Gå til innhold

Nytt og bra videokamera


Anbefalte innlegg

Hei

 

Min far har tenkt til å kjøpe nytt videokamera.

Fordi han ikke har noe særlig peiling på teknologi

i det hele tatt ba ham meg å se litt etter potensielle

kjøpsobjekter

 

Tidligere hadde han et Canon Hi8 kamera fra 1996,

som da kostet 16000 (!), og som hadde omtrent disse

spesifikasjonene:

 

20x optisk, 40x digital zoom og bildestabilisator

 

Dette kameraet varte i 11 år, men hadde sine problemer,

problemer min far ønsker ikke skal eksistere på det nye:

 

Dårlig under dårlig lys.

Når det blåste kom det en "hvesing" på opptaket

 

 

 

Altså, dette er "minimumskrav" min far stiller:

 

Minimum 20x optisk zoom

Bildestabilisator

Minimum 3 mpx stillbilder

MÅ kunne filme under dårlig lys, f.eks med stearin lys.

 

Dessuten vil han jo at det skal bli så god fargegjengivelse,

så godt bilde og lyd som mulig.

 

 

Faren min har ikke satt noe maksimumspris, han bare sier at

det skal være et kvalitetskamera. Han sa også at han ville ha

et kamera som tåler "litt" og har god optikk.

 

 

 

Håper noen finner det min far søker.

 

MvH Mks1001

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med Panasonic NV GS500 til 7-8 lapper? Dette har dog bare 12x optisk zoom, men har 4 mp stilbilder og skal være ganske bra under dårlige lysforhold.

 

Den vesingen som kommer i vind er på grunn av at mikrofonen ikke er god nok vindbeskyttet. Jeg ville ha kjøpt Røde VideoMic og Røde Dead Cat vindhette (1 600,- til sammen) siden mikrofonen på GS500 ikke er god i det hele tatt.

 

Tilbake til zoom igjen: Hva skal han med så mye zoom? En tommelfinger regel er at man skal prøve å aldri bruke zoom, men heller flytte seg nærmere objektet som skal filmes. Derfor er det egentlig bare naturfotografer som trenger så mye som 20x (og oppover) zoom.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for tilbakemelding!

 

Faren min er ikke er akkurat nå, så jeg får ikke vist

ham forslagene deres, men fra mitt ståsted så de

ut som gode kameraer.

 

Angående zooming: Jeg tror det er flere grunner

til at faren min vil ha så mye i zoom:

 

1. Når man ser på forestillinger (skole-) må man

som regel sitte et godt stykke unna som forelder.

2. Siden vi bor nær sjøen er det mye som min

far liker å "fange".

 

Dessuten kom jeg på at han sa "Det kan gjerne stå

at det passer for naturfotografer, da tåler de mye

og har god optikk".

 

Til 2Olav: Vet ikke om han ønsker å betale så mye,

men vi får se :)

Lenke til kommentar

Til 2Olav: Vet ikke om han ønsker å betale så mye,

men vi får se  :)

8652302[/snapback]

 

Da er mitt forslag også Panasonic NV-GS 500. Dette var best i test grunnet blant annet optikken og at det har 3CCD-brikker. Dette finner du ellers bare i dyrere kameraer. Ang. zoom, kan du kjøpe en 2x telekonverter som kan skrues på ved behov. Du får da 24x optisk zoom. Bør da også ha stativ. Ingen kameraer er vel bra i dårlig lys, så kanskje en videolampe og vidvinkelkonverter til innendørs filming?

Alt tilbehøret kan jo kjøpes etter hvert.

Disse har 3CCD: Panasonic NV-GS 230 (ca 4000,-) NV-GS 320 (ca 5500,-) og NV-GS 500. :)

Lenke til kommentar
Altså, dette er "minimumskrav" min far stiller:

 

Minimum 20x optisk zoom

(...)

Han sa også at han ville ha et kamera som tåler "litt" og har god optikk.

Her har du faktisk en slags selvmotsigelse. Han vil ha mest mulig zoom, men også god optikk. Jo mer zoom du dytter inn i et lite objektiv, jo dårligere ytelse får du. Det er derfor de færreste kamera i prisklassen over 5-6000 kroner stort sett "bare" har 10-14x zoom.

