uberkvaal Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) Hei. Har nettop fått et gammelt musikkanlegg, med Pioneer SA-9500 II forsterker og Altec Lancing Model Nine høytalere. Desverre har høytalerne ligget lenge i kasser så bass-elementene er blit helt tørre, så da jeg såvidt tok på dem, smuldret det et lite hull i dem. Lurer på om dette er høytalere det er verdt å bruke litt penger på, og kjøpe nye bass-elementer, og i såfall hvilket type? Elementene er på 12" tror jeg. Hvis de ikke er verdt å reparere, hvilket høytalere bør jeg da kjøpe? Hører mest på rock / metall type Rammstein, In Flames, Children of Bodom osv.. Har tenkt litt på http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Ho...talere_Sort.htm , siden de gir mye trøkk for liten pris. Rommet der høytalerne skal stå er på en ca 30 kvadratmeter. Budsjettet er på max 5000kr ca Endret 7. juni 2007 av uberkvaal Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Prøvde å google på Altecene og fant absolutt ingenting så tror ikke du skal investere mye penger og tid i dem,vil nok bare bli surr. CV skal være lekre saker til metal når du ikke har lommeboka eller forsterkeren til Klipsch, men etter det jeg leste om Pioneeren din skjønner jeg at den er litt av en kraftplugg. Tror de nevne Cvene vil passe deg fint jeg,alternativt noen større. Lenke til kommentar
uberkvaal Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Snakka med en kar nå på Hifi-klubben som mente at høytalerne mine nok var bedre enn de CV jeg tenkte på. Men siden de er så gamle og basselementene tørre, trenger jeg nye av de, men det kan kjøpes for ca 1000kr, kanskje litt mer. Så har jeg også klart det mest geniale noen sinne idag.. skulle flytte på høytaleren, og jeg klarte på en måte å få kneet inn i mellombasselementet så det gikk i stykker. GG. Men blir vell bedre lyd av et helt nytt element. Kommer fortsatt god lyd ut av anlegget, så man hører egentlig ikke det ødelagte mellombasselementet... men jeg har heller ikke noe serlig godt lydøre heller : p Hadde vært synd å måtte legge bort høytalerne siden det var konfirmasjonsgave av faren min (Sammen med forsterker og tuner : p) Sett på hjemmesida til Eltek (en høytalerkomponentbutikk som karen på HIFI anbefalte) http://www.mamut.com/dynabel der kan jeg få nye elementer. Noen som vet om det er per element, eller om det er for to prisen er oppgitt i? Mellombassen på høytaleren er på 6.5" Noen som vet om noen gode elementer til gode priser? (12" bass og 6.5 mellombass) Trenger 2 bass, men egentlig bare 1 mellombass. Endret 21. mai 2007 av uberkvaal Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Flott du fikk løst det da Prisen som nevnes der er pr element(stykk) Er veldig fan av Seas da de brukes av Dali så vil jeg anbefale en av deres 6,5". Som CC17RC-H0630,den har en god frekvensgang og er lettdrevet. 12" var litt verre,hvor dypt ønsker du at de skal gå? Lenke til kommentar
uberkvaal Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Er ikke ¨å nøye på nøyaktig hvor dypt det går, så lenge det har en fin lydkvalitet til en snill pris. Men fikk et lite problem. Finner ikke noen skruer som holder kassa sammen, så jeg antar at den er limt sammen. Så jeg prøvde å skru opp rundt elementene, men det viste seg at de faktisk også var limt fast >.< Men antar at jeg tilslutt får den opp. Men har aldri byttet elementer på høytalere før. Er det bare å kjøpe riktig størelse og så bare koble en ledning inn i en boks eller noe sånt inni høytaleren? Lenke til kommentar
duligot Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 kjøp ve-8F !! passer bra til rommet Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 kjøp ve-8F !! passer bra til rommet 8674639[/snapback] Du må lære deg å lese emnet før du skriver,han skal beholde de han har og bytte elementer. Lenke til kommentar
uberkvaal Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) kjøp ve-8F !! passer bra til rommet 8674639[/snapback] Når jeg får bytta ut de skadde elementene noe som vil koste ca 3000kr kanskje vil Altec'ene låte bedre en ve-8F. Desutten har mine Bass, Mellombass og diskant og ve-8F har bare bass (som er mye midre, bare 8") og diskant. Som du sa hos meg idag (hvis du er den jeg tror du er ) er CV's høytalere mest til å blæste ut masse lyd og bass. Og så forresten så ble jeg litt usikker idag da jeg igjen målte diameteren på elementene. Er det HELE elementet man måle, altså fra metallkant til metallkant (der man setter in skruene for å skru den inn i boksen) eller er bare pappen man skal måle. Isåfall er mellomtonen bare 4.5". Om man måler pappen på bassen er den da 11", en størelse jeg ikke har sett noe sted, så jeg antar at det er "hele greia" man skal måle. Så på et annet forum at det sto "Altec Lancing Model Nine speaker with 12inch bass" Endret 22. mai 2007 av uberkvaal Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Dimensjonene er som regel fra ytterkantene. Så en 12-tommer kan fort ha kun 10-11 tommer med "membranareal". Det du bør se etter er baffellhull. Det pleier ofte å stå oppgitt og det er diameteren på hullet elementet skal ha. www.ljudia.no har også en del utvalg i forskjellige elementer. Endret 22. mai 2007 av sedsberg Lenke til kommentar
