Gå til innhold

Fått feilvare, kan butikken kreve tilbake varen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel lite her i verden som er så enkelt som å være veldig moralsk på andres vegne... Lovmessig har han som sagt plikt til å si fra og de har krav på å få den tilbake. Og så får han gjøre hva han vil med den informasjonen.

8659311[/snapback]

Sikker på at Netshop i det hele tatt tjener på dette med å tilbakekalle den osv da?

 

 

Men en 17" skjerm er lusen, hadde det vært en skikkelig 21" ++ skjerm hadde jeg nok beholdt den, for å være ærlig, og det tror jeg flere her hadde gjort.. Om de var en arbeidsløs fjortiss xD :innocent:

8659337[/snapback]

 

Så du mener at, når man ikke tjener like mye penger som alle andre, så er det plutselig greit å beholde skjermen? Nå biter kanskje jeg lett på at du driver og fleiper om det her, men det er slike holdninger som skaper kjeltringer.

 

Som lancaster nevnte i starten av tråden, det er sånn det begynner.

 

Mennesker er forskjellige, noen er rike, andre er ikke fullt så rike, holdninger er gratis

Lenke til kommentar
Sikker på at Netshop i det hele tatt tjener på dette med å tilbakekalle den osv da?

 

Noen fortjeneste på skjermen får nok ikke netshop. Fortjenesten vil jeg tro går bort i portokostnader ekstra arbeide etc. Men at det alikevel vil lønne seg seg for de å kalle den tilbake? Åpenbart! Et enkelt regnestykke som enkelt forklarer dette:

 

Verdi på skjermen: kr. 2.000 (Trådstarter opplyste om denne prisen)

Returporto: kr. 110

Fortjeneste v/ å kalle tilbake: kr. 1890 (minus noen "administrative" kostnader=>Support, lager når den ankommer etc.)

 

Fortjenesten totaltsett derimot kan fort bli negative fordi innkjøpspris må trekkes i fra (pluss et par andre kostnader selvsagt). Poenget er at Netshop åpenbart vil tjene på å få skjermen tilbake, dette fordi kostnaden ved å kjøpe skjermen er der uansett...

 

- Amund

Lenke til kommentar
Ganske mange her visstnok som kommer til å vokse opp som kriminelle. Dere er kanskje den typen som ikke prøver å fine eieren hvis dere finner en mobiltelefon på bussen? Det er sånn verden blir ett farlig sted å være sånn rent utenom alle klimagassene. Det begynner i det små, en skjerm, det er ikke sikker de vet om det engang! Men hvis du syns det var greit, blir det kanskje greit å ta den sykklen du ser på gata, for å slippe å gå i 30 minutter hjem... vær forsiktig med hva du gjør, på en eller annen måte vil din godhet/uærlighet ta deg igjen, og du vil bli straffet/belønnet for det, en eller annen gang.

 

Det kan være vanskelig å se forskjellen på ett tap for en butikk og et tap for en privatperson, men prinsippet er det samme. Det tilhører ikke deg. Det finnes kanskje ingen lover om at de kan kreve skjermen tilbake fra deg(jeg ser kanskje, aner faktisk ikke). Men du vet så inderlig godt at det eneste riktige er at du kontakt butikken, og opplyser dem om det.

 

Det er selvsagt fristende å bare ta skjermen, men har du fortjent den? Om ikke annet så har du nok krav på finnerlønn.

 

Håper jeg i det minste har overtalt trådstarter til å gi tilbake skjermen. Dere andre som allerede har bestemt dere at dere vil ha beholdt skjermen: stakkars...

8652935[/snapback]

 

 

sko detta vær ett elle aent bibelværs?

Lenke til kommentar

Svennien : Nei jeg håper da inderlig ikke det. Jeg er så nærme du kommer ateist. Men det betyr ikke at jeg ikke har god moral, eller en samvittighet jeg ikke hører på. Noen, og jeg mener noen av de ti bud er jo bare sunnfornuft. (NOEN!)

 

Storleer : Syns du virkelig det er forskjell på å få tilsendt feil skjerm og beholde den, fremfor å gå inn i en tilfeldigvis helt tom butikk og ta en skjerm? Dessuten er det jo ingen forskjell på om det er en 17' eller en 24'. Det at det gjør det mer interessant å stjele for deg viser jo bare holdningen din?

 

Saken her er ikke om det er så veldig farlig om netshop mister den skjermen, det er egentlig ravende likegyldig. Det er holdningen om å "ta"/beholde noe som ikke tilhører deg.

 

Nettbutikkene oppererer med ca 3-5% avanse. Dette betyr at butikken mister ganske tett opp til verdien av skjermen, i tillegg til at når butikken må betale for frakt blir avansen mye mindre. Men det er som sagt ikke poenget. (Og hvis noen forslår nå at siden netshop taper penger på å sende den til seg, tenk igjen, de taper kanskje 50 kr, istede for 1900,-

Lenke til kommentar
Sikker på at Netshop i det hele tatt tjener på dette med å tilbakekalle den osv da?

 

 

Men en 17" skjerm er lusen, hadde det vært en skikkelig 21" ++ skjerm hadde jeg nok beholdt den, for å være ærlig, og det tror jeg flere her hadde gjort.. Om de var en arbeidsløs fjortiss xD  :innocent:

Jeg synes det er trist å høre folk som prøver å unnskylde uærlighet. Du kan finne på mange selvrettferdige grunner, men å beholde noe som ikke er ditt, uten å si fra til eieren er og blir uærlighet, både moralsk og i henhold til lovverk.

 

Jeg antar du synes det er greit å beholde ting du finner på bussen, eller ting som bekjente glemmer igjen hos deg også? Eller er uærligheten greit bare fordi det er et "stort" selskap du har mulighet til å snyte?

Lenke til kommentar

Jeg ser det ganske enkelt sånn at folk som synes det er greit å stjele fra en butikk, enten direkte eller ved å beholde noe man har fått feilsendt, eller rappe ting de finner på bussen ol.l. høyst sannsynlig også synes det er greit å stjele fra meg, mine venner og hvem som helst. Er man en tyv så er man en tyv, gradsforskjeller er uinteressante.

Lenke til kommentar

Glad for å høre at du kontakta Netshop! :)

 

Dessuten så er det en stor sannsynlighet for at Netshop leser på dette forumet også! Så de kunne sikkert funnet ut av dette og ringt deg opp om de følte for det.

 

Jeg tror det er en sjanse for at du får beholde skjermen. 10%?

Jeg tror du kommer til å få en overraskelse i posten av Netshop. Garantert!

Lenke til kommentar
Interessant, man kan "lese" alderen på forfatterene av mange av disse innleggene..
Jeg håper du har rett, men er redd for at stadig flere "voksne" synes det uærlighet i det små er greit så lenge det ikke går ut over dem selv.

 

Man plikter selvfølgelig å rapportere hvis man mottar noe man ikke rettmessig skal ha. Hvis ikke kan man anmeldes for svindel.

For min del synes jeg ikke anmeldeses-delen er så interessant. Å beholde en feilsendt skjerm til 2000kr er ikke alvorlig nok til at man trenger å frykte rettsvesenet.

 

Det jeg derimot synes er det viktige poenget, er at jeg synes det er trist, rent moralsk sett, at noen synes det er greit å gjøre seg til kjeltring bare fordi muligheten byr seg.

Lenke til kommentar
Sikker på at Netshop i det hele tatt tjener på dette med å tilbakekalle den osv da?

 

 

Men en 17" skjerm er lusen, hadde det vært en skikkelig 21" ++ skjerm hadde jeg nok beholdt den, for å være ærlig, og det tror jeg flere her hadde gjort.. Om de var en arbeidsløs fjortiss xD  :innocent:

Jeg synes det er trist å høre folk som prøver å unnskylde uærlighet. Du kan finne på mange selvrettferdige grunner, men å beholde noe som ikke er ditt, uten å si fra til eieren er og blir uærlighet, både moralsk og i henhold til lovverk.

 

Jeg antar du synes det er greit å beholde ting du finner på bussen, eller ting som bekjente glemmer igjen hos deg også? Eller er uærligheten greit bare fordi det er et "stort" selskap du har mulighet til å snyte?

8660551[/snapback]

Tar dere dette her så seriøst da?

 

Voldsomt så sære dere er da.. fatter dere ikke at jeg kødder? :roll:

 

 

Enkelte forstår aldri...

 

 

Btw, fått tilbakemelding fra netshop?

 

 

EDIT: Og nei, jeg er ikke av typen som ikke sier fra hvis noen kompiser glemmer noe hjemme hos meg.

 

Pussig du nevnte dette med å finne noe på bussen, for en knapp måned siden fant jeg en lommebok, gav den til sjåføren uten å ha tittet nedi lommeboken engang..

 

 

Bare dumt av deg å dømme folk du ikke har møtt.

Endret av Storleer
Lenke til kommentar
Interessant, man kan "lese" alderen på forfatterene av mange av disse innleggene..

 

Man plikter selvfølgelig å rapportere hvis man mottar noe man ikke rettmessig skal ha. Hvis ikke kan man anmeldes for svindel.

