Gå til innhold

Drivere til nettverkskort?

Anbefalte innlegg

Jeg ser at kortet har atheros chipset, jeg vil dermed annbefale deg å bruke madWifi driverne! Den driveren fungerer helt perfekt til mitt G-520 kort... Her kan du laste ned driverne.

Liten guide:

1. Pakk ut filene, og kom deg inn i mappen i konsoll/terminal.

2. $ cd scripts

$ ./madwifi-unload.bash

$ ./find-madwifi-modules.sh $(uname -r)

$ cd ..

3. $ make

$ make install

4. $ modprobe ath_pci

$ wlanconfig ath0 create wlandev wifi0 wlanmode sta

En del av disse kommandoene må kjøres som root, du merker fort hvilke.. Kan godt være du må installere kernel-source hvis du allerede ikke har gjort det.

Håper dette hjelper.

Masse mer informasjon om driverne finner du her, blant annet hvordan du setter opp ditt eget trådløse nettverk osv.

edit: Hvis det er noen som har nevnt denne driveren tidligere i tråden, så beklager jeg, men har dårlig tid og ville gjerne hjelpe før jeg stikker. (vet kor utrolig kjipt det er å ikke få til sånne ting som det der)

Endret av MapSter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser at kortet har atheros chipset, jeg vil dermed annbefale deg å bruke madWifi driverne! Den driveren fungerer helt perfekt til mitt G-520 kort...  Her kan du laste ned driverne.

Liten guide:

1. Pakk ut filene, og kom deg inn i mappen i konsoll/terminal.

2. $ cd scripts

$ ./madwifi-unload.bash

$ ./find-madwifi-modules.sh $(uname -r)

$ cd ..

3. $ make

$ make install

4. $ modprobe ath_pci

$ wlanconfig ath0 create wlandev wifi0 wlanmode sta

En del av disse kommandoene må kjøres som root, du merker fort hvilke.. Kan godt være du må installere kernel-source hvis du allerede ikke har gjort det.

Håper dette hjelper.

Masse mer informasjon om driverne finner du her, blant annet hvordan du setter opp ditt eget trådløse nettverk osv.

edit: Hvis det er noen som har nevnt denne driveren tidligere i tråden, så beklager jeg, men har dårlig tid og ville gjerne hjelpe før jeg stikker. (vet kor utrolig kjipt det er å ikke få til sånne ting som det der)

8803013[/snapback]

Skulle akkurat til å foreslå det, men:

INSTALLER FRA PAKKESYSTEMET IKKE FRA KILDEKODE!

Hvilken distro bruker du?

Lenke til kommentar

Å installere fra kildekode er generellt dumt, da det er dritt å fjerne/oppgradere etc.

Det burde dog funke OK for en enkel nettkortdriver, da man kan få fjerna den ved å oppdatere slette og legge inn kjerna på nytt. Men for programmer i /usr/... URK.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det faktisk er atheros... Kan ikke tenke meg at Feisty ikke installerer madwifi automatisk...

Siden det av en eller annen grunn notorisk unngås å poste output fra kommandoen lspci -nn så er det ikke godt å vite hvilket chipset kortet har.

Jeg ville forsøkt Jensen kortet... det er jo ikke store jobben å åpne kabinettet og bytte et nettverkskort...

Om Jensen kortet fungerer bedre kan vi ikke vite før vi vet hvilket brikkesett som sitter på det og da må du sette det inn og skrive kommandoen: lspci -nn

Lenke til kommentar

Jeg skulle mene at det faktisk er atheros! ut ifra den informasjonen som VisualStudio har lagt ut:

cat /etc/network/interfaces:

auto lo
iface lo inet loopback

iface eth0 inet dhcp

iface eth1 inet dhcp

auto eth2
iface eth2 inet dhcp

[B]auto ath0
iface ath0 inet dhcp[/B]         [I] Hvor ath tyder på at det er en atheros chip[/I]

auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp

#

Card: D-Link DWL-G510 (Rev B)

*

Chipset: Atheros

*

pciid: 168c:001a

*

Driver: Version 1.0, Provided on CD. Version 2.11 from dlink.com also works.

*

Other: only WEP tested, works fine on 2.6.9 and 2.4.27. The short-named .conf file symlink was pointing to the wrong long-named .conf file - fixed manually.

I tillegg så har mitt D-link 520 kort atheros chip, hvor det da ikke er lite sannsynlig at det er en atheros chip på 510 også...

Har du fått gjort noe med atheros driverene VisualStudio?

Lenke til kommentar

Skjønner hvorfor du tror det er atheros altså, men:

1. interfaces filen er standard for alle feisty installasjoner. Den inneholder det som vanligvis trengs uavhengig av hva som står i maskinen. Legg merke til auto-kodeordet.

2. Det sitatet han viser til har han hentet fra en nettside.

3. Han har revisjon 20 av 510 - Det kan være mulig å finne ut hvilken chip som sitter på kortet på grunnlag av det, men det er ikke lett. Produsent og chipset ID hjelper MYE. Altså: lspci -nn

4. D-Link er en typisk produsent som ikke bryr seg om hvilken chip som sitter på kortet - tar det billigste de finner til en hver tid og kortene kommer i utallige revisjoner... Hver revisjon har forskjellig chip.

5. madwifi installeres automatisk av Ubuntu Feisty... og var det et atheros-kort burde det virke ut av boksen.

-> Jeg tror ikke det er atheros. Jeg tror det er et ralink-chipset som ikke har en stabil FOSS driver ennå, slik at han må bruke ndiswrapper, men redigere riktig windows-driver slik at produsent og chipset ID'ne i windows-driveren stemmer med de som lspci -nn rapporterer.

Lenke til kommentar
Ok, regner med du har rett, du har nok litt bedre peiling enn meg :p

VisualStudio, legg ut resultatet fra $ lspci -nn da!

8810568[/snapback]

På jensen kortet?

Glemte å nevne det. Men det er et USB trådløst kort..

så den kommandoen fungerer vel ikke da?

Endret av VisualStudio
Lenke til kommentar

Nei, til D-link-kortet. Vi trenger bare den linja for det trådløse nettverkskortet (sånn hvis du har problemer med å frakte teksten til en maskin med internett-linje på).

(Alternativt må du fortelle oss output fra lsusb med Jensen-kortet, men hvorfor ikke gjøre oss ferdig med D-link kortet først?)

Lenke til kommentar
Nei, til D-link-kortet. Vi trenger bare den linja for det trådløse nettverkskortet (sånn hvis du har problemer med å frakte teksten til en maskin med internett-linje på).

(Alternativt må du fortelle oss output fra lsusb med Jensen-kortet, men hvorfor ikke gjøre oss ferdig med D-link kortet først?)

8811701[/snapback]

Skal ordne det nå straks! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...