Gå til innhold

LENOVO ThinkPad T61


Anbefalte innlegg

Har selv tenkt å kjøpe en T61, men det ser ut til at det er litt forskjeller i spesifikasjonene til de modellene nettbutikkene selger.

 

F.eks. CPU (Intel Core 2 Duo):

 

T7100: 2MB Cache(L2); 1,8 GHz; 800 MHz FSB

T7200: 4MB Cache(L2); 2,0 GHz; 667 MHz FSB

T7250: 2MB Cache(L2); 2,0 GHz; 800 MHz FSB

T7300: 4MB Cache(L2); 2,0 GHz; 800 MHz FSB

T7500: 4MB Cache(L2); 2,2 GHz; 800 MHz FSB

T7500: 4MB Cache(L2); 2,4 GHz; 800 MHz FSB

 

F.eks. GPU:

Integrert Intel GMA X3100:

oppløsn.: 1024x758 (14,1" skjerm); 1280x800 (15,4" skjerm);

Intel brikkesett: GM965, spesifikasjoner

 

Nvidia Quadro NVS 140M: oppløsn.: 1440x900 (14,1" skjerm); 1680x1050 (15,4" skjerm)

spesifikasjoner

 

Nvidia Quadro FX 570M: oppløsn.: 1400x1050 (14,1" skjerm); 1920x1200 (15,4" skjerm);

spesifikasjoner

 

Ellers ser det ut til at de har de samme spesifikasjonene:

Dual-core, Intel® Virtualization Technology(Intel® VT)±

Enhanced Intel SpeedStep® Technology, Intel®64±,

Execute Disable Bit°, Intel® Trusted Executio

 

Har tenkt til å kjøpe denne jeg, men vet ikke helt om det blir T61 eller T61p...

 

Hva er forskjellen på T61 og T61p? Og på z61?

Endret av 7r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

T61p har kraftigere maskinvare og ligger i en annen prisklasse (>20.000). z61 er en helt annen maskin i en anne serie, akkurat som x61 og R61.

 

Hvis du går inn på lenovo.no og videre inn på T61 ser du at det finnes ett utall forskjellige konfigurasjoner som alle har sin unike betegnelse. Noen butikker selger ett flertall av disse konfigurasjonene (sånn som amentio og gigashops), mens andre har begrenset seg til noen få storselgere.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har en thinkpad t61. Den vil ikke starte.

Skjer ingenting når jeg trykker på power-knappen.

Har tatt av batteriet og satt det på igjen. Når jeg da setter i laderen så lyser lyset for nettilkobling og batteri (lyser grønt). Med en gang jeg trykker på power-knappen forsvinner disse lysene og ingenting skjer. Er ikke livstegn.

Har noen vært ute for dette? hva kan være galt?

 

Det samme skjedde med min T40P da jeg hadde den. Husker jeg ikke feil, så er det noe feil med harddisken. Jeg sendte min hvertfall inn til rep, de fant feilen og byttet harddisk. Enkelt og greit :)

Lenke til kommentar

Vurderer smått denne, og har noen spørsmål:

- Hva betyr P-en?

- Får man virkelig mye for pengene her? Finnes det andre utgaver (specs) som gir tilsvarende maskin for pengene, eller er akkurat denne svært godt priset?

- Får man med skikkelig Windows med installasjons-CD, eller bare en ferdig oppsatt recovery? Jeg ønsker å kunne legge inn Windows på nytt, kun med de programmene jeg selv vil ha.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

1) modeller med P-etternavn er vanligvis høyere spekket og 2-3-ganger så dyre som de samme modellene uten P til slutt.

2) ut fra det jeg svarer på spørsmål 1 skjønner du sikkert at svaret er JA!! Har aldri før sett en slik kombinasjon av kvalitet, ytelse og lav pris før.

3) Det får noen som har handlet thinkpad i nyere tid svare på...

Lenke til kommentar

Haha, har lest gjennom hele tråden, og når jeg var på side 9 eller noe postet jeg spørsmålet. Beklager at jeg ikke så at det var besvart i posten over... hehe :)

 

Når det gjelder spørsmål nr. 2, jeg tenkte mer på om de andre utgavene Amentio selger er like gode, eller om det er denne ene som er spesiell. Synes jungelen av modeller og maskinvare er en smule overveldende :p

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

For å si det sånn, når jeg prøvde å spece en Zepto maskin så å si tilsvarende T61P så kom den på 6-7000 kr dyrere og eneste forskjell var bedre skjermkort på zeptoen. Så ja, en T61P til en sånn pris er etter min mening grisebillig.

Lenke til kommentar
For å si det sånn, når jeg prøvde å spece en Zepto maskin så å si tilsvarende T61P så kom den på 6-7000 kr dyrere og eneste forskjell var bedre skjermkort på zeptoen. Så ja, en T61P til en sånn pris er etter min mening grisebillig.

Hvilket skjermkort fant du som var bedre på zepto?

FX570m tilsvarer en ytelse ca lik m8600gts.

Lenke til kommentar
Vurderer smått denne, og har noen spørsmål:

- Hva betyr P-en?

- Får man virkelig mye for pengene her? Finnes det andre utgaver (specs) som gir tilsvarende maskin for pengene, eller er akkurat denne svært godt priset?

