Gå til innhold

Ta bil lappen i polen, fortsatt lov og enkelt ?

dTd

Anbefalte innlegg

Hei!

her en dag jeg var å klippet meg så nevnte frisøren min at han viste om mange som hadde reist nedover til polen og tatt lappen der nede... men dette var i fjord(2006) og han var ikke 100% sikker på om det fortsatt er mulig... han sa også at eneste man måtte gjøre var å fornye lappen når man kom til Norge, men det var bare å sende den inn og du fikk ny i posten...

stemmer dette?? og er det mulig?

Jeg kan også si at jeg har polsk statsborgerskap og kan snakke polsk så å si flytendene, men hva om jeg har lyst å få med meg noen kamerater som ikke har disse fordelene? noen forskjeller mellom de og meg unntatt det praktiske med språk ol, jeg mener, må de for eksempel gjøre noe ekstra i Norge igjen siden de ikke har polsk statsborgerskap?

Edit:

takker for svar på forhånd ;)

Endret av ClaW64
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt om det og vurdert det siden jeg har kjørt rundt uten førerkort de siste 2 åra. Er ikke 100% sikker jeg eller, men etter det oppslaget som var i VG i fjor sto det at de skulle lage regler mot dette. Problemet var bare at det var vanskelig for norsk regjering og forandre polske regler. Håper de ikke har fått gjort noen ting!

Råkjørere og whatever som har mista lappen kan dra til polen og ta lappen igjen. Husker ikke hva som var smutthullet i regelverket, men det kan hvertfall ikke beslagleggs igjen sånn helt uten videre. var noe EØS greier og styr...

Tror du kan kjøre på det førerkortet uten og sende inn eller gjøre noen som helst ting når du kommer til norge.

Lenke til kommentar
Råkjørere og whatever som har mista lappen kan dra til polen og ta lappen igjen. Husker ikke hva som var smutthullet i regelverket, men det kan hvertfall ikke beslagleggs igjen sånn helt uten videre. var noe EØS greier og styr...

8652111[/snapback]

Dette er feil. De som mister lappen i Norge mister retten til å føre bil i Norge. Dermed hjelper det ikke med utenlandsk førerkort som brukes i Norge.

Lenke til kommentar

men jeg er fortsatt 17, blir 18 i oktober så jeg har ikke mistet førerkortet... jeg vil ta det der nede fordi det er en del billigere... vil det gå fint om jeg gjør det der nede ?

hva skal jeg gjøre med det når jeg kommer til Norge igjen? bare sende inn slik som frisøren sa? :p

Lenke til kommentar

Om man tar lappen utenlands,må en vel ha egen oppkjøring i det landet man er statsborger i for og kunne kjøre der?

Hørt et el annet om dette,men husker ikke helt hva.

En norsk statsborger har vel ikke lov å kjøre utenlandsk registrert bil i norge,så er kanskje en sammenheng?

Lenke til kommentar

jeg og en gjeng andre studerte et år i england. da var regelen at vis du var over ca et halvt år sammenhengende i utlandet kunne du ta oppkjøring og få gyldig sertifikat når du var gammel nok i det landet du tok den i.

når du da kom tilbake til norge måtte du levere førerkortet og et søknadsskjema som de har der du søker så behandler de søknaden din og så er det vist ikke noe stress å få det. er bare formalitet så vidt jeg har forstått.

var og noen som ikke bestod førerprøven i england de måtte da dokumentere opplæringen de hadde hatt og så fikk de tilbakemelding om hvor mye som de godkjent i forhold til alt de måtte ta i norge. var en som fikk beskjed om å ta langkjøring og glattkjøring så kunne han kjøreopp.

Lenke til kommentar
ok, så dere mener da at jeg som da ikke har mistet lappen før, men skal ta den for første gang kan bare kjøre ned til polen, ta lappen og kjøre på det her i Norge da?

8664982[/snapback]

hø?

vi mener vel at loven sier du må oppholde deg i landet i ca 183 dager for at du skal kunne ta oppkjøring i et annet land en norge.

noe annet er omgåing av lovverket. du må ikke glemme at vis du stikekr ned til polen og gjør dette så kan staten/biltilsynet forlange bevis på at du har bodd der over et halvt år(183 dager ca) før de godkjenner lappen

Lenke til kommentar
ok, men hva om jeg har bodd i polen i over 6 år før da? gjelder dette eller må det være ca 183 dager der og da?

8683723[/snapback]

sånn jeg har forstått det så vis du har vært der i 6 år og flyttet hjem igjen. uten intensjon om å flytte tilbake så må du det. men vis du bare er i norge på ferie da eller ret og slet vært der samenhengende i over et halvt år i det siste så skal det gå greit.

det skal nå sies at jeg ikke har lest reglene men lest det andre har postet om reglene og det jeg har fått vite ved å snakke med biltilsynet og andre mennesker som har brukt denne regelen til å ta lappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...