Gå til innhold

HDMI Problemer på en JVC LT-37M70B

Anbefalte innlegg

Hei

Var litt usikker på hvor jeg skulle poste denne hen, men kom til at det var et tv-relatert problem, så derfor spør jeg her. Jeg har akkurat installert linux på PS3, og når den kjører i en oppløsning på 1280x720 så blir bilde på tv'n som vist nedenfor.

Dette gjelder også ved kjøring av PC via DVI-HDMI tilkobling. Når jeg derimot kjører pc'n via vga inngangen så er ikke problemet der, og jeg får fylt hele skjermen. Da kjører jeg med en oppløsning på 1360x768, men det ser ikke ut til at tv'n min støtter denne modusen igjennom HDMI kontakten. Noen som har tips om hva jeg kan gjøre, eller har vært borti liknende problem?

tvproblemgf4.jpg

Endret av LuciferNykirke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette ser ut som 1:1 pikselmapping rett og slett.

Skru av dette når du spiller ps3, men jeg vil ikke anbefale å gjøre dette ved pc-tilkobling. Rett og slett fordi bildet ditt vil bli uskarpt av å gjøre det :).

Jeg vet ikke hvordan, men skru av 1:1 pikselmapping (eller skru PÅ overscan om du finner en slik innstilling).

Lenke til kommentar

Bilde blir heller ikke akkurat skarpt når jeg bruker denne modusen. Teksten flyter ut litt og ser ikke bra ut.. Fant noe interessant i manulen jeg kan sjekke ut dog.

Og dessuten, bildet blir jo helt bra når jeg kjører standard ps3-oppsett, altså i spill og i menyene!

Endret av LuciferNykirke
Lenke til kommentar

Nå har jeg vært i kontakt med JVC om problemet, og de påstår at det er PS3/PC'ns feil og at man bør bruke Komponent. Jeg legger inn hele samtalen under om noen er interessert og vil komme med tilbakemeldinger!

SPØRSMÅL 1:

Dette skrev jeg på webben og det har jeg ikke liggende.

SVAR 1:

Hei,

HDMI kontaktene til din LCD-TV er beregnet for tilkoble video kilder som

har HDMI kontakter og ikke PC/PS3.

Dette finner du i bruksanvisningen.

Hvis du skal tilkoble en PC så må du du bruke VGA inngangen på TVen. Som du

også finner i bruksanvisningen.

Hvis du skal tilkoble en PC med HDMI så kan vi ikke garantere deg at dette

vil fungere.

Dette kommer ann på skjermkortet og hvilke drivere du bruker. Jeg har ingen

fasit svar på dette.

Den ene HDMI kontakten støtter også DVI.

Tips. Når du skal bruke PS3 så kan du prøve å bruke komponent tilkoblingen.

SPØRSMÅL 2:

Når jeg kobler til Ps3 og bare spiller/er i menyene, så er jo bildet helt fyllt ut

I alle kanter, og jeg har sjekket oppløsningen opp mot en dataskjerm og oppløsningen da er også 1280x720, og den blir fylt

Ut i kanten både på dataskjermen og på TV'n. Så fort jeg starter opp linux så "snevrer" bilde seg inn.

Og jeg har undersøkt litt på diverse forum og mange mener dette kan ha med at det er 1:1 pixelmapping i tv'n. Er det noen

Mulighet for å skru av dette? Og et siste spørsmål, støtter tv'n 1360x768 via HDMI (den støtter det via VGA)

SVAR:

Denne TVen har desverre ikke 1:1 pixelmapping.

Det kan være at du kjører Linux som er årsaken at du ikke får riktig bilde.

Vi kan ikke garanti at du vil få 1360x768 via HDMI.

SPØRSMÅL 3:

At tv'n ikke støtter 1360x768 via HDMI, det kan jeg leve med.

Men at tv'n ikke klarer å viste 720p (1280x720-60Hz) riktig, uansett kilde, det synes jeg er dårlig.

Når jeg spiller på playstation så er jeg helt overbevist om at oppløsningen på denne er 1280x720 i 720p,

Jeg bruker også en Linux distro som er spesifisert for Ps3, og under oppstart så kan jeg velge ulike

Bildemoduser. Der har jeg valget mellom 480i, 720p og 1080i, som for så vidt er gode alternativer,

Da alle bør funke på min TV, og for all del, det gjør de jo også. Men jeg mister jo 10% av bilde

På hver eneste kant. Er det meninga det skal være sånn, og hvordan skal tv'n støtte de nye

HTPC'ne, med HDMI utgang direkte fra skjermkort, når de ikke klarer å vise bilde over hele skjermen?

Dere har ikke muligheter for en slags firmware oppgradering eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Jeg kjører på igjen jeg.. Etter litt mer forskning på temaet virker det som om reell oppløsning er på 1164x684 (?) når jeg kikket på oppløsningsboksen i GNOME. Dette forklarer jo biffen, men da er spørsmålet. Hva gjør jeg for å få endret denne?

Kjørte også i 1080i uten suksess, og da var oppløsningen på 1760x946 (?). Dette forklarer jo problemet der også!

Lenke til kommentar

Hehehe. Der har du problemet ditt ja. Et pcsignal må settes perfekt. Du trenger en applikasjon som kan force en oppløsning. I windows er powerstrip et bra prog, men ikke i linux.

Foreslår at du oppretter en tråd i linuxforumet vårt jeg :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...