Gå til innhold

hva er best? Optisk digital eller 5,1 analog?


Anbefalte innlegg

Hei.

Driver å gjør om litt på hjemmekino anlegget her.

Har en pc som er koblet til tv'n og en prosjektor.

Men lurer på hva jeg bør bruke av optisk digital eller 5.1 analog lyd?

Denne brukes for det meste til å spille av filmer fra disk, for det meste stereo, men vil også bli brukt litt til dvd og noe spilling.

Har innebygd lydkort i pc'n (en shuttle pc, med optisk utgang i front, og 5.1 lydkort bak)

Har før brukt en soundblaster live kort i denne, og kjørt coax digital lyd.

Dette funket greit nok på stereo, men surround var værre, i spill f.eks så fikk jeg ikke surround, enda jeg aktiverte det i spillet.

 

Så nå tenkte jeg på å prøve det innebygde kortet.

Det er et realtek kort, noe mer info har jeg ikke i farta, men kan skaffe fort om det trengs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå prøvd 5.1 analog lyd, det funker fint i stereo, men virker ikke som om reciver'n min vil gi lyd på dem siste 4 kanalene.

Har kjørt en lyd test ifra pc'n, da låter det i front som det skal, men ingen andre plasser.

 

Info fra pc'n:

Audio Driver Version: 5.10.0.5530

DirectX Version: DirectX 9.0c

Audio controller: VIA(3509)

AC97 Codec: ALC650

 

*EDIT*

Har nå koblet litt utenom sånn som det skal være.. å kommet fram til at pc'n sender ut lyd på alle kanaler som den skal, men virker som om forsterker'n insisterer på å bruke sin innebygde decoder.

 

*enda en edit*

Prblemet er løst, det viste seg at jeg måtte stille inn hvordan reciveren skulle ta imot signalet, å denne MÅTTE stå på analog 5.1 channel, om jeg satte den til analog, fikk jeg stereo, satte jeg den på full auto fikk jeg også bare stereo.

Kenwood Reciver btw..

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...