 

Og planlegger han å holde kameraet stødig nok på 20x zoom til at det ikke bare er slitsomt å se på? I såfall må han skaffe seg et stativ i tillegg.

 

Nei, dropp minimumskravet om 20x zoom. Det er et "dårlig" krav som går for mye på kompromiss på kvalitet. GS500 som er nevnt her, er vel faktisk det beste valget for din far tror jeg. Regnet som det beste videokameraet under 15.000 kroner, selv om det bare koster en 8000 kroner.

 

Pluss-sider:

 

*3CCD

*Optisk bildestabilisator

*Leica-lisensiert optikk -> meget skarp

*God lysfølsomhet

*Ekstremt driftsikkert.

 

Minus-sider:

 

*Litt stort

*Og for din far... "kun" 14x zoom.

 

Lillebroren, GS320, kan også være verdt å se på om prisen er litt for høy, eller at GS500 blir litt for stort. Har de samme pluss-sidene som GS500, men i noe mindre grad.

 

Ellers er det ingen kamera som yter kjempebra i stearinlys, uten at man bruker nightshot-modus, som stort sett bare blir "jalla"-bilder.

Lenke til kommentar

Selv la jeg 10.000 blanke på bordet å kjøpte meg et Sony HDR-HC7E Har ikke angret ett sekund. Har dere allerede flatskjerm med hdmi og 1080i/p så er dette virkelig et flott kamera. Knivskarpe bilder. Kan filme i stearinlys, fyrverkeri, strand, snø osv. Masser av inst som lett styres fra LCD skjerm på kamera. Tar også bilder i 6.1 mp oppløsning. Som sagt er jeg kjempefornøyd, derfor anbefaler jeg dette om man har råd. BTW. Tape er også et kjekt format å lagre film på. Er filmen full så bytter man lett en kasset og man slipper full eller krasja harddisk på pc om uhellet skulle være ute.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Som jeg har sagt tidligere er ikke min far her for øyeblikket.

Han er nemlig på reise med jobben...

 

Når han kommer hjem skal jeg vise ham de nye forslagene.

 

 

Angående det sist nevnte kameraet her, er det 1080i eller 1080p?

Det er jo som kjent ganske vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar
Takk for svar!

 

Som jeg har sagt tidligere er ikke min far her for øyeblikket.

Han er nemlig på reise med jobben...

 

Når han kommer hjem skal jeg vise ham de nye forslagene.

 

 

Angående det sist nevnte kameraet her, er det 1080i eller 1080p?

Det er jo som kjent ganske vesentlig forskjell.

8662808[/snapback]

 

 

Det er 1080i men den forsjellen du snakker om på i og p er det ikke mange som ser.

Selv har jeg en Sony i tv, min kompis har en nyere modell av min med\n da med p.

Vi har begge playstation 3 med den nye 007 filmen. Ingen av oss ser forskjell. Begge tv'ne kostet mellom 20 og 30 tusen. Har også lest på nettsider hvor folk sier at det ikke er synelig forskjell på dette. Stort sett så er dette kun målbart med instrumenter. Unasett, mitt nevnte kamera gir knivskarpe bilder. :thumbup:

Lenke til kommentar
Takk for svar!

 

Som jeg har sagt tidligere er ikke min far her for øyeblikket.

Han er nemlig på reise med jobben...

 

Når han kommer hjem skal jeg vise ham de nye forslagene.

 

 

Angående det sist nevnte kameraet her, er det 1080i eller 1080p?

Det er jo som kjent ganske vesentlig forskjell.

8662808[/snapback]

Det er 1080i men den forsjellen du snakker om på i og p er det ikke mange som ser.

Selv har jeg en Sony i tv, min kompis har en nyere modell av min med\n da med p.

