VisualStudio Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 lspci i en terminal 8654811[/snapback] 00:0a.0 Ethernet controller: D-Link System Inc DWL.510 2.4 GHz Wireless PCI adapter (rev 20) Hjalp det noe? Den fant den jo tydeligvis? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Hvis du heller skriver: lspci -nn | grep D-Link Finner du et tall på formen [0123:e234] rett før (rev 20) Dette kan du google med. Lenke til kommentar
VisualStudio Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Hvis du heller skriver:lspci -nn | grep D-Link Finner du et tall på formen [0123:e234] rett før (rev 20) Dette kan du google med. 8654936[/snapback] http://www.samwel.tk/bart/various/dwl-510-on-linux-2.6.html Fant den siden, men har fortstått det slik at han fant noen chipset drivere og fikk det til å fungere, men han nevner noe 2.6 linux? http://www.realtek.com.tw/downloads/downlo...s=true#RTL8180L KAn det være den? Endret 20. mai 2007 av VisualStudio Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Driveren ligger her: http://rtl8180-sa2400.sourceforge.net/ Har selv et kort som bruker samme driver. Driveren fungerer, men var ustabil og tungvint når jeg testet den. Dette var på min tidligere bærbar, så det er iallefall to år siden. Får håpe driveren har blitt bedre. Lenke til kommentar
VisualStudio Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Driveren ligger her: http://rtl8180-sa2400.sourceforge.net/ Har selv et kort som bruker samme driver. Driveren fungerer, men var ustabil og tungvint når jeg testet den. Dette var på min tidligere bærbar, så det er iallefall to år siden. Får håpe driveren har blitt bedre. 8655112[/snapback] Har vært der, hvordan installerer jeg de? Det er jo masse forskjellige filer :s Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Vet ikke helt om du burde prøve driveren, den har faktisk ikke blitt oppdatert siden jeg brukte den (så det ikke før nå). Endret 20. mai 2007 av olear Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Fra den linken din: That Which WorksI finally got it to work with the RealTek Windows drivers running on ndiswrapper. It turns out that the RealTek drivers assume PCI-id 10ec:8180, while the DWL-510 has PCI-id 1186:3300 (you can check this with lspci -n). To make the driver work, edit the NET8180.INF file supplied with the RealTek driver and replace all instances of 10ec with 1186 and all instances of 8180 with 3300 (only when it occurs next to 10ec -- 8180 is used to refer to the name of the chipset as well). Then install the driver as you normally would with ndiswrapper (i.e., you should read the ndiswrapper docs to check how to do that). Men hvis du får native driverne som olear foreslår til å virke så er det ingenting som er bedre enn det. Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Driveren ligger her: http://kent.dl.sourceforge.net/sourceforge...180-0.21.tar.gz Men som jeg har sagt tidligere er ikke denne driveren helt produksjonsklar. Mener også å huske at jeg måtte bruke spesielle scripts for å starte og avslutte kortet. Lenke til kommentar
VisualStudio Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Gutta, HVORDAN installerer jeg? HVA bør jeg gjøre nå? Dere er de som kan dette Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Gjør det jeg siterte fra linken du viste til: http://www.samwel.tk/bart/various/dwl-510-on-linux-2.6.html åpne .inf filen med gedit og erstatt alle 10ec med 1186 og 8180 med 3300 (Hvis det var 1186:3300 du fant med lspci -nn da) Så bruker du ndiswrapper på vanlig måte Endret 20. mai 2007 av HavarN Lenke til kommentar
VisualStudio Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Gjør det jeg siterte fra linken du viste til:http://www.samwel.tk/bart/various/dwl-510-on-linux-2.6.html åpne .inf filen med gedit og erstatt alle 10ec med 1186 og 8180 med 3300 (Hvis det var 1186:3300 du fant med lspci -nn da) Så bruker du ndiswrapper på vanlig måte 8655284[/snapback] Det ligger 39 filer i den mappen ? Og jeg ser ingen med filnavnet .inf de fleste filene slutter på .h og .c det er og en .adhoc og en .master Endret 20. mai 2007 av VisualStudio Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Det er snakk om to forskjellige drivere her. Den ene er en native driver for Linux. Den andre er en driver for Windows. For å kunne bruke windows drivere til nettverkskort må du bruke ndiswrapper. Det du har av .c og .h filer er kildekoden til linux-driveren. Det kan derfor være lurt å konsentrere seg om én ting av gangen og bestemme seg for enten å prøve Linux driveren eller Windows driveren. .inf filen hører til Windows-driveren, som er en av disse: http://www.realtek.com.tw/downloads/downlo...&Downloads=true Lenke til kommentar
VisualStudio Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Det er snakk om to forskjellige drivere her. Den ene er en native driver for Linux. Den andre er en driver for Windows. For å kunne bruke windows drivere til nettverkskort må du bruke ndiswrapper. Det du har av .c og .h filer er kildekoden til linux-driveren. Det kan derfor være lurt å konsentrere seg om én ting av gangen og bestemme seg for enten å prøve Linux driveren eller Windows driveren. .inf filen hører til Windows-driveren, som er en av disse: http://www.realtek.com.tw/downloads/downlo...&Downloads=true 8655782[/snapback] Ok, driver er installert. Men ikke noe annet har skjedd? I "Network" er fortsatt ikke Wireless connection synlig? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Prøv sudo modprobe ndiswrapper i en terminal, hvis det ikke virker så kan du prøve en restart. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Du har altså gjort dette: sudo rmmod acx (Fjerner en driver acx som ikke er kompatibel med ndiswrapper) sudo echo 'blacklist acx' >> /etc/modprobe.d/blacklist (Sørger for at acx ikke lastes i oppstarten) sudo ndiswrapper -i /sti_til_driveren/driver.inf sudo ndiswrapper -l sudo ndiswrapper -m (skriver konfigurasjon for modprobe) sudo modprobe ndiswrapper (laster driveren inn i kjernen) sudo echo ndiswrapper >> /etc/modules (Legger til ndiswrapper i listen over driverne som skal lastes i oppstarten) iwconfig skal vise tre enheter nå, den ene (sannsynligvis wlan0) skal ha wireless extentions. Da kan du bruke network-manager som du finner i ikonlinjen til å koble til det trådløse nettverket. Lenke til kommentar
VisualStudio Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Du har altså gjort dette: sudo rmmod acx (Fjerner en driver acx som ikke er kompatibel med ndiswrapper) sudo echo 'blacklist acx' >> /etc/modprobe.d/blacklist (Sørger for at acx ikke lastes i oppstarten) sudo ndiswrapper -i /sti_til_driveren/driver.inf sudo ndiswrapper -l sudo ndiswrapper -m (skriver konfigurasjon for modprobe) sudo modprobe ndiswrapper (laster driveren inn i kjernen) sudo echo ndiswrapper >> /etc/modules (Legger til ndiswrapper i listen over driverne som skal lastes i oppstarten) iwconfig skal vise tre enheter nå, den ene (sannsynligvis wlan0) skal ha wireless extentions. Da kan du bruke network-manager som du finner i ikonlinjen til å koble til det trådløse nettverket. 8656289[/snapback] Nei, det har jeg ikke xD Men det skal jeg nå! Lenke til kommentar
VisualStudio Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Ok følgende fungerer ikke: sudo rmmod acx (Fjerner en driver acx som ikke er kompatibel med ndiswrapper) sudo echo 'blacklist acx' >> /etc/modprobe.d/blacklist (Sørger for at acx ikke lastes i oppstarten) Her sies det at filen ikke finnes sudo echo ndiswrapper >> /etc/modules Og her har jeg ikke tilgang til filen... Vet ikke om alt må fungere, men uansett selvom de andre kommandoene fungerte utmerket, får jeg ikke opp noe trådløst Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 HavarN: Tror ikke du kan redirecte(hva heter det på norsk) stdout på den måten med sudo, redirectingen blir ikke kjørt som root: VisualStudio: prøv dette: sudo -i echo 'blacklist acx' >> /etc/modprobe.d/blacklist echo ndiswrapper >> /etc/modules shutdown -r now Lenke til kommentar
VisualStudio Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) HavarN: Tror ikke du kan redirecte(hva heter det på norsk) stdout på den måten med sudo, redirectingen blir ikke kjørt som root: VisualStudio: prøv dette: sudo -i echo 'blacklist acx' >> /etc/modprobe.d/blacklist echo ndiswrapper >> /etc/modules shutdown -r now 8657224[/snapback] Ingen feilmeldinger, men ingenting er annerledes fra i stad Endret 20. mai 2007 av VisualStudio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå