Gå til innhold

Fått feilvare, kan butikken kreve tilbake varen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ville kontaktet nettbutikken og informert om situasjonen. Er ikke vits i å gjøre seg til kjeltring for 2000 kroner.

8652506[/snapback]

Så fordi butikken gjør en feil, er man en kjeltring? tullball.

 

Dette er det butikken sendte, og det går på deres kappe. Om du vil gi den tilbake eller ikke er opp til deg.

Lenke til kommentar
Jeg ville kontaktet nettbutikken og informert om situasjonen. Er ikke vits i å gjøre seg til kjeltring for 2000 kroner.

8652506[/snapback]

Så fordi butikken gjør en feil, er man en kjeltring? tullball.

 

Dette er det butikken sendte, og det går på deres kappe. Om du vil gi den tilbake eller ikke er opp til deg.

8652534[/snapback]

 

Kjeltring var kanskje et litt uheldig ord, men umoralskt er det iallefall.

 

I dette tilfellet gjelder det bare en liten verdi for nettbutikken, men hva om du hadde mottatt en gjenstand som har en betydelig høyere verdi. F.eks. en splitter ny high-end PC. Ville du tatt kontakt da?

 

Det er nok ingen som vil arrestere deg om du ikke tar kontakt, og hva som blir gjort videre er helt opp til deg.

 

Jeg vil uansett tro at hvis du tar kontakt og forteller om forholdet, så vil du trolig få en positiv tilbakemelding, og beskjed om at du kan beholde varen du har mottatt.

Lenke til kommentar

Ganske mange her visstnok som kommer til å vokse opp som kriminelle. Dere er kanskje den typen som ikke prøver å fine eieren hvis dere finner en mobiltelefon på bussen? Det er sånn verden blir ett farlig sted å være sånn rent utenom alle klimagassene. Det begynner i det små, en skjerm, det er ikke sikker de vet om det engang! Men hvis du syns det var greit, blir det kanskje greit å ta den sykklen du ser på gata, for å slippe å gå i 30 minutter hjem... vær forsiktig med hva du gjør, på en eller annen måte vil din godhet/uærlighet ta deg igjen, og du vil bli straffet/belønnet for det, en eller annen gang.

 

Det kan være vanskelig å se forskjellen på ett tap for en butikk og et tap for en privatperson, men prinsippet er det samme. Det tilhører ikke deg. Det finnes kanskje ingen lover om at de kan kreve skjermen tilbake fra deg(jeg ser kanskje, aner faktisk ikke). Men du vet så inderlig godt at det eneste riktige er at du kontakt butikken, og opplyser dem om det.

 

Det er selvsagt fristende å bare ta skjermen, men har du fortjent den? Om ikke annet så har du nok krav på finnerlønn.

 

Håper jeg i det minste har overtalt trådstarter til å gi tilbake skjermen. Dere andre som allerede har bestemt dere at dere vil ha beholdt skjermen: stakkars...

Endret av lancaster
Lenke til kommentar
Ganske mange her visstnok som kommer til å vokse opp som kriminelle. Dere er kanskje den typen som ikke prøver å fine eieren hvis dere finner en mobiltelefon på bussen? Det er sånn verden blir ett farlig sted å være sånn rent utenom alle klimagassene. Det begynner i det små, en skjerm, det er ikke sikker de vet om det engang! Men hvis du syns det var greit, blir det kanskje greit å ta den sykklen du ser på gata, for å slippe å gå i 30 minutter hjem... vær forsiktig med hva du gjør, på en eller annen måte vil din godhet/uærlighet ta deg igjen, og du vil bli straffet/belønnet for det, en eller annen gang.

 

Det kan være vanskelig å se forskjellen på ett tap for en butikk og et tap for en privatperson, men prinsippet er det samme. Det tilhører ikke deg. Det finnes kanskje ingen lover om at de kan kreve skjermen tilbake fra deg(jeg ser kanskje, aner faktisk ikke). Men du vet så inderlig godt at det eneste riktige er at du kontakt butikken, og opplyser dem om det.

 

Det er selvsagt fristende å bare ta skjermen, men har du fortjent den? Om ikke annet så har du nok krav på finnerlønn.

 

Håper jeg i det minste har overtalt trådstarter til å gi tilbake skjermen. Dere andre som allerede har bestemt dere at dere vil ha beholdt skjermen: stakkars...

8652935[/snapback]

Helt Riktig

Lenke til kommentar

Dette har vært diskutert maaaaange ganger her, og konklusjonen pleier å være den samme: Du er etter loven pliktig til å gi beskjed om feilleveringen, men du er ikke pliktig til å sende den i retur med mindre butikken ber deg om det og betaler utgiftene forbundet med det.

 

Det er dessuten det riktige å gjøre.

Lenke til kommentar
Her en dag bestilte jeg meg et kabinett på en nettbutikk til 200kr, istedenfor fikk jeg en LCD skjerm til 2000kr. Skjermen lå inni kabinett esken.

 

Kan nettbutikken kreve tilbake skjermen da?  :hmm:

8652386[/snapback]

Selvsagt kan de kreve skjermen tilbake. Hvis du forsøker å beholde skjermen til tross for at du ikke har betalt for den kan de dessuten anmelde deg for underslag, se straffeloven § 255, og du kan straffes med bøter eller FENGSEL inntil 3 år :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...