JFM Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) jeg vet at det rette er å gi beskjed i slike tilfeller. men vis jeg hadde fått en vare som var veldig dyr i forhold til det jeg egentli skulle ha, tror jeg jeg hadde tatt feilvaren. tenk hvis du hadde bestilt deg en DVD-film (til 150kr) så hadde du fått Win Vista (til 4000kr). hva gjør du da? eller vis du bestilte deg en ny musematte og fikk et Nvidia 8800 GTX skjermkort. hva gjør du da? tror ikke så mange tenker på hva som er rett og galt i slike tilfeller. jeg kan ærlig si at jeg hadde tatt operativsystemet eller skjermkortet for den saks skyld. nå var det bare en billig LCD-skjerm som var kommet feil. men neste gang er det kanskje noe dyrere Endret 23. mai 2007 av JFM Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Selvsagt kan de kreve skjermen tilbake. Hvis du forsøker å beholde skjermen til tross for at du ikke har betalt for den kan de dessuten anmelde deg for underslag, se straffeloven § 255, og du kan straffes med bøter eller FENGSEL inntil 3 år 8653585[/snapback] Er det et underslag når trådstarter ikke var klar over innholdet i pakken? Det har jeg vondt for å tro. Hadde vedkommende derimot hatt en kompis på Netshop som hadde pakka "feil" i full bevissthet hadde det vært en helt annen sak. Det moralsk riktige i denne situasjonen er jo helt klart å melde ifra at det har skjedd en misforståelse. Jeg har derimot vondt for å tro det blir noe problem om trådstarter hadde holdt kjeft angående hele saken. Forbrukeren skal ikke lide for at forhandleren har gjort en feil Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Selvsagt kan de kreve skjermen tilbake. Hvis du forsøker å beholde skjermen til tross for at du ikke har betalt for den kan de dessuten anmelde deg for underslag, se straffeloven § 255, og du kan straffes med bøter eller FENGSEL inntil 3 år 8653585[/snapback] Er det et underslag når trådstarter ikke var klar over innholdet i pakken? Det har jeg vondt for å tro. Hadde vedkommende derimot hatt en kompis på Netshop som hadde pakka "feil" i full bevissthet hadde det vært en helt annen sak. Det moralsk riktige i denne situasjonen er jo helt klart å melde ifra at det har skjedd en misforståelse. Jeg har derimot vondt for å tro det blir noe problem om trådstarter hadde holdt kjeft angående hele saken. Forbrukeren skal ikke lide for at forhandleren har gjort en feil 8682820[/snapback] Han ble jo klar over innholdet da han åpnet pakken, og ved å beholde skjermen uten å si fra til butikken ville han muligens gjort seg skyldig i underslag etter straffeloven § 255. Jeg skjønner ikke hvorfor alle forsøker å vri dette til et moralsk spørsmål. Butikken har krav på å få skjermen tilbake hvis de vil det. Dette er fordi det er de som eier den. Det ville sannsynligvis vært straffbart å ikke si fra om feilsendingen. Dette er fordi en slik handling rammes av gjerningsbeskrivelsen i flere bestemmelser i straffeloven. Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Om så var, er det iallfall ikke kundens oppgave å bruke tid og penger på å returnere varen Lenke til kommentar
TEE Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Om så var, er det iallfall ikke kundens oppgave å bruke tid og penger på å returnere varen 8683738[/snapback] Nei, det er bare kundens oppgave å si fra om feilen. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Dette har vært diskutert maaaaange ganger her, og konklusjonen pleier å være den samme: Du er etter loven pliktig til å gi beskjed om feilleveringen, men du er ikke pliktig til å sende den i retur med mindre butikken ber deg om det og betaler utgiftene forbundet med det. Det er dessuten det riktige å gjøre. 8652979[/snapback] Ser det er litt uenigheter her, men jeg mener det er rikig som du sier. Hvor lenge må man vente på at butikken skal kreve varen tilbake, før den er rettmessig din/min? Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 v-by : Den er jo aldri rettmessig din uansett hvor lenge du venter på den og hvordan du vrir og vender på det. Du har ikke betalt for den, så rettmessig din er nok egentlig aldri... En mobil du finner på bussen, vil jo aldri bli rettmessig din? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) v-by : Den er jo aldri rettmessig din uansett hvor lenge du venter på den og hvordan du vrir og vender på det. Du har ikke betalt for den, så rettmessig din er nok egentlig aldri... En mobil du finner på bussen, vil jo aldri bli rettmessig din? 8737425[/snapback] Jeg kjøper en pc, med 150GB HD i pc-en følger det med2 av disse, men bare den ene er koblet i. Etter ett halvt år, har jeg kjøpt meg en HD til, og skal koble inn denne. Da finner jeg også den andre HD-en Kan jeg da ta den andre HD-en som fulgte med? de har jo tross alt ikke sagt ifra om at de ville ha den igjen... Endret 30. mai 2007 av V-by Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Du kan tenke det slik, har du ikke fått en kvittering på den, eller ikke betalt for den så er det jo ikke din, uansett når det skulle være... DOG hvis noe slikt hadde skjedd, så tror jeg at det er meget sannsynlig at butikken ville ha gitt deg disken... Det gjelder jo liksom alt... Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Når de først klarer å hive en diger LCD-skjerm i en eske den ikke skal være i tror jeg neppe de i ettertid oppdager dette hvis det ikke er oppgitt noen plass. Slik som f.eks. i dette tilfellet. I noen tilfeller hvor det kan være snakk om små ting som utgjør svært liten forskjell på vekten på pakken skal de i tillegg slite en del med å skaffe bevis på at akkurat du har fått den feilsendt til akkurat deg. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Nå har jo aldri spørsmålet her vært hva noen kan bevise eller ikke bevise. Spørsmålet har vært hva man har lov til og hva man har plikt til. Spørsmålet om hvilke plikter man har når man har meldt fra at man ikke ønsker å beholde varen (her brukes ønsker i overført betydning) reguleres av § 60 i Forbrukerkjøpsloven: Vil forbrukeren avvise en ting som han eller hun har overtatt, skal forbrukeren for selgerens regning dra slik omsorg for den som er rimelig etter forholdene. Vil forbrukeren avvise en ting som er sendt til ham eller henne og stilt til hans eller hennes rådighet på bestemmelsesstedet, skal forbrukeren ta vare på den for selgerens regning, dersom forbrukeren kan gjøre dette uten å betale kjøpesummen eller pådra seg urimelig kostnad eller ulempe. Og: §§ 75, 76, 77 og 78 i [kjøpsloven] om en parts rett til erstatning og tilbakeholdsrett, om salg av eller annen disposisjon over tingen og om regnskap og godskriving av utbytte gjelder tilsvarende. Kjøpslovens §§ 76-78 sier: § 76. Salg. (1) En part som plikter å dra omsorg for tingen, har rett til å selge den dersom han ikke uten vesentlig kostnad kan ta vare på den, eller den annen part venter urimelig lenge med å overta den eller betale kjøpesummen eller kostnadene med oppbevaringen. (2) Dersom tingen er utsatt for raskt å bli ødelagt eller forringet, eller det vil være uforholdsmessig kostbart å ta vare på den, skal den så vidt mulig selges. (3) Salg skal skje på forsvarlig måte. Når det er mulig, skal den annen part gis rimelig varsel om at tingen vil bli solgt. § 77. Annen disposisjon enn salg. Har en part rett til å selge tingen etter § 76, men kan den ikke selges eller er det klart at salgsutbyttet ikke ville dekke salgskostnadene, kan parten rå over den på forsvarlig måte. Den annen part skal så vidt mulig gis varsel. § 78. Regnskap og godskriving av utbytte. Omsorgsparten skal godskrive den annen part det som er innvunnet ved salg eller på annen måte samt gi ham regnskap over sine kostnader. Overskott tilfaller den annen part. Den som har varslet om varen er levert feil og ønsker å levere den tilbake har altså plikt til å ta vare på den på forsvarlig måte og har rett til å få dekket kostnader ved dette. Hvis forretningen venter urimelig lenge med å hente varen har man rett til å selge den for å dekke kostnader til oppbevaring. Hvis man selger varen har man plikt til å levere salgssummen (minus kostnader til oppbevaring og salget) tilbake til forretningen. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Nå var heller ikke min post et svar til et spørsmål. Lenke til kommentar
froZZo Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 jeg ville tatt skjermen og hvis butikken ringer og spør sier du at du har solgt kabinettet. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Nå var heller ikke min post et svar til et spørsmål. 8737983[/snapback] Da takker vi deg for dine nyttige bidrag og sender deg en single i posten. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Nå var heller ikke min post et svar til et spørsmål. 8737983[/snapback] Da takker vi deg for dine nyttige bidrag og sender deg en single i posten. 8738064[/snapback] Er det nå vi skal diskutere om noen sine MENINGER rundt et tema er nyttige? Lykke til som pelle politi i denne tråden og takk for singelen! Lenke til kommentar
qwert Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Spørsmålet om hvilke plikter man har når man har meldt fra at man ikke ønsker å beholde varen (her brukes ønsker i overført betydning) reguleres av § 60 i Forbrukerkjøpsloven:Vil forbrukeren avvise en ting som han eller hun har overtatt, skal forbrukeren for selgerens regning dra slik omsorg for den som er rimelig etter forholdene. Vil forbrukeren avvise en ting som er sendt til ham eller henne og stilt til hans eller hennes rådighet på bestemmelsesstedet, skal forbrukeren ta vare på den for selgerens regning, dersom forbrukeren kan gjøre dette uten å betale kjøpesummen eller pådra seg urimelig kostnad eller ulempe. Paragrafen du siterer er ikke anvendbar på dette tilfellet. Min utheving av de relevante formuleringene. Rettslig er ikke den feilsendte varen kjøpsmessig overdratt og stilt til kundens rådighet. Det som skjer her er at selger har 'mistet' en vare som tilfeldigvis er i kundens varetekt. I henhold til forbrukerkjøpsloven står kundens krav til butikkens oppfyllelse av den opprinnelig avtalte handelen ved lag, mens den feilsendte varen etter all sannsynlighet omfattes av hittegodsloven og evt. straffeloven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå