Gå til innhold

Skjermkort med ekte HDMI 1.3?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som vet om skjermkort på trappene med HDMI 1.3? Og da selvsagt med egen lydbehandling, ikke SPDIF passthrough, som ville fjerne hele vitsen med 1.3, nemlig å kunne kjøre HD-lydformater digitalt ut.

Linker til info om 1.3-skjermkort mottas med takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, desverre kan jeg ikke komme med noen tips. Men jeg ble nysgjerrig over en ting du nevner.

Du sier at SPDIF passthrough ikke er noe poeng fordi du vil kjøre HD Lydformatet digitalt ut. Er det noe grunn til at du ikke skulle få det med Passthrough? Jeg har alltid foretrukket at dekoding av lyden foregikk i forsterker og ikke i PCen. Som regel har man bedre komponenter/chiper for det i en dedikert boks. Men ut fra hva du skriver så sier du at rå digital lyd via SPDIF ikke støtter HD lydformatet? Men er ikke det opp til forsterkeren?

Hadde likt en litt informasjon om dette om du har.

AKIRA

Lenke til kommentar

SPDIF har ikke høy nok båndbredde til å støtte de nye HD lydformatene (Dolby Digital Plus/Dolby TrueHD eller DTS HD). De kan kun overføres digitalt til forsterker via multikanal PCM eller HDMI 1.3. HDMI 1.2 har støtte for multikanals PCM, men det ville jo kreve et lydkort med HDMI eller lydoverføring direkte fra hovedkortet til skjermkortet. Har man SPDIF fra lydkort til skjermkort hjelper det ikke om skjermkortet har HDMI ut, det eneste man oppnår med det er at man kan kjøre SPDIF ut og bilde i samme kabel.

Teoretisk burde det vel være mulig å kjøre multikanal PCM ved å bruke flere lydkort sånn at man kan kjøre 2 kanaler i hvert lydkort, siden SPDIF støtter 2-kanals PCM. Men det fins neppe software som støtter det. Det gjelder så vidt jeg vet HDMI 1.3 også, men det kommer nok rimelig fort når hardwaren er på plass.

Så foreløpig må vi som bruker PC til å spille HD nøye oss med å enten kjøre multikanal analogt fra PC eller la PowerDVD (eller evt. annen HD-DVD/Blu-ray-software) nedkonvertere til "vanlig" Dolby Digital eller DTS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...