Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppussing av bad. Hva må gjøres

Anbefalte innlegg

Skal pusse opp vårt minste bad.

Hva må gjøres før vi kan legge fliser på gulv og vegg.

Per i dag er det belegg på gulv og noe tapet "greier" på vegg, men ingen fukt/skader.

Må vi ha bort belegg og tapet,eller kan vi bare legge opå/utenpå det eksisterende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal det dusjes der? Eller er det bare toalett og vask?

Skal du ha varmekabler? Da må man til med litt støping.

Hvor mye er budsjettet på?

Endel faktorer som må fram først.

Er endel som bare legger fliser oppå belegget da dette fungerer nesten som en membran men ville ikke anbefalt dette, jobber med fuktskader til daglig så kan endel om dette.

Vil først vite litt mer om badet ditt før jeg gir noen mer spesifikke råd.

Lenke til kommentar
Skal det dusjes der? Eller er det bare toalett og vask?

Skal du ha varmekabler? Da må man til med litt støping.

Hvor mye er budsjettet på?

Endel faktorer som må fram først.

Er endel som bare legger fliser oppå belegget da dette fungerer nesten som en membran men ville ikke anbefalt dette, jobber med fuktskader til daglig så kan endel om dette.

Vil først vite litt mer om badet ditt før jeg gir noen mer spesifikke  råd.

8650956[/snapback]

Badet skal inneholde dusjkabinett,do og servant,altså ingen direkte kontakt med vann under normale omstendigheter. Varme kabler hadde vi tenkt å droppe da det komer en del varme fra rommet under.

Har ikke lagt opp noe budsjett, men vil selfølgelig ha det billig,men det å få det sånn noenlunde ordentlig er viktigst

Lenke til kommentar

Dette har jeg nettopp gjort

Vet ikke hva veggene dine består av men du må rive av tapeten inn til platene/fast underlag så må du smøre inn flatene med primer så ikke limet trekker inn i veggen og flisene løsner.

Membran ville jeg hatt på , det skal være ca 1 meter rundt alle våtsoner

Da blir det vanntett bak flisene, finnes også vantette plater man kan montere opp før flisene

Skal se om jeg finner noen bilder av oppussingen

Er det betong eller plater under belegget?

Hva med veggen?

Det vil ikke komme mye varme opp gjennom flisene

Men skal du ha varmekabler på strøm må du støpe 1-2 lag "sement"

Og eletriker må legge den så den blir godkjent.

Husk at gulvet helst skal helle litt mot sluken så det vann som skulle komme på gulvet skal renne dit. Ikke mye bare noen grader.

Endret av War
Lenke til kommentar

Takk for gode tips. Har et Moelven-hus fra ca 1985, så om jeg ikke tar veldig feil er det plater i gulv og vegger. Men de er av et hardt materiale, bilder osv henger som støpt. Men når det er treverk er kanskje saken vanskeligere?

Lenke til kommentar
1 av veggene mine er sponplate, henger som støpt.

Gulvet er det kritiske, svaier gulvet når du trår på det vil flisene sprekke/løsne.

Prøv å hopp og se om det gir etter.

8704748[/snapback]

Har provd å hoppe litt og sånn,men kan ikke si jeg leger merke til noe svikt, men tar høde for at det er noe svikt. Finnes det fliser som er litt mer solide?

Lenke til kommentar
1 av veggene mine er sponplate, henger som støpt.

Gulvet er det kritiske, svaier gulvet når du trår på det vil flisene sprekke/løsne.

Prøv å hopp og se om det gir etter.

8704748[/snapback]

Har provd å hoppe litt og sånn,men kan ikke si jeg leger merke til noe svikt, men tar høde for at det er noe svikt. Finnes det fliser som er litt mer solide?

8725267[/snapback]

Veggfliser kan du lime på betong/mur eller gipsplate. Ikke på sponplate. Så hvis det er en sponplatevegg, må du skru på gipsplater og smøre dem inn med primer. Sakl du dusje rett på flisene, må du smøre gummimasse. men du nevnte dusjkabinett. Da antar jeg det er med vegger hele veien rundt, ikke bare dusjvegger slik at det dusjes rett på fliseveggene. Husk at flisfugene ikke er vanntette. Det må veggen under være.

Og ja, det fins mer solide fliser. Det kalles golvfliser... Du må ha stabilt golv med membran. Hvis du ikke skal dusje rett på golvet (dvs ha dusjkabinett med bunn), holder det å lime flisene rett på det gamle vinylbelegget, om golvet ellers er stabilt. Hvis ikke, kjør i mange skruer slik at det sitter godt fast på bjelkene (håper de er solide, slik at det ikke knirker eller svaier..). Skru på gipsplater tilslutt og smør dem inn med gummimasse. Husk tape i alle hjørner + bruke alltid silikon som fugemasse i overgang golv-vegg + i hjørner.

Endret av perjohan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...