- Får man med skikkelig Windows med installasjons-CD, eller bare en ferdig oppsatt recovery? Jeg ønsker å kunne legge inn Windows på nytt, kun med de programmene jeg selv vil ha.

 

Er ganske sikker på at du får med OS på egen cd. Jeg fikk med original dvd merket Microsoft Windows Vista upgrade. Trodde dette var bare noe reklame, men viste seg å være VB. Enn uten fungerende nøkkel, så måtte ringe MS.

 

Må få si at den 61p du har funnet er et kupp! Selv betalte jeg skjorta for en T61 da den kom, men strålende fornøyd selv med mindre spec enn T61p. Gå for den sier jeg bare.

Lenke til kommentar
Er ikke noe annet forskjell enn bedre specs på "P" maskinene nei. Grunnen til at de har en "P" modell og en vanlig er pga at "P" modellene vanligvis ligger vesentlig høyere i pris kontra den vanlige modellen.

Det er et mye kraftigere grafikkort.

Den er ikke widescreen.

Har høyere oppløsning.

Kabinettet er annerledes (4:3 vs 16:10, tynnere kanter blandt annet)

Lenke til kommentar
- Får man med skikkelig Windows med installasjons-CD, eller bare en ferdig oppsatt recovery? Jeg ønsker å kunne legge inn Windows på nytt, kun med de programmene jeg selv vil ha.

Jeg fikk med recovery cd og en cd det stod windows vista update (eller noe sånt på) med min t61. Det viste seg at update cden var en vanlig windows vista cd. Brukte keyen som stod under maskinen min og det fungerte fint. Gikk riktignok ikke å aktivere automatisk, men var ingen problem over telefon.

Lenke til kommentar
Er ikke noe annet forskjell enn bedre specs på "P" maskinene nei. Grunnen til at de har en "P" modell og en vanlig er pga at "P" modellene vanligvis ligger vesentlig høyere i pris kontra den vanlige modellen.

Det er et mye kraftigere grafikkort.

Den er ikke widescreen.

Har høyere oppløsning.

Kabinettet er annerledes (4:3 vs 16:10, tynnere kanter blandt annet)

 

Som jeg også sier bedre specs. Det fins T61P med widescreen også, og bedre skjermkort fører til bedre oppløsning. AT kabinettet er annerledes er jo pga at den ene er wide, og den andre ikke. Kabinettet og chassiet kontra min gamle T40P og T40 før var ingenting, annet enn bedre specs på "P". Og på "P" så får du så å si alltid med dedikert skjermkort.

Lenke til kommentar
Vanskelig altså ;) Hvordan er det med eksterne skjermer, hvor mange kan totalt brukes (inkl. den integrerte) med og uten dockingstasjon? Skulle gjerne hatt intern + 2xDVI, evt. intern + DVI + VGA.

Om du kjøper den dyre dockingstasjonen så kan du legge til et skjermkort, da kan du bruke 2+2 skjermer (2 via det integrerte skjermkortet, og to via det eksterne) Det integrerte kan bruke to skjermer i en hvilken som helst konfigurasjon (to eksterne, eller internskjemen og en ekstern)

Lenke til kommentar
For å si det sånn, når jeg prøvde å spece en Zepto maskin så å si tilsvarende T61P så kom den på 6-7000 kr dyrere og eneste forskjell var bedre skjermkort på zeptoen. Så ja, en T61P til en sånn pris er etter min mening grisebillig.

Hvilket skjermkort fant du som var bedre på zepto?

FX570m tilsvarer en ytelse ca lik m8600gts.

 

Har du noe reviews eller noe som bekrefter at de to yter så å si det samme?

Lenke til kommentar
For å si det sånn, når jeg prøvde å spece en Zepto maskin så å si tilsvarende T61P så kom den på 6-7000 kr dyrere og eneste forskjell var bedre skjermkort på zeptoen. Så ja, en T61P til en sånn pris er etter min mening grisebillig.

Hvilket skjermkort fant du som var bedre på zepto?

FX570m tilsvarer en ytelse ca lik m8600gts.

 

Har du noe reviews eller noe som bekrefter at de to yter så å si det samme?

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-Quadro...70M.6938.0.html

 

Den er faktisk en hel del kraftiger enn 8600gt .

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Den vanlige T61 er forresten også satt ned endel i pris. Nå får du den fra ca 7500 kroner på Amentio:

 

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1764540;r:pg

 

Et alternativ for dem som vil ha en maskin som bruker mindre strøm (pga. integrert skjermkort og lavere oppløsning på skjermen).

 

Et annet argument som kan tale både for og imot denne modellen er at den leveres med 6 cellers batteri. Det betyr litt lavere brukstid enn med 9 cellers som leveres med T61P. Fordelen er at 6 cellers ikke stikker ut noe sted som 9cell gjør.

 

Tekniske data:

 

14.1" 4:3 1024x768

2GHz C2D T7250

Intel Graphics Media Accelerator X3100

1GB / Max 4GB

160GB HD

DVDR

Intel 3945ABG / Gigabit Lan / Faxmodem / Bluetooth

Vekt: 2.35Kg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...