8660705[/snapback]

 

Man kan anmeldes som det meste ja, men at sjangsen for at man blir DØMT som SVINDLER i en slik sak som dette om man beholdrer skjermen er i mine øyne lik null.

 

Det hadde også vært interessant å vite hvor i loven det står at man er PLIKTIG til å RAPPORTERE at man har mottatt ting og tang ufrivillig.

Endret av Ninjahamster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Man kan anmeldes som det meste ja, men at sjangsen for at man blir DØMT som SVINDLER i en slik sak som dette om man beholdrer skjermen er i mine øyne lik null.

 

Det hadde også vært interessant å vite hvor i loven det står at man er PLIKTIG til å RAPPORTERE at man har mottatt ting og tang ufrivillig.

8664153[/snapback]

Uten å være sikker i min sak, vil jeg tippe lov om hittegods.

Lenke til kommentar

Men en 17" skjerm er lusen, hadde det vært en skikkelig 21" ++ skjerm hadde jeg nok beholdt den, for å være ærlig, og det tror jeg flere her hadde gjort.. Om de var en arbeidsløs fjortiss xD  :innocent:

*klipp klipp*

8660551[/snapback]

Tar dere dette her så seriøst da?

 

Voldsomt så sære dere er da.. fatter dere ikke at jeg kødder? :roll:

 

Enkelte forstår aldri...

8662660[/snapback]

 

Når du bruker uttrykket "får å være ærlig" i det du kaller en spøk kan du ikke forvente annet en at folk tror dette er din helt oppriktige mening. Virker som du bare prøver å tulle det bort når du fikk et kritisk svar.

 

 

Om tråden synes jeg det er fint at trådstarter har gitt beskjed til nettbutikken. Blir spennende å se resultatet. Svogeren min opplevde noe lignende fra en annen nettbutikk og han fikk beholde varen fordi han meldte ifra, men det var riktignok en billigere vare.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Sikker på at Netshop i det hele tatt tjener på dette med å tilbakekalle den osv da?

 

 

Men en 17" skjerm er lusen, hadde det vært en skikkelig 21" ++ skjerm hadde jeg nok beholdt den, for å være ærlig, og det tror jeg flere her hadde gjort.. Om de var en arbeidsløs fjortiss xD  :innocent:

Jeg synes det er trist å høre folk som prøver å unnskylde uærlighet. Du kan finne på mange selvrettferdige grunner, men å beholde noe som ikke er ditt, uten å si fra til eieren er og blir uærlighet, både moralsk og i henhold til lovverk.

 

Jeg antar du synes det er greit å beholde ting du finner på bussen, eller ting som bekjente glemmer igjen hos deg også? Eller er uærligheten greit bare fordi det er et "stort" selskap du har mulighet til å snyte?

8660551[/snapback]

Tar dere dette her så seriøst da?

 

Voldsomt så sære dere er da.. fatter dere ikke at jeg kødder? :roll:

 

 

Enkelte forstår aldri...

 

 

Btw, fått tilbakemelding fra netshop?

 

 

EDIT: Og nei, jeg er ikke av typen som ikke sier fra hvis noen kompiser glemmer noe hjemme hos meg.

 

Pussig du nevnte dette med å finne noe på bussen, for en knapp måned siden fant jeg en lommebok, gav den til sjåføren uten å ha tittet nedi lommeboken engang..

 

 

Bare dumt av deg å dømme folk du ikke har møtt.

8662660[/snapback]

 

Det er et diskusjonsforum, så jeg tror nok ikke at det er så mange som faktisk har møtt hverandre her.

Man får et visst inntrykk av folk når man ser hva slags meninger og holdninger de har.

Lenke til kommentar

Den skjermen er lite verdt for meg, jeg blir ikke lei meg eller overasket om de vil ha den tilbake. Jeg sitter her med en 19" widescreen skjerm jeg er fornøyd med.

 

Men for all del, får jeg skjermen så gir jeg den bare bort til svigers eller andre som trenger.

 

Netshop ble kontaktet på søndag, men har ikke hørt noe ifra dem enda. Mailen ifra dem blir kopiert inn her så fort jeg får den.

 

Link til skjermen:

Viewsonic LCD 17" VE710S Sølv/Sort 1 670,- ink. mva.

 

Denne skjermen fikk jeg. Kabinettet jeg bestilte var å et demo produkt. Så de har nok switchet på lageret.

 

og som noen andre snakket om her, så blir det jo et regnestykket ifra netshop sin side. Om de vil tjene på å få tilbake skjermen. Koster jo bare 1670kr

Endret av _tHokA_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...