Vi har begge playstation 3 med den nye 007 filmen. Ingen av oss ser forskjell. Begge tv'ne kostet mellom 20 og 30 tusen. Har også lest på nettsider hvor folk sier at det ikke er synelig forskjell på dette. Stort sett så er dette kun målbart med instrumenter. Unasett, mitt nevnte kamera gir knivskarpe bilder. :thumbup:

8672784[/snapback]

Nå er det uansett ingen forbrukermodeller som skyter 1080p, båndbredden det krever er milevis unna hva man kan få til under normale priser. Har du derimot ekte 1080p film vist på en skjerm som takler 1080p vil du se forskjell, skalerer man derimot opp en dvd så gir fremdeles vanlige billedrørstver med SD oppløsning best bilde i de aller fleste tilfeller. Tv og dvd ser fremdeles bedre ut på min 28" widescreen tv enn familiens 37" tv til nær 30 lapper.. :p

 

Og man nevnte optikk oppi her, verdt å nevne at kravet til optikk når man skyter hd er helt annet enn sd som og vil dra opp prisen. Selvfølgelig vil ett hdv kamera gi bedre bilder på en hd tv enn feks. sd kameraet gs500, men andre veien er det motsatt. Flere pixler på knøttsmå bildebrikker er og uheldig for filming i mørke.

Men selvmotsigende som jeg kanskje høres ut villle jeg til denne personen kjøpt enten hdv eller avchd kamera, virker som man har kameraet lenge og da er det greit at det er hd av noe slag for framtiden.

Lenke til kommentar
Har lest noen steder at 720p gir merkbart bedre bilde enn 1080i. Vanlig SD er vel 576p om jeg har forstått det riktig? Gir dette da så merkbart dårligere bildekvalitet enn 1080i?

Bare undrer. :)

Ikke nødvendigvis. Det er flere faktorer som spiller inn. Sensorteknologi (3CCD vs. 1CCD vs. CMOS), optikk, signalbehandling, lagringsmedie osv... GS500 er hakket over selv dyrere HDV kamera på flere av disse områdene, og er derfor ikke så langt unna i kvalitet som enkelte synes å tro. Faktisk så yter GS500 fortsatt bedre i relativt hyppige bevegelser, da HDV er såpass mye mer komprimert at det gir synlig komprimering i bevegelser. Om motivet og kameraet står relativt stille, gir HDV et mer detaljrikt bilde, men GS500 gir fortsatt best farger og bedre skarphet enn mange HDV kamera.
Lenke til kommentar
Har lest noen steder at 720p gir merkbart bedre bilde enn 1080i. Vanlig SD er vel 576p om jeg har forstått det riktig? Gir dette da så merkbart dårligere bildekvalitet enn 1080i?

Bare undrer. :)

Ikke nødvendigvis. Det er flere faktorer som spiller inn. Sensorteknologi (3CCD vs. 1CCD vs. CMOS), optikk, signalbehandling, lagringsmedie osv... GS500 er hakket over selv dyrere HDV kamera på flere av disse områdene, og er derfor ikke så langt unna i kvalitet som enkelte synes å tro. Faktisk så yter GS500 fortsatt bedre i relativt hyppige bevegelser, da HDV er såpass mye mer komprimert at det gir synlig komprimering i bevegelser. Om motivet og kameraet står relativt stille, gir HDV et mer detaljrikt bilde, men GS500 gir fortsatt best farger og bedre skarphet enn mange HDV kamera.

8674965[/snapback]

 

Hadde 720 vært bedre enn 1080 så hadde de vel ikke lagd 1080.

 

Jeg har testet mitt HD kamera opp mot min kompis sitt, som har GS500, mitt gir ett MYE bedre bilde enn han sitt i alle situasjoner. Det er vi begge enige om.

Lenke til kommentar

 

8674965[/snapback]

 

Hadde 720 vært bedre enn 1080 så hadde de vel ikke lagd 1080.

 

Jeg har testet mitt HD kamera opp mot min kompis sitt, som har GS500, mitt gir ett MYE bedre bilde enn han sitt i alle situasjoner. Det er vi begge enige om.

8683779[/snapback]

 

Nå må vi ikke glemme sluttbenevnelsen i og p. i tar vel opp i halvbilder og fletter to halvbilder til ett bilde, mens p tar opp i helbilder. Det fins vel også kameraer med 1080p, men dette blir vel til en temmelig stiv pris også. Noen må korrigere meg om jeg tar feil, for jeg beveger meg på tynn is når det gjelder det temaet her. :)

Lenke til kommentar
Har lest noen steder at 720p gir merkbart bedre bilde enn 1080i. Vanlig SD er vel 576p om jeg har forstått det riktig? Gir dette da så merkbart dårligere bildekvalitet enn 1080i?

