Reggy Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Finnes et hovedkort som støtter både AGP og det nye formatet PCI ekspress? Har kjøpt meg et nytt AGP skjermkort (Nvidia Club 3D, Geforce 7600 GS), men vet ikke om det trives helt hos meg. Vurderer nytt hovedkort og det må kunne støtte det nye formatet, men samtidig vil jeg gjerne bruke AGP skjermkortet enn så lenge det duger. Så slipper jeg å kjøpe et nytt skjermkort til PCIE ennå. Hvilket hovedkort et mest fremtidsrettet? Har idag socket 754, m/ AMD Athlon 64 processor 3000+, med PC 3200 (CL2.5) 512 MB DDR DIMM x 2. Kan evt noen av disse komponentene brukes hvis det finnes et hovedkort for meg? Kabinettet er et Antec Sonata som gir 380 W. Holder det? Vil man kunne bytte til sterkere strømkilde i dette kabinettet, eller må jeg ha nytt kabinett for å få sterkere strømkilde? Endret 20. mai 2007 av Reggy Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Sikkert for liten psu, + at du sikkert måtte ha trengt overgang til atx kontakten + at nye skjermkort skal ha 6 eller 8 pins psu ledning. Sånne hovedkort med pci-e og agp er som regl bare rallemikk og er meget gamle. PCI-e har tross alt vore ute på markedet ei stund. Selg alt skrotet og kjøp nytt! Lenke til kommentar
radivx Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Behold systemet du har så lenge du ønsker, og kjøp deretter alt helt nytt. Blir fort dyrt når du først skal småoppgradere litt. Hva mener du med at kortet ikke trives hos deg? (om maskinen restarter når du spiller, har du husket å gi kortet ekstern strøm?) Ny strømforsyning trenger man ikke nytt kabinett for, da disse er helt standardisert størrelse på. Vær dog oppmerksom på at det kan være upraktisk med 120mm vifte i strømforsyningen dersom man har visse typer liggende kabinett. Lenke til kommentar
totten Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 du kan bruke dette https://prisguiden.no/product.php?productId=62013 Så kan du bruke både rammen og skjermkortet, men du må kjøpe en ny cpu. En c2d vil gjøre susen Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Behold systemet du har så lenge du ønsker, og kjøp deretter alt helt nytt. Blir fort dyrt når du først skal småoppgradere litt. Hva mener du med at kortet ikke trives hos deg? (om maskinen restarter når du spiller, har du husket å gi kortet ekstern strøm?) Ny strømforsyning trenger man ikke nytt kabinett for, da disse er helt standardisert størrelse på. Vær dog oppmerksom på at det kan være upraktisk med 120mm vifte i strømforsyningen dersom man har visse typer liggende kabinett. 8652515[/snapback] Greit å vite ang kabinettet, men hva er en bra strømforsyning i dag? Ang skjermkortet så installerte jeg dette, og fikk melding om at det fikk for lite strøm og at det reduserte sin drift til det "forsvarlige". Og at jeg ikke hadde koblet til ekstern strømkilde. Fikk tips på forumet, men fant ingen ledig strømkilde til kortet. Valgte derfor å stjele strøm fra CD brenneren. Etter det forsvant feilmeldingen om at det var for lite strøm, men jeg får ikke spilt spillet som jeg kjøpte kortet for, splinter cell double agent. Det henger seg og derfor antar jeg at det må være skjermkortet. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Stjeler denne topicen litt jeg; Jeg har nettopp bestilt meg et nVidia Club3D GeForce 7600 GS 256MB AGP (samme som trådstarter) og jeg har en 400W (NorthQ) strømforsyning. Burde dette være mer en nok eller må jeg ut med mer? Ellers har jeg en Intel P4 2.8Ghz prossesor, 2x512 (PC 3200) Twinmos, 2stk. harddisker (120gb + 250gb) og et Abit V17 Hovedkort. Takker for svar. Lenke til kommentar
saivert Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Snodig at noen bestiller AGP skjermkort i dag da. Føler at det ofte er dyrere på langsikt å drive med småoppgraderinger. Spar heller litt til å kjøp alt nytt. Småoppgraderinger lønner seg aldri. Endret 20. mai 2007 av saivert Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 kanskje litt off topic da, men jeg ser at Abit V17 er nevnt...kan man klokke med det hk'et? Det lønner seg som regel aldri med småoppgraderinger nei! Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 AGP kort er også veldig dyre i forhold til PCIe. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 For et års tid siden kjøte jeg et ASRock Dual Sata. Det var riktignok 939-sokkel, men hadde både AGP, PCIe, P-ata og S-ata kontakter. Timingen var nok litt mere riktig i forhold til å kjøpe en slik løsning. Min pc fikk i alle fall halvannet til år ekstra levetid uten 'større' oppdateringer (Byttet HK og skjermkort + ny CPU rett før jul). Sjekk ut litt ASRock kort, de har endel snacky på den fronten, billige er de også. Var i alle fall da jeg kjøpte sist. Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Stjeler denne topicen litt jeg; Jeg har nettopp bestilt meg et nVidia Club3D GeForce 7600 GS 256MB AGP (samme som trådstarter) og jeg har en 400W (NorthQ) strømforsyning. Burde dette være mer en nok eller må jeg ut med mer? Ellers har jeg en Intel P4 2.8Ghz prossesor, 2x512 (PC 3200) Twinmos, 2stk. harddisker (120gb + 250gb) og et Abit V17 Hovedkort. Takker for svar. 8653679[/snapback] Det står jo at 350 watt er nok for skjermkortet. Jeg har 380 W. Skjermkortet funker men jeg får ikke til spillet jeg har kjøpt kortet for, det henger seg. Derfor har jeg tenkt at det måtte skyldes enn eller annen konflikt med skjermkortet. Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Snodig at noen bestiller AGP skjermkort i dag da. Føler at det ofte er dyrere på langsikt å drive med småoppgraderinger. Spar heller litt til å kjøp alt nytt. Småoppgraderinger lønner seg aldri. 8659088[/snapback] Nei det kan du si. Jeg ville bare spille splinter Cell Double agent da jeg fant ut at min maskin var umoderne. Tenkte derfor at jeg kjøpte et AGP skjermkort for noen kr og så holdt det kanskje et år til.. Utviklingen er for "tai" til henge helt med for min del. Jeg er ikke helt trygg på bygge alt selv heller, og hvertfall ikke det med bios kan jeg. Så jeg må nok via verksted når jeg bytter hovedkort.... Endret 21. mai 2007 av Reggy Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Jeg bygde min første PC når jeg var 15år, er ikke verre enn å lese ett par guider her på HW. Bios trenger du heller ikke vite om med mindre du skal overklokke, det eneste du trenger å gjøre er å stille klokka og datoen. Bygge PC = puslespill for 5 åringer. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Jeg er ikke helt trygg på bygge alt selv heller, og hvertfall ikke det med bios kan jeg. Så jeg må nok via verksted når jeg bytter hovedkort.... 8661534[/snapback] Hvis du har byttet skjermkort, så har du egentlig skjønt hovedpoenget med å bygge selv. Det er selvsagt endel mere å tenke på hvis du skal bygge en komplett sak, men ta en ting av gangen så går det greit. Husk bare å skriv ut manualen for HK før du begynner, det gjorde ikke jeg og det skapte litt unødig hodebry da ting ikke funka ved oppstart første gang Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Jeg bygde min første PC når jeg var 15år, er ikke verre enn å lese ett par guider her på HW. Bios trenger du heller ikke vite om med mindre du skal overklokke, det eneste du trenger å gjøre er å stille klokka og datoen. Bygge PC = puslespill for 5 åringer. 8661916[/snapback] Ja kanskjer en skulle prøve seg en gang da. Men hvilket valg av HK vil være mest tidløst.....forhåpentligvis ha en fremtid noen år.... Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Ja kanskjer en skulle prøve seg en gang da. Men hvilket valg av HK vil være mest tidløst.....forhåpentligvis ha en fremtid noen år.... 8664641[/snapback] Du kan ikke bruke 'tidløst' og 'hovedkort' i samme setning Det sikreste kortet er å kjøpe den nyeste sokkelen som er sluppet på markedet av en av de to store CPU produsentene Intel eller AMD. En sokkel varer gjerne et par år, men det er aldri noen garanti for at det ikke dukker opp noe nytt. Et HK med f.eks AGP og PCIe bruker dagens teknologi med mulighet for gårsdagens, men aldri mulighet for morgendagens. Akkurat hvilken sokkel som er fornuftig for deg skal ikke jeg legge meg opp i. Lever med min 'gamle' 939sokkel som enda slår bra fra seg. Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Ja kanskjer en skulle prøve seg en gang da. Men hvilket valg av HK vil være mest tidløst.....forhåpentligvis ha en fremtid noen år.... 8664641[/snapback] Du kan ikke bruke 'tidløst' og 'hovedkort' i samme setning Akkurat hvilken sokkel som er fornuftig for deg skal ikke jeg legge meg opp i. Lever med min 'gamle' 939sokkel som enda slår bra fra seg. 8667768[/snapback] Skjønner dårlig ordbruk. Kanskje jeg skal gå for et HK som støtter PCI og AGP da... Det finnes kanskje noen i socket 939, jfr. som kanskje det som står som tilbehør her? http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=70441 Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Jeg ville nok droppet 939 sokkelen hvis du skal kjøpe nytt HK nå. Jeg maksa vel nærmest ut den sokkelen ifjor da jeg kjøpte AMD 64 X2 4600+. Da var allerede AM2 sokkelen til AMD godt innkjørt. Hvilke sokler som er aktuelle per idag har jeg som sagt ikke helt kontroll på, men 939 er i alle fall å kjøpe seg en 'veteranbil'. CPU og minne er både dårligere og ikke minst dyrere enn komponenter til nyere sokler. (Edit: med mindre du allerede sitter på en 939 sokkel, da kan du bruke alt det gamle du har, men bytte til nytt PCIe skjermkort som du evt kan ta med deg videre til neste plattform.) Er det begrensninger mht til økonomi så anbefaler jeg deg å kikke litt på bruktmarkedet, gjerne HW.no sitt. Tidvis endel røverkjøp der, spesielt fra de som bytter til nye plattformer og sitter igjen med utstyr som de ikke får brukt, men som passer til den du sitter på. Jeg har kjøpt de siste to skjermkortene mine der og fått mye ytelse for en bra pris. Endret 22. mai 2007 av Mozze Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Supert! Takk for tipset:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå