genger kjenner jeg "Hmm, hadde vært godt med en snus nå." Snuser noen ganger på skolen, men bare prosjon og mocca å sånt. Derfor trøster jeg meg med at det ikke er "orntlig snus". Har dog ingen problemer med å gå lenge uten snus, kaller meg selv en ikke snuser og har ikke tenkt å endre på det. Har heller ikke blitt særlig kvalm av snus.

Endret av Kramstogen
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ser noen her i tråden diskuterte hvordan man starter med snus, og at det brukes av mange fjortiser.

Og jeg må si meg enig.

Jeg startet med snus ved at jeg skulle være tøff, og syns det var tøft å ha en snus i leppa.

Nå har jeg snust i snart 2 år, og syns selvfølgelig ikke det er tøft lenger, men angrer heller ikke på at jeg begynte.

Ols111

Endret av Ols111
Lenke til kommentar

Det at noen ikke liker snus på noen måte kan jeg akseptere. Men det at de automatisk stempler "Wannabe tøff" i pannen på meg og rakker ned på oss som nyter snus kan jeg så absolutt ikke akseptere.

Herregud, vi koser oss med det, det er akkurat det vi gjør. Og når noen som aldri har prøvd det kommenterer med "Jeg kan ikke forstå hvorfor" så direkte stempler du deg selv i pannen med ordene "En som ikke har innsikt"

Det er akkurat hva du gjør.

Jeg er ikke stolt over å ha en kul på leppa, men jeg er stolt over å ha funnet en alternativ måte å nyte livet på. Et alternativ til chips, snop, brus osv som jeg faktisk holder meg unna på grunn av vektklasser i idretten min.

Dessuten våger jeg å påstå at snus er sunnere enn all slags mulig fast food og dritt man putter i seg. Jeg spiser veldig sunn mat (havregryn, frukt, fisk, melk osvosv), trener hardt og har snust i noen måneder nå. Trives veldig bra med den ordningen . :cool:

For å sitere meg selv fra en annen tråd om snus; "Bestefaren til en jeg NESTEN kjenner er 80 år og snuser. Og det har han gjort siden han var 20. Han har det helt fint."

Og jeg sier igjen... Hørte jeg noen si "Veldig helseskadelig".. eller ikke? :cool:

post-134170-1187634244_thumb.jpg

<3

Lenke til kommentar

Potensielle helseskader ved snusbruk

Tenner: På tennene er det mikroskopiske sprekker og uregelmessigheter som snusen setter seg i. De som snuser har derfor ofte misfargede tenner. Etter en stund kan tannkjøttet trekke seg unna. Det fører til at tannhalser og røtter kommer til syne og blir veldig utsatt. Det kan igjen føre til ising og hull.

Munnhulen: Etter en kort stund med snusing begynner kjøttet i munnhulen å bli rødt og irritert. Etter en litt lengre stund blir kjøttet hvitaktig og fortykket. Etter enda en stund blir kjøttet rynkete, gulbrunt med sår og sprekker. 40-70% av de som snuser får noe som kalles "snuslomme". Det betyr at det blir en fortykkelse av slimhinnen der hvor snusen blir lagt.

Impotens: Ved ereksjon presses blod inn i arteriene i penis. Nikotintilførsel trekker sammen alle blodkar i kroppen, også i penis. Snusing kan føre til problemer med ereksjon. Snus er den vanligste ytre årsaken til impotens hos yngre menn[trenger referanse], selv om det ikke er ofte at ytre årsaker forårsaker impotens.

Kreft: Det foregår for tida flere undersøkelser om hvorvidt snus er kreftfremkallende eller ikke. Det vi vet er at snus inneholder stoffer som kan være det. Nitrosaminer er stoffet som er potensielt kreftfremkallende, og dette stoffet finnes i matvarer som feks ketchup også¨. Men i dag er snus stemplet som "ikke kreftfremkallende".

Sukkersyke: Ved å snuse øker risikoen for å utvikle diabetes type 2[trenger referanse].

Skjelett og muskler: Når du snuser øker sjansene for å skade musklene eller skjelettet, spesielt når du trener. Nikotinet i snusen gjør at blodtilførselen i muskelvevet blir redusert, forstyrrer blodsirkulasjonen og stoffskiftet. Blir du skadet tar det lenger tid å bli frisk igjen.

