Gå til innhold

Informatikk NTNU - Jobbmyter og realitet?


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg fullfører snart mitt første år som Informatikkstudent (Bachelor) ved NTNU. Synes studiet er veldig morro og trives veldig godt, men enda virker det bare som vi lærer mye svada og ikke mye relevant for ett jobbmarked.

 

Det sies at norge skriker etter IT-hoder, og de fleste folk på gata har oppfatningen om at IT-kompetanse er ekvivalent med sikret jobbfremtid. Men i tillegg til dette kommer jo mytene og dårlig lønn, lange dager, at etter 30 er man utdatert hvis man allerede ikke er utbrent.

 

Så kommer da tusenkroners spørsmålet. Hvilke sjanser har en med over snittet gode karakterer md Bachelorgrad i informatikk fra NTNU i Norges IT-jobbmarked? Hva vil hovedvenkten av jobbene gå ut på? Systemutvikling til man blir pensjonert? Er jobbmulighetene så gode som mannen i gata sier, eller er mytene om at all arbeidskraft stjeles av indiske codemonkeys sanne?

 

Håper det er noen kloke hoder her som kunne hjulpet meg med disse spørsmålene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 400 utlyste stillinger kun fra Oslo. Så virker som det er et godt arbeidsmarked. Selv med outsourcing trenger de å bemanne stillinger for testing, koordinering, telekom, prosjektledelse, drifting o.l. Derimot tror jeg neppe at alle foretak vil benytte seg av outsourcing, ettersom man skal ha en del ressurser for å flytte all virksomhet til et annet land.

 

Om man skal drive med systemutvikling hele livet er vel opp til deg, og dine karrierevalg. Det er mange stillinger som må etterfylles innen ledelse, drift og annet. Dårlig betalt er det ikke, men det er ikke særskilt godt betalt heller i starten i forhold til en eletriker/heismontør og annet. Begynner lønn er alt i fra 200.000-400.000, men man stiger jo raskt.

Endret av skromt
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du får "400 utlyste stillinger kun fra Oslo" skromt. I IT/Telekommunikasjon/Internett kategorien hos finn er det hele 651 annonser og nesten 1400 stillinger.

 

Du er vel nesten sikret jobb etter studier hvis du søker på en support jobb, men skal du ha noe annet så blir det fort relevant erfaring de søker etter. Men noen eller mange søker junior utviklere feks.

 

Bedre lønn kommer etterhvert, men en må nok regne med å starte i underkant av 300.000 når en er ferdig utdannet, men det er andre steder som har langt bedre lønner også. Det er litt forskjellig hva firmaer betaler nyutdannede i lønn.

 

Du har gode sjanser med over snittet karakterer, men det kommer også an på hvilken jobb du er interessert i. Det er ikke alle som bryr seg like mye om karakterer, men det er også mange som gjør det.

 

Kan vel legge til at jobbmulighetene er svært gode nå, men i de aller fleste annonser står det en minimumsutdanning på 3-årig høyskole/universitets utdanning.

Endret av icebyte
Lenke til kommentar

det var et bold figure som jeg tok utifra hodet, jeg orket ikke å lete det opp. Uansett er det nok sikkert bare en brøkdel av de stillingene som han er aktuell for. Her er spesialisering, sertifisering, alder og erfaring stikkord. Det er de færreste som krever karakterer på intervju, og det er fint mulig å jobbe seg opp erfaring i andre stillinger, da vektlegger de erfaring over karakterer. Så mulighetene er der

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...