Gå til innhold

Oppdaterte BIOS, nå vil ikke data'n skru seg på

Anbefalte innlegg

Jeg brukte ASUS update program i windows og oppdaterte fra BIOS 0302 til BIOS 0501 ....

Når jeg så restarter data'n så skjer det ingen ting og det blir ikke noe bilde på skjermen ...

Restater en gang til og det samme skjer så tar jeg Cmos og da skjer det heller ingen ting, men plutslig så kommer det et høyt pip som bare varer og varer så jeg bruker "svenske" knappen og sjrur av data'n sånn ...

Hva er galt har jeg noen mulighet til å flashe tilbake til en annen BIOS (Kommer ikke inn i DOS) eller må jeg RMA kortet ?

Takker for all hjelp ;)

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje en feil flash, men det dukker vel kanskje opp Cmos checksum error da!?

Du kan prøve vanlig feilsøking, kanskje den nye biosen ikke f.eks liker minnet ditt osv. Mao prøv andre minnebrikker, 1 brikke i forskjellige slots, kobl vekk unødvendige komponenter osv.

Triks er å ta ut biosbatteriet, sette jumper til CCmos og la den stå 30 min.

Lenke til kommentar

Er hos bestefar nå, men skal notere meg alt som kommer opp som en mulig løsning så skal jeg teste det ut når jeg kommer hjem ....

Kan som sagt være ram'n da jeg sitter med 3stk brikker der 2stk er like og 1stk er av annen spec, men alle har D9GMH da :roll:

Lenke til kommentar

Hvis flashingen gikk galt, kan du være så heldig at boot blocken fortsatt er intakt. Dette forutsetter at BIOSen du flashet inn ikke inneholdt en boot block, i såfall vil den gamle ha blitt overskrevet.

http://pages.sbcglobal.net/jefn/bootblock.html

Får du ikke dette til å fungere, fins det en mer risikabel metode som kalles "hot flashing". Denne metoden innebærer å starte opp en frisk maskin med et hovedkort som benytter samme type BIOS-brikke i DOS. Deretter tar man ut den originale BIOS-brikken (mens maskinen kjører) og setter inn den overskrevne brikken. Start flash-utilityen og flash BIOSen inn på brikken. Bytt brikkene igjen.

For den sistnevnte metoden må du nok bruke et annet program enn Award sitt, da Award-programmet kommer til å merke at BIOSen du flasher inn egentlig ikke passer til hovedkortet, og nekter deg å flashe (hvis du ikke har en annen maskin med identisk hovedkort).

http://www.uniflash.org/

Lenke til kommentar

Det står i profilen din at du har et ASUS P5N32-E SLI PLUS hovedkort som er basert på NVIDIA nForce® 650i SLI chipsettet, dette er billigutgaven av ASUS P5N32-E SLI som bruker NVIDIA nForce® 680i SLI brikkesetter.

Men Plus utgaven av hovedkortet er ikke å finne på web sidene til Asus så det kan hende at du har installert biosen til ASUS P5N32-E SLI og ikke til ASUS P5N32-E SLI PLUS noe som kan forklare problemet ditt...

EDIT: Fant supportsiden til P5N32-E SLI PLUS kortet. Var det HER du lasta ned biosen fra?

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Akkurat samme skjedde med meg idag, skulle flashe bios med Asus Update men flashen mislyktes av en eller annen grunn, så jeg trykte bare escape og rebootet maskinen. Etter det skjer det ingenting, svart skjerm, ingen pipelyd under oppstart :cry: Wtf, fyfan, var ferdig å bygge pc'en igår og så skjer dette nå!! :ph34r: Er det ingenting man kan gjøre for å fikse dette?

Plz help :w00t:

Lenke til kommentar

Hei.

Vil tro at disse kortene har en fail safe funksjon som gjør de i stand til å flashe bios fra 3.5", CD, eller minnepenn.

Les "lefsa" som fulgte med kortet. Står sikkert noe der. Har selv et Asus P5B DLX kort, og mener jeg leste noe om dette da jeg satte meg inn i kortet.

Lykke Til! :)

Edit: Hadde selv problemer med et P5B "vanilla"- kort som jeg flashet via Asus update. Det viste seg å være kompabilitetsproblemer med RAM. Ingenting skjedde, men jeg misstenkte RAM. Prøvde forskjellige kombinasjoner, og fant ut at det bootet når jeg hadde 1 brikke i spor "b1". 1 brikke i "a1" eller to brikker i og maskinen var helt død.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...