fhl Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Når jeg får bytta ut de skadde elementene noe som vil koste ca 3000kr kanskje vil Altec'ene låte bedre en ve-8F. Desutten har mine Bass, Mellombass og diskant og ve-8F har bare bass (som er mye midre, bare 8") og diskant. I original tilstand spiller nok Altec'ene bedre enn CW'ene. Men hvis du kjøper uoriginale elementer og bare putter de inn i kassene, tror jeg at du får et heller dårlig resultat. Kassen og delefilter er konstruert med tanke på de originale elmentene. Frode Lenke til kommentar
uberkvaal Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Nå er det jo sånn at både bass og mellomtonen er i ferd med å gå i oppløsning i kantopphenget, så en gang snart vil vell når hele kantopphenget er "rista bort" selve elementet falle ut av høytaleren. Så jeg må vell skaffe nye. Akuratt nå så spiller den veldig bra synes jeg. Blit bedre etter jeg fikk dem. Måtte vel spilles inn igjen, etter at de ikke har vært brukt på sikkert 10 år. Men hvis jeg kanskje spør etter elementer som kan passe til den høytaleren? .. Er ikke helt kjent med det tekniske i høytalere. Dette er mitt første hifi-anlegg. (Kan vell kalles hifi når det er kjøp på hifi-klubben?) og, er det noen aom vet om steder der det selges Altec produkter? Endret 6. juni 2007 av uberkvaal Lenke til kommentar
fhl Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Nå er det jo sånn at både bass og mellomtonen er i ferd med å gå i oppløsning i kantopphenget, så en gang snart vil vell når hele kantopphenget er "rista bort" selve elementet falle ut av høytaleren. Så jeg må vell skaffe nye. Akuratt nå så spiller den veldig bra synes jeg. Blit bedre etter jeg fikk dem. Måtte vel spilles inn igjen, etter at de ikke har vært brukt på sikkert 10 år. Men hvis jeg kanskje spør etter elementer som kan passe til den høytaleren? .. Er ikke helt kjent med det tekniske i høytalere. Dette er mitt første hifi-anlegg. (Kan vell kalles hifi når det er kjøp på hifi-klubben?) og, er det noen aom vet om steder der det selges Altec produkter? 8797792[/snapback] Altec som hifiprodusent eksisterer ikke lenger. Navnet ble solgt og i dag brukes det vel på datahøyttalere. Det mest fornuftige du kan gjøre, er å få nye oppheng, eventuelt recone de elementene du har. Her har du noen linker: http://www.recone.com/crnorway.htm http://www.norsklydteknikk.com/about.htm Frode Lenke til kommentar
uberkvaal Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Få nye oppheng, er det noe man kan gjøre selv uten noe serlig annet enn vanlig verktøy? Eller må det gjøres på et verksted. Mye vil det koste å recone / repare 2stk bass element 12" og 2stk 6.5" mellomtone, sånn ca tror du? Lenke til kommentar
fhl Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Få nye oppheng, er det noe man kan gjøre selv uten noe serlig annet enn vanlig verktøy? Eller må det gjøres på et verksted. Mye vil det koste å recone / repare 2stk bass element 12" og 2stk 6.5" mellomtone, sånn ca tror du? 8799263[/snapback] Det finnes "gjør-det-selv"-kit, søk for eksempel på ebay. Når det gjelder pris, vet jeg ikke sikkert. Send en epost til de to firmaene jeg linket til. Frode Lenke til kommentar
uberkvaal Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Fant et "repair set" for faktisk akuratt min høyttaler: http://cgi.ebay.com/Altec-Lansing-12-Speak...1QQcmdZViewItem Men åssen er det man setter den på? Må man kjøpe noe egnet lim etc, eller burde alt følge med? Noe som har gjort dette / noe liknende før? Lenke til kommentar
fhl Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Fant et "repair set" for faktisk akuratt min høyttaler: http://cgi.ebay.com/Altec-Lansing-12-Speak...1QQcmdZViewItem Men åssen er det man setter den på? Må man kjøpe noe egnet lim etc, eller burde alt følge med? Noe som har gjort dette / noe liknende før? 8801119[/snapback] Lim bør vel følge med i kitet. Her er en guide: http://www.decware.com/newsite/refoam.htm Frode Lenke til kommentar
uberkvaal Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Flott, tipper jeg kjøper et reconing set. Blir jo nesten nye elementer for bare 35dollar, + kanskje litt for frakt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå