Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette sparklan ruter i bridge modus

Anbefalte innlegg

Hei

Har følgende oppsett : Speedtouch 510 rutermodem ==> sparklan ruter ==> linksys wap 54 g AP ==> linksys wap 54 g AP.

De siste to er bare for å øke lengden på nettverket (har det mellom to hus). Har internett hos Telenor, Speedtouchen har Gateway : 10.0.0.138 og sparklanen 192.168.0.1

Sparklanen er forresten en WX-6615M (WX-6615 brukerveiledning)

Trur nå at jeg kjører DHCP både på speedtouchen og sparklanen, sparklanen får ip : 10.0.0.1, pcene får ip : 192168.0.XX

Stemmer dette ?

Begge linksysene er satt opp til dynamic IP.

Hva vil skje om jeg skrur av ruterfunksjonen på sparklanen, vil da alle maskinene få IP 10.0.0.XX ? Vil jeg fremdeles kunne nå sparklanen på 192.168.0.1 ?

Noen som vet hvordan dette gjøres, ved å slå av DHCP serveren?

Blir veldig gla for tips, har prøvd å feilet lenge :whistle:

Alt er forresten i orden. Kommer fint inn på nett, gjør dette for å forenkle natting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
for og ta vekk routinga i sparklan(ræv router foresten)

så slå av dhcp i den, og flytt den fra wan port til en lan port. så funker alt så fint.

da får alle 10.0.0.XXX ip'er fra adsl modemt

8651273[/snapback]

Hei, takk for svar.

Er helt enig at det er en ræv router. Syns egentlig ikke at ræv er sterkt nok ord.. Den er skammelig dårlig, men det er nå den som ble prakka på meg når jeg desverre gjekk inn for hjemmepc.

Mener du å flytte ledningen fra speedtouchmodemet fra WAN ingangen på sparklanen til en av LAN utgangene på den? Høres jo like enkelt ut som det er genialt.. :w00t: hehe.

Men hva vil da skje om jeg vil gå inn på sparklan ruteren? Kan jeg fremdeles åpne 192.168.0.1 ?

Lenke til kommentar

for og få kontakt med den da, så må du bare sette fast ip til:

ip 192.168.0.2

mask: 255.255.255.0

gateway og sånt bør du ikke skrive noe på, heller ikke noe på dns

da funker det og gå på 192.168.0.1

hvis noen åpner porter i den vil det ikke ha noe og si.

og sparklan router vil bli til en ap isteden for en router.

Lenke til kommentar
Men hva vil da skje om jeg vil gå inn på sparklan ruteren? Kan jeg fremdeles åpne 192.168.0.1 ?

Dersom du setter statisk IP på PC'en din i samme subnett (192.168.0.x) vil du nå den ja, eventuelt kan du bytte ip til f.eks 10.0.0.137. Ikke glem å disable DHCP server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...