Høyt blodtrykk: En vanlig pris inneholder ca. dobbelt så mye nikotin som en sigarett. Prisen legges under leppa. Snusen inneholder salt som gjør at nikotinet lettere trenger inn i blodårene. Nikotin fører til at blodårene trekker seg sammen, pulsen blir høyere og du får dermed også høyere blodtrykk.

Graviditet og snus: Hvis gravide snuser går nikotinet over i fosterets blod. Dette kan medføre at barnet blir født for tidlig og får lavere fødselsvekt.

så ja , det er veldig helse skadelig :)

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Ingen som røyker/storrøyker i 60år uten å ta noe skade av det. Det stiller jeg meg veldig skeptisk til. ;)

Og jeg må le litt av innlegget ditt Evil-Duck. Den artikkelen der har du kopiert direkte utifra Wikipedia som er tatt direkte fra Ung.no igjen.

Og det som gjør det enda så mer komisk er at det står [trenger refferanse] bak to av avsnittene!

Ung.no er propaganda så gale som det kan bli. Det man bør høre på er hvordan det går med folk som snuser, for det er de som har den korrekte informasjonen.

Står at etter en kort stund vil tannkjøttet bli rødt og irritert. Nå har jeg snust i noen måneder og det er ingen forskjell, så absolutt. Det som gjør at det blir rødt og irritert, er om du går konstant med snus så vil ikke kroppen få tid til å ta seg inn igjen. For snus er faktisk ganske basisk PH-verdi, men det birdar også positivt til miljøet i munnen. Karius og Baktus trives ikke og folk som snuser har som regel mindre hull i tennene enn vanlig folk. ;)

Angående skjellet og muskler så husk at jeg nevnte at mange toppidrettsutøvere snuser. Det er ingen som snuser når de trener, og det er når du snuser blodårene trekkes sammen og gir litt mindre blodtilførsel.

Sverige er faktisk verdens største snusnasjon men har likevel Europas beste helse og laveste tall for tobakkrelaterte skader. :)

Lenke til kommentar

Tror dette med at snus er så utroolig avhengighetsskapende er tull. Om ikke har det forskjellig innvirkning på folk. Jeg ble knallsvimmel av min første snus, men har snust kanskje to i måneden fram til nå i et par år. Har ikke EN gang følt dette berømte nikotin suget.

Blir forøvrig fremdeles litt småsvimmel av en Skruf porsjon. Syntes ikke snus er så alt for deilig, begynner nok aldri å snuse fast, men å ta seg en i ny og ne når du er med venner er bare koselig!

Lenke til kommentar
Vil tørre å påstå at mange gjør det fordi (ihvertfall i min aldersgruppe og der jeg bor) røyking er ut og snus er inn.

9336209[/snapback]

Det kan hende, og bra er det.

Lurvefranzen; Samme her, gikk 100 timer uten nettopp for å teste hvor avhengig jeg var. Var ikke verre enn et lite savn, som man savner en god middag.

Lenke til kommentar

Om det ser bra ut eller ikke bryr vel ikke de som snuser så veldig mye?

Det er jo et nytelsesmiddel på lik linje som Chips, Cola, Sjokolade osv. Noe som er så og si like skadelig og ofte et værre problem for helsa til mange unge enn snus.

Tror du de som spiser sjokolade ofte spiser det fordi det ser kult ut? Eller om det lukter godt når de spiser det?

Lenke til kommentar
Om det ser bra ut eller ikke bryr vel ikke de som snuser så veldig mye?

Det er jo et nytelsesmiddel på lik linje som Chips, Cola, Sjokolade osv. Noe som er så og si like skadelig og ofte et værre problem for helsa til mange unge enn snus.

Det er et nytelsesmiddel, men ikke helt på lik linje med snus. Og at unge har et større problem til snus fremfor chips, Coca Cola og sjokolade osv er nok ganske feil. Hvor mange unge sliter ikke med en dårlig fysisk form, et dårlig selvbilde og igjen der en dårlig helse p.g.a for stort inntak av disse tingene? Altså, det å være overvektig er _ikke_ en sunn ting, og det er det skremmende mange er.

Tror du de som spiser sjokolade ofte spiser det fordi det ser kult ut? Eller om det lukter godt når de spiser det?

Hehe, word!

Er fordi det er tøft selvfølgelig, så blir man avhengig og må ha det. Først da føles det digg med en snus.

Føltes nydelig fra første stund her. (: Varierer mye har jeg lest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...