Bare undrer. :)

Ikke nødvendigvis. Det er flere faktorer som spiller inn. Sensorteknologi (3CCD vs. 1CCD vs. CMOS), optikk, signalbehandling, lagringsmedie osv... GS500 er hakket over selv dyrere HDV kamera på flere av disse områdene, og er derfor ikke så langt unna i kvalitet som enkelte synes å tro. Faktisk så yter GS500 fortsatt bedre i relativt hyppige bevegelser, da HDV er såpass mye mer komprimert at det gir synlig komprimering i bevegelser. Om motivet og kameraet står relativt stille, gir HDV et mer detaljrikt bilde, men GS500 gir fortsatt best farger og bedre skarphet enn mange HDV kamera.

8674965[/snapback]

 

Hadde 720 vært bedre enn 1080 så hadde de vel ikke lagd 1080.

 

Jeg har testet mitt HD kamera opp mot min kompis sitt, som har GS500, mitt gir ett MYE bedre bilde enn han sitt i alle situasjoner. Det er vi begge enige om.

8683779[/snapback]

 

Tja, hvert til sitt bruk er det noe som heter...? :p

 

Noen kringkaster 1080i50, andre 720p50. Store nettverk i usa, feks. ESPN ogA ABC sender 720p50 fordi det gir bedre bilder når det er feks. sport med mye action. I tillegg slipper man interlaced HELVETTE når man skal jobbe med bildene i post. Grunnen til at man kan ha 1080i er at dette ikke krever mer båndbredde enn 720p ved feks. kringkasting

 

HD Vs SD på HD skjerm vil stort sett gi det utfall at HD vinner, om man holder seg innafor ett gitt prisområde. Driter man i pris så vil ett hvert profft SD format få hdv til å virke regelrett dårlig, helt irrelevant for folk flest, men poenget er at oppløsningen er så langt i fra alt. Men før jeg henger HDV og oppløsning helt, det finnes eksempler fra tv hvor hdv er brukt i både liten og stor grad. Alt fra innklippsbilder i JAG hvor det er blandet med Sony F900(kamera som skyter ukomprimert HD) og 35mm film. I tillegg er hele Deadliest Catch som sendes på Discovery HD skutt til sjøs med hdv kameraer. Så det funker, men det krever mye arbeid og hvert til sitt bruk. Discovery HD sender i 1080i, men hvordan bildene blir kommer og ann på arbeidet som legges ned i redigeringen. Ting er mer sammensatt enn at mer oppløsning er best, akkurat som med point'n shoot stills kameraer....

 

Sitter selv og vurderer å bytte ut SD kameraet jeg gjør små freelance jobber med, men det er for å få ekte 16:9, ikke behov for HD enda og hdv er litt fyfy i proffsammenheng om man ikke har en fordømt god grunn til å skyte i det :p

 

Selvfølgelig er 1080p hva vi kvalietsfreaks vil ha, men ingen av oss vil nok betale prisen. Og du kan nok se langt etter ett kamera du kan putte i noe annet enn en stor ryggsekk evnt tralle, om du faktisk hadde pansatt hus, unger, kone, bil og halve kongeriket for faktisk å kjøpe ett 1080p kamera. I tillegg skal du redigere en datamengde som er helt uhørt....

 

Men som jeg skrev, man må se ting i forhold til bruksområde. Personen her virker det som vil ha kameraet en god stund og da er hD veien å gå, enten i form av AVCHD(flashminne med hdv kvalitet) eller HDV.

Lenke til kommentar

Takk for all informasjon!

 

Virker som om faren min ble forelsket i sonys HD-kamera (Hc7e om jeg ikke husker feil.)

 

For meg er det bare positivt, da han kanskje vil se mulighetene med HD-tv. Hittil har han sagt at teknologien ikke er klar enda (hvilket sikkert stemmer, men om man tenker sånn, vil man for alltid sitte på gjerdet, ventende på at noe enda bedre skal komme.

 

Så takk for hjelpen!

 

 

Pluss: Jeg skjønner ABSOLUTT ingen ting av denne artikkelen... der er det oppgitt at dette kameraet filmer på harddisk, hvilket jeg hverken har fått høre her, eller på sonys hjemmesider.

 

Om det stemmer:

Der sto det at Sonys HD-kameraer filmer i et, allerede nevnt, spesielt format beregnet på HDD-opptakere (AVCHD). Men siden siden kameraet filmer i HDV og DV kan da ikke dette